فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به جدیدترین پیکاپ کشور

فوتون تانلند اتوماتیک G۷، قدرتمندترین پیکاپ کشور

عصر خودرو- پیکاپ فوتون تانلند که نسل‌های قبلی آن در بازار کشور جز خودروهای قوی و پرطرفدار به‌حساب می‌آید اکنون با نسخه اتوماتیک رونمایی شده است.

فوتون تانلند اتوماتیک G۷، قدرتمندترین پیکاپ کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  این خودرو 238 اسب بخاری قدرتمندترین پیکاپ موجود در بازار کشور است که با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ZF به‌زودی وارد خیابان‌ها می‌شود. این پیکاپ قدرتمند از سیستم‌های ایمنی به‌روزی بهره می‌برد که  ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رادار جلوگیری از تصادف جلو، رادار حرکت بین خصوص و سیستم تشخیص نقطه کور اشاره کرد. در این مطلب نگاهی به مشخصات فنی، امکانات رفاهی و سیستم‌های ایمنی این خودرو خواهیم انداخت و جایگاه آن را در بازار موردبررسی قرار خواهیم داد.

قوای محرکه
فوتون تانلند اتوماتیک بنزینی از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری مجهز به توربوشارژر TGDi ساخت شرکت میتسوبیشی بهره می‌برد که با 238 اسب بخار قدرت(در دور 5500) و 360 نیوتن متر گشتاور(در دور 1750 تا 4000)، قوی‌ترین پیکاپ بازار کشور به‌حساب می‌آید. این پیکاپ دو دیفرانسیل از یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت ZF بهره می‌برد. نکته جالبی که در مورد این خودرو لازم به ذکر است این است که گیربکس 8Hp50 نصب‌شده روی  این خودرو توانایی این را دارد که واکنش‌های خود را با توجه به وزن سرنشینان و بار و همچنین حالت رانندگی انتخاب‌شده توسط راننده تنظیم کند. این تکنولوژی جدیدی است که ZF بر روی محصولات نوین خود اعمال کرده است. سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مستقل جناغی دوبل است و در محور عقب همانند بسیاری دیگر از پیکاپ های جهان از فنر تخت و فنر هیدرولیکی استفاده می‌کند. مصرف سوخت این خودرو که استاندارد آلایندگی آن برای نخستین بار در ایران یورو6 است در سیکل ترکیبی 9.1 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر اندازه‌گیری شده که با توجه به حجم باک 76 لیتری این خودرو احتمالاً نیازی به سوخت‌گیری در بازه زمانی کوتاه‌مدت نخواهد داشت. تانلند اتوماتیک G7 یک خودرو 5.34 مترس است که شعاع گردش آن 13.5 متر است و با توجه به وزن 1955 کیلوگرمی‌اش تا 170 کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد. همچنین لازم به ذکر است که بر اساس آنچه در کاتالوگ رسمی خودرو عنوان‌شده توان بالاروی از شیب در این خودرو حداکثر 60 درصد است. سیستم دو دیفرانسیل این خودرو علاوه بر حالت اتوماتیک، قابلیت تنظیم دستی در سه حالت 2H( تک دیفرانسیل محور عقب)،  4H( دو دیفرانسیل 50-50 با ضریب سبک) و 4L(دو دیفرانسیل سنگین(ضریب یک‌به‌یک)) را دارد.  این خودرو شاسی مستقل با توجه به سیستم فنی قوای محرکه، تعلیق، فرمان و همچنین ابعاد اش یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای رانندگی در مسافت‌های شهری، بین‌شهری و همچنین پیمایش مسیرهای سخت و بیراهه به‌حساب می‌آید.

ایمنی
لیست امکانات تانلند اتوماتیک را می‌توان به‌جرئت یکی از بلندبالاترین لیست‌ها در پیکاپ های موجود در بازار دانست. علاوه بر سیستم‌های کمکی ترمز مثل ABS(سیستم ترمز ضد قفل) و EBD(سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز)، این خودرو به ESP(سیستم الکترونیکی کنترل پایداری خودرو) و HDC(سیستم الکترونیکی کنترل سرعت حرکت در سرپایینی) و TCS(سیستم کمکی کنترل کشش) نیز مجهز شده است. همچنین علاوه بر سیستم ترمز پارک برقی این خودرو از AutoHold هم بهره می‌برد. اما تجهیزات ایمنی و کمی رانندگی این خودرو تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود. تانلند اتوماتیک به 4 ایربگ مجهز است که دو ایربگ در جلو و دو ایربگ به‌صورت پرده‌ای بر روی ستون وسط خودرو قرار دارد. علاوه بر این، تانلند G7 به تکنولوژی رادار کمکی حرکت خودرو بین خطوط و رادار جلوگیری از تصادف جلو مجهز است و بر اساس گفته‌های معاونت مهندسی شرکت ایران‌خودرو دیزل، نسخه نهایی این خودرو به سیستم ترمز اضطراری نیز مجهز خواهد بود.

تجهیزات رفاهی:
تانلند G7 اتوماتیک را می تون یکی از مجهزترین خودروهای بازار نامید. در لیست آپشن های این خودرو سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه‌بالابر برقی چهاردر، چراغ مه شکن جلو و عقب، دوربین 360 درجه، آینه‌های جانبی برقی راهنما دار باقابلیت تا شدن به‌صورت برقی، سنسور و دوربین دنده‌عقب، سیستم مالتی مدیا لمسی 10.25 اینچی مجهز به سیستم صوتی و دکمه‌های کنترلی روی فرمان، کروز کنترل، چراغ‌های اتوماتیک جلو، صندلی‌های چرمی، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، گرم‌کن صندلی برای راننده و سرنشین جلو باقابلیت تنظیم دما، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، تنظیم حالت رانندگی در دو حالت اکونومیک و اسپرت، دسته‌دنده دیجیتالی به همراه پدل شیفتر پشت فرمان، سیستم کنترل لحظه‌ای باد تایرها، جک هیدرولیک محفظه بار عقب و رول بار به چشم می‌خورد. علاوه  بر این‌ها، سنسور نور و باران نیز بر روی این خودرو نصب‌شده است.

جایگاه بازار و رقبا
تعداد محدودی پیکاپ اتوماتیک در بازار ایران وجود دارد که شناخته‌ترین آن‌ها آمیکو آسنا توربو اتوماتیک و مکث موتور کلوت اتوماتیک است که فوتون تانلند اتوماتیک ازنظر مشخصات فنی از هر دو خودرو مذکور قدرتمندتر است. به‌علاوه این‌ها، دو خودرو پاردا تاگا و بهمن G9 نیز به‌زودی وارد باز می‌شوند  که بازهم ازنظر مشخصات فنی از فوتون ضعیف‌تر هستند. ازاین‌رو می‌توان این پیکاپ اتوماتیک را قدرتمندترین نمونه موجود در بازار کشور نامید. ازآنجا قیمت محصولات اتوماتیک موجود در بازار حدود یک میلیارد و دویست‌تا یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان است و بر اساس شنیده‌ها پیکاپ های تازه‌وارد بازار نیز قرار است زیر دو میلیارد تومان قیمت‌گذاری بشوند، اگر پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک باقیمتی رقابتی و در محدوده یک میلیارد و  300 تا یک میلیارد و شش‌صد میلیون تومان عرضه شود، با توجه به مشخصات فنی و توانایی‌های عملیاتی‌اش می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب برای خریداران این کلاس خودرویی باشد. هنوز هیچ قیمت رسمی برای این خودرو توسط شرکت ایران‌خودرو دیزل اعلام‌نشده است اما با توجه به اینکه تیراژ خودروهای تجاری در این مجموعه تعداد بالایی را شامل می‌شود، احتمال می‌رود قیمت نهایی این خودرو نسبت به رقبا خود مناسب‌تر باشد.

عکس: اعظم صباغ

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط