فونیکسریمکسبهتام

ضرورت رانندگی بین خطوط

تغییر مسیر ناگهانی عامل ۸ درصد تصادفات در تهران

عصر خودرو- رییس اداره تضادفات و مهندسی منطقه یک پلیس راهور تهران بزرگ بر ضرورت رانندگی بین خطوط و عدم تغییر مسیر ناگهانی برای جلوگیری از بروز تصادفات تاکید کرد.

تغییر مسیر ناگهانی عامل ۸ درصد تصادفات در تهران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، سرهنگ فائزه‌سادات صالحی با اشاره به اهمیت حرکت خودروها در بین خطوط گفت: یکی از دلایل اصلی تصادفات در شهر تهران عدم حرکت در بین خطوط و تغییر مسیرهای ناگهانی است. در ماده 119 آیین‌نامه رانندگی ذکر شده‌است که رانندگان همواره موظف هستند در بین خطوط ترافیکی ترسیم‌شده حرکت کنند و اگر قصد تغییر مسیر دارند با روشن‌کردن راهنما دیگر رانندگان را از تصمیم خود آگاه کنند. البته برخی معابر نیز فاقد خط‌کشی هستند که در در این شرایط تغییر مسیر و انحراف به طرفین ممنوع است مگر در شرایط نیاز که با استفاده از راهنما انجام می‌شود.

    وی با اشاره به آمار تصادفات مربوط به تغییر مسیر ناگهانی اظهارکرد: در هفت ماهه اول امسال هشت درصد از علل اصلی تصادفات در تهران مربوط به تغییر مسیر ناگهانی بوده است. شاید این عدد درصد بالایی نباشد اما در میان علل اصلی تصادفات رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌ است. در همین راستا پلیس ستور داده‌ است که دوربین‌هایی در جناغی بزرگراه‌ها برای برخورد با این تخلف نصب شود و با این حرکت متخلفان از چشم پلیس پنهان نخواهند ماند. رانندگان باید پیش از رسیدن به جناغی مسیر خود را مشخص کنند و از تغییر مسیر ناگهانی بپرهیزند.

    صالحی با اشاره به دلایل بروز این تخلف در میان رانندگان گفت: اولین علت تغییر مسیر ناگهانی بی‌توجهی به همه مقررات رانندگی و عجله و شتاب بی مورد است. این یکی از عادت‌های غلط رانندگی است. این عجله در وقوع درصد قابل توجهی از تصادفات موثر است. برخی مواقع نیز موانع موجود در محورها سبب تغییر مسیر می‌شود. برای مثال پیاده‌کردن و سوارکردن مسافر در برخی معابر سبب تغییر مسیر ناگهانی دیگر رانندگان می‌شود.

    وی با اشاره به راهکار رفع این مشکل ترافیکی ادامه داد: اگر فردی قصد جابجایی خط یا تغییر مسیر دارد نباید به یک باره و با سرعت آن را انجام دهد. حرکت باید به صورت مورب و با زاویه کم انجام شود. راننده باید به آینه‌های جانبی دقت کند و با سرعت مناسب که حرکت بقیه خودروها را مختل نکند می‌تواند تغییر مسیر ایمن را انجام دهد.

    صالحی درباره امکانات موجود در برخی خودروهای روز دنیا برای جلوگیری از حوادث ترافیکی مربوط به تغییر مسیر نیز ناگهانی گفت: تجهیزات گوناگونی در دنیا برای افزایش ایمنی خودروها و هشدار به رانندگان برای جلوگیری از وقوع حوادث وجود دارد که یکی از آن‌ها رادار هشدار خروج از خط است. رادار هشدار خروج از خط روی برخی از خودروهای روز دنیا نصب است و راننده را از تغییر خط‌های مارپیچ آگاه می‌کند و به وی هشدارمی‌دهد. این وسیله هنگام رانندگی در شب یا در حالت خستگی و خواب‌آلودگی کمک زیادی به راننده می‌کند. متاسفانه خودروهای داخلی ما مجهز به این امکانات نیستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط