فونیکسریمکسبهتام

اسقاط بدون جایگزینی خودرو

عصر خودرو- طبق قانون بودجه امسال مصوب مجلس، خودروسازان موظف به تخصیص ۱۰ درصد از عرضه خود به طرح اسقاط خودروهای فرسوده هستند. بر این اساس از شهریورماه سال جاری در قرعه‌کشی تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه، اختصاص ده درصد از خودروهای عرضه‌شده به صاحبان خودروهای فرسوده کلید خورد و بعد از حذف سامانه یکپارچه نیز در قرعه‌کشی ایران‌خودرو این موضوع ادامه پیدا کرده است.

اسقاط بدون جایگزینی خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، با‌این‌حال به نظر می‌رسد صاحبان خودروهای فرسوده برای استفاده از سهمیه 10‌درصدی خود با مشکلاتی مواجه هستند. اخبار رسیده به «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد برندگان شهریورماه این طرح نه‌تنها هنوز موفق به دریافت خودروهای خود نشده‌اند بلکه حتی هنوز لینکی برای تکمیل وجه آنها تعریف نشده است. بند «ف» تبصره 7 بودجه سال 1401 تکلیف می‌کندکه 10درصد از میزان فروش خودروهای تولید داخل به مالکان خودروهای فرسوده تخصیص پیدا کند. اما این تخصیص مسیر ساده‌ای را طی نمی‌کند. در‌حال‌حاضر برندگان قرعه‌کشی باید خودروی خود را به یکی از مراکز اسقاط ببرند و بعد از طی مراحلی اقدام به دریافت گواهی اسقاط کرده و به خودروساز تحویل دهند. کار تا اینجا با مراکز اسقاط خودرو بوده و خارج از اختیارات خودروسازان است؛ با‌این‌حال اخبار رسیده نشان می‌دهد مشکل از همین نقطه برای دارندگان خودروهای فرسوده شروع می‌شود.

    خودروسازان باید لینکی برای هر یک از برندگان این طرح که خودروی فرسوده خود را اسقاط کرده‌اند باز کنند تا بتوانند با تکمیل وجه خرید خودروی خود را تکمیل کرده و منتظر دریافت خودرو باشند. اما این لینک حتی برای برندگان شهریورماه طرح نوسازی خودروهای فرسوده نیز باز نشده است و برندگان این طرح هنوز در انتظار اقدام خودروسازان هستند. این درحالی است که برندگان قرعه‌کشی شهریورماه در اواخر همان ماه خودروی قبلی خود را اسقاط کرده‌اند و حتی همان خودروی فرسوده را نیز در این مدت در اختیار نداشته‌‌اند. با توجه به اینکه شهریورماه اولین دوره تخصیص 10‌درصد از ظرفیت عرضه خودروسازان به خودروهای فرسوده بود و برندگان این ماه هم هنوز موفق به تکمیل وجه و کامل کردن خرید خود هم نشده‌اند، به نظر می‌رسد هنوز کسی نتوانسته از طریق طرح نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده، خودرویی از خودروسازان خریداری کند.

    جالب اینکه صاحبان این خودروها در قبال خودروی فرسوده‌ای که اسقاط کرده‌اند، هیچ مبلغی هم دریافت نمی‌کنند.  پیش از این نیز بعد از انجام قرعه‌کشی مهرماه وضعیت برخی از دارندگان خودروهای فرسوده که متقاضی  شرکت در این طرح و خرید خودرو از خودروسازان بوده‌اند، به حالت «در حال بررسی» تغییر کرد. اما این بررسی تا حدی طول کشید که دارندگان این خودروها قرعه‌کشی آبان‌ماه را هم از دست دادند. به طور کلی به نظر می‌رسد اجرای این طرح با سنگ‌اندازی‌های متعددی مواجه است و مسیر برای خرید خودرو برای دارندگان خودروهای فرسوده هموار نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو