فونیکسریمکسبهتام

چرا ترخیص کامیون های وارداتی طولانی شد؟

عصر خودرو- عضو اتحادیه صنف کامیونداران کشور از دو دلیل طولانی شدن ترخیص کامیون های وارداتی از گمرک خبر داد.

چرا ترخیص کامیون های وارداتی طولانی شد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، حدود 400 هزار ناوگان باری در کشور وجود دارد که حدود 188 هزار این ناوگان فرسوده است؛ با توجه به برنامه ریزی برای نوسازی ناوگان‌های برون شهری که انجام شده بود قرار بر واردات ناوگان‌های دست دوم اما در حد نو بود به طوریکه در این طرح قرار بر این بود که کمبودهای موجود در بخش ناوگان هم برطرف شود.

    بعد از آن وقتی قانون هوای پاک ابلاغ شد، آئین نامه‌ای برای آن نوشته شد و در این آئین نامه مواردی که در حوزه منع تردد بود تغییر پیدا کرد و اصلاح شد. بنابراین پس از آن اصلاحیه ماده 8 قانون هوای پاک، سن فرسودگی حذف و لغو شد، به جای آن مرز فرسودگی را اعلام کردند.

    بر اساس این ماده قانونی پس از اینکه خودروها به مرز سنی رسیدند، چنانچه این خودروها بتوانند معاینه فنی اخذ کنند، برای دوره‌های زمانی کوتاه‌تری اجازه تردد خواهند داشت. مشکل اصلی از آنجا نشأت گرفت که آئین‌نامه مرتبط منع تردد خودروهای فرسوده لغو شد و در بازار با عدم تعادل در عرضه و تقاضا موجه شدند و هر روز هم شاهد افزایش قیمت‌ها بود.

    اقدام موازی دیگر که مطرح شد، این بوده که با توجه به ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو، تبصره‌ای بود که می‌گفت تمام خودروهایی که وارد چرخه حمل و نقل شوند اسقاط را انجام دهند چنانچه اگر گواهی اسقاط موجود نبود، متقاضیان مبلغی را به صندوق واریز کنند که از آن برای رده خارج کردن خودروهای فرسوده استفاده شود البته این اصلاحیه پیشنهادی است که به مجلس داده شد.

    دست دلالان کوتاه شود

    با این حال علی عرب زاده؛ عضو اتحادیه صنف کامیونداران کشور در خصوص مشکلات کامیون‌های وارداتی گفت: مشکل اصلی این است که این کامیون‌ها اول به دست دلالان می‌رسد و بعد به دست مصرف کننده و بعداز آن قانون‌های کاغذی که نوشته می‌شود.

    وی در ادامه بیان کرد: مردم وقتی کامیون‌ها را تحویل می‌گیرند با مشکلات زیادی رو به رو می‌شودن به طوریکه در گام نخست با قانون بازی‌ها مواجه می‌شوند تا ترخیص کامیون حدود یک سال طول می‌کشد با توجه به اینکه خرید طرح اسقاط حدود 700 میلیون برای کامیون دار هزینه بردار است و راننده توان پرداخت چنین مبلغی را ندارد. حتی قیمت‌ها در برخی موارد روزانه تغییر می‌کند که آن هم به دلیل قیمت دلار است.

    این عضو اتحادیه درباره کاغذ بازی‌های گمرک نیز اظهار داشت: قانون‌های نوشته درست است اما به وقت اجرا با کاغذ بازی‌های زیادی کامیون دارها رو به رو می‌شوند.

    زمان طولانی برای ترخیص کوتاه شود

    علی عرب زاده درباره صحبت‌های برخی نمایندگان در خصوص نحوه ترخیص کامیون دارها گفت: از صحبت تا عمل فاصله زیادی است متأسفانه برخی‌ها نمی‌دانند و صحبتی را می‌کنند که اجرایی آن غیر ممکن یا زمان بر خواهد بود.

    وی در پایان پیشنهاد رفع مشکل را گفت: اول از همه بهتر است که کامیون‌ها به دست مصرف کننده برسند چرا که در حال حاضر کسی که کامیون فرسوده دارد با توجه به دلال بازی‌های ایجاد شده قیمت کامیون برای کامیون دار گران تمام می‌شود و ترجیح می‌دهد تا با همان کامیون فرسوده کار خود را ادامه دهد پس در نکته اول بهتر است که دست دلالان به این کامیون‌ها نرسد در مرحله دوم این بروکراسی و کاغذ بازی‌های اداری است که اگر زمان را برای تحویل کامیون کمتر کند کامیون دار می‌تواند کار کند البته همزمان کارت سوخت و اجازه باربری هم برای کامیون دارها صادر شود وگرنه ترخیص کامیون به تنهایی مشکلی را برطرف نخواهد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو