فونیکسریمکسبهتام

فروش خودرو در بورس جایگزین قرعه کشی می‌شود

عصر خودرو- طبق اعلام مسئولان سازمان بورس، عرضه پژو ۲۰۷ آغاز ورود سایر خودرو‌های عمومی و پرتیراژ در بورس کالا است و متقاضیان خودرو می‌توانند به جای امتحان کردن شانس خود در سیستم قرعه‌کشی، از بورس خودرو بخرند.

فروش خودرو در بورس جایگزین قرعه کشی می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، طبق وعده‌های دولت مبنی بر کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری و تاکیدات وزیر اقتصاد برای حذف سایه قیمت‌گذاری از صنعت خودرو، آمار‌ها نشان می‌دهد که روند عرضه و فروش خودرو در بورس کالا در حال افزایش است تا با حذف سیاست قیمت گذاری دستوری، سود حاصل از تولید به خودروساز و سهامدار برسد.

    آمار‌های بورس کالا حاکی از آن است که از ابتدای عرضه نخستین خودرو در بورس تاکنون در مجموع 5 هزار و 236 دستگاه خودرو روی تابلو معاملات رفته است و در نهایت 4 هزار و 80 دستگاه از این خودرو‌ها مورد معامله قرار گرفته است.

    فروش این تعداد خودرو در بورس کالا که قیمت کالا‌ها در آن بر اساس نظام عرضه و تقاضا کشف می‌شود، یک رویداد مهم را به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله فعالان صنعت خودرو و بازار سرمایه مخابره می‌کند که تصمیم دولت برای کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری به عنوان بازیگر اصلی در زیان دهی سود شرکت‌های تولیدی، کاملاً جدی و برنامه‌ریزی شده است.

    خودرو در ادامه جریان واقعی سازی قیمت زنجیره فولاد، سیمان، شیشه و سایر محصولات با اتکا به سازوکار عرضه و تقاضا در بورس قرار گرفته و حتی تایر خودرو نیز برای احیای این صنعت و سودآوری واحد‌های تولیدی در صف ورود گسترده به بورس کالا قرار دارد.

    طی روز‌های گذشته نیز به دلیل فراگیری بیشتر محصول خودرو در میان عموم مردم، استقبال قابل توجهی از عرضه پژو 207 تولیدی ایران خودرو در بورس کالا صورت گرفت به طوری که در برابر عرضه 1000 دستگاه، تقاضایی معادل پنج هزار و 900 دستگاه به ثبت رسید که به گفته کارشناسان استمرار عرضه‌ها و اطمینان خریداران از برنامه عرضه منظم در بورس کالا قطعاً می‌تواند در مدت زمان کوتاهی به تعادل بازار خودرو کمک کند.

    دیروز 207 با میانگین قیمتی 342 میلیون و 842 هزار تومان کشف شد که با احتساب مالیات و هزینه‌های جانبی قیمت تمام شده 207 در بورس به 391 میلیون تومان رسید؛ اما این محصول در بازار آزاد حدود 440 میلیون تومان قیمت دارد و اینجا مشخص می‌شود که چرا شفافیت و حذف رانت به سود مصرف‌کننده واقعی است. همه مردم باید بدانند که در سازوکار بازار سرمایه، خبری از شانس و قرعه‌کشی نیست؛ بلکه رقابت و شفافیت در این بازار حرف اول را می‌زند و معاملات 207 نیز 60 دقیقه میان خریداران به طور انجامید.

    شیوه معاملات نیز به این شکل است که همه خریداران با علم و آگاهی کامل نسبت به سایر قیمت‌ها، اقدام به رقابت می‌کنند که همین رقابت به معنای برداشتن گامی بزرگ در جهت حذف رانت از بازار خودرو به شمار می‌رود.

    به گفته مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار، عرضه پژو 207 آغاز ورود سایر خودرو‌های عمومی و پرتیراژ در بورس کالا است و به این ترتیب متقاضیان خودرو نیز می‌توانند به جای امتحان کردن شانس خود در سیستم قرعه‌کشی در سازوکاری قانونمند و شفاف یعنی بازار سرمایه به خرید خودرو روی بیاورند.

    در پایان اینکه همان طور که از تابلوی معاملات بازار سهام و گروه خودرویی‌ها برمی‌آید، سهامداران نیز به اهمیت موضوع ورود خودرو به بورس کالا و رسیدن سود حاصل از تولید به خودروسازان واقف شده‌اند و با ادامه این روند می‌توانند به رشد سودآوری این صنعت امیدوار باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو