فونیکسریمکسبهتام

مدیرامور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور خبر داد:

تهران، خراسان‌رضوی و اصفهان بیشترین مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی خودرو

عصر خودرو- مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور گفت: بیشترین مراجعه به مراکز معاینه فنی خودروهای سبک کشور براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) طی ۶ ماهه نخست امسال مربوط به استان‌های تهران، خراسان‌رضوی و اصفهان است.

تهران، خراسان‌رضوی و اصفهان بیشترین مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، عبداله متولی افزود: از دلایل اصلی مراجعه بیشتر به مراکز معاینه فنی در این استان ها می توان به جمعیت بالای ثابت و متغیر شهری، تعداد خودروهای موجود در این شهرها، کنترل و اعمال قانون مکانیزه خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی در مناطق کم انتشار آلایندگی(LEZ) کلانشهرها اشاره کرد.

    وی ادامه داد: براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سیمفا، کمترین میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی در 6 ماهه نخست سال 1401به ترتیب مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و بوشهر بوده است که این امر لزوم توجه بیش از پیش مسوولان و عزم جدی اعضای کارگروه استانی معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین در اجرای مواد 7 و 8 آیین‌نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک و لزوم کنترل مکانیزه و اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی در این استان ها را می‌طلبد.

    وی اضافه کرد: در 6 ماهه نخست سال 1401 مراکز معاینه فنی خودروهای سبک کشور در مجموع 5 میلیون و 999 هزار و370 خودرو پذیرش داشتند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 8 درصدی را نشان می‌دهد و در مجموع 22درصد مجموع خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی خودروهای سبک، موفق به اخذ گواهی معاینه فنی نشدند.

    متولی گفت: همچنین در 6 ماهه نخست سال جاری یک میلیون 32 هزار و406 دستگاه خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین مراجعه کردند که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته از رشد 7 درصدی برخوردار بوده است که از این تعداد، 85 درصد خودروهای سنگین موفق به اخذ گواهی معاینه فنی و 15 درصد در آزمون ها مردود شده اند.

    مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور خاطر نشان کرد: با همکاری و هماهنگی همه‌ دستگاه‌های مسوول در قانون هوای پاک و رعایت کامل آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو؛ به طور حتم تاثیر منابع متحرک بر آلایندگی در شهرها کاهش خواهد یافت.

    متولی گفت: به موجب ماده6 قانون هوای پاک، تمامی وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین، موتورسیکلت که توسط بخش‌های دولتی، عمومی و غیردولتی به کارگرفته می شوند ملزم به اخذ گواهی معاینه فنی پس از طی دوره معافیت خود بر اساس قانون هستند.

    به گزارش ایرنا، طبق اعلام مرکز داده کاوی سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران)، فرایند معاینه فنی، 95 درصد در بهبود عملکرد سیستم ترمز، 93 درصد در بهبود انحراف محور، 91درصد در بهبود عملکرد کمک فنر، 91درصد در کاهش آلایندگی و 90 درصد در بهبود وضعیت ظاهری خودروها موثر بوده است و به شدت می‌تواند در مواردی چون کاهش آلودگی هوا، بهینه‌سازی مصرف سوخت و ایمنی خودروها و به تبع آن سلامتی شهروندان موثر باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط