فونیکسریمکسبهتام

خودروهای چینی بازار آسیای مرکزی را فتح کردند

عصر خودرو- تحریم های اعمال شده علیه روسیه بخصوص در زمینه صنایع خودرویی این امکان را به خودروسازان چینی داده است تا به سمت بازار آسیای مرکزی پیشروی کنند.

خودروهای چینی بازار آسیای مرکزی را فتح کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، شرکت های خودروسازی چینی در صدد پر کردن جایگاه خالی روسیه در بازار آسیای مرکزی هستند که در نتیجه ضربه سنگین تحریم های اعمال شده غرب بر صنعت خودروسازی متحمل شده است.

    بر همین اساس شرکت های چینی در حال افزایش تولید در آسیای مرکزی هستند و شرکت های روسی تحت فشار تحریم ها عقب نشینی می کنند.

    بسیاری از مدل‌های محبوب ژاپنی و اروپایی که در قزاقستان فروخته می‌شد، قبلاً در روسیه تولید می‌شدند، اما کارخانه‌های آنجا مجبور شدند تولید خود را به دلیل تحریم‌ها متوقف کنند. علاوه بر این، مقامات روسیه صادرات برخی از قطعات را ممنوع کرده اند.

    ازبکستان نخستین مقصد خودروهای چینی

    اوراسیانت نوشت: اولین خودروهای چینی مونتاژ شده در آسیای مرکزی در ازبکستان به جاده ها می آیند. همچنی به گزارش وب سایت Spot.uz، در 27 اکتبر، چهار مدل از شاسی بلندهای چری مونتاژ شده در کارخانه جیزاخ آدم(ADM Jizzakh) ازبکستان به فروش رسید.

    چری وام های مطلوبی برای کمک به خریداران برای خرید این وسایل نقلیه ارائه می کند، قیمت هایی که از 26000 دلار برای تیگو 7 پرو( Tiggo 7 Pro)  تا 40000 دلار برای تگو 8 پرو ماکس ( Tiggo 8 Pro Max )متغیر است. با پرداخت اولیه 25 درصد، در صورت بازپرداخت وام در مدت 36 ماه با سود صفر یا 48 ماهه با سود هفت درصد ارائه می شود. 

    مدل‌های چری گران‌تر از خودروهای تولید محلی تولید شده توسط «UzAuto Motors » هستند. قیمت مدل محبوب شورلت نکسیا حدود 11 هزار دلار است.

    تا سال 2024، چری قصد دارد 23 نمایندگی خودرو در ازبکستان افتتاح کند. اولین آنها در حال حاضر در تاشکند کار می کند. سالن های اندیجان، فرغانه، نمنگان و سمرقند نیز در سال جاری افتتاح می شود.

    بهار گذشته، شرکت خودروسازی چری مستقر در ووهو، که با شرایط مطلوب از جمله تعرفه های گمرکی جذب شده بود، توافق نامه ای را برای مونتاژ خودروها در کارخانه ای در منطقه آزاد اقتصادی جیزاخ امضا کرد. تولید مونتاژ در مرداد آغاز شد.

    شرکت خودروسازی چینی «BYD Auto»  نیز اخیرا قراردادی با «UzAuto Motors» برای سازماندهی یک کارخانه مونتاژ خودرو در ازبکستان امضا کرده است.

    بسیاری از مدل‌های محبوب ژاپنی و اروپایی که در قزاقستان فروخته می‌شد، قبلاً در روسیه تولید می‌شدند، اما کارخانه‌های آنجا مجبور شدند تولید خود را به دلیل تحریم‌ها متوقف کنند. علاوه بر این، مقامات روسیه صادرات برخی از قطعات را ممنوع کرده اند.

    با توجه به اینکه تحویل خودرو از چین به قزاقستان بیش از 18 روز طول نمی کشد، تولیدکنندگان چینی فرصت مناسبی برای پر کردن این شکاف دارند.

    محبوبیت خودروهای چینی در قزاقستان

    این امر در مورد کارخانه های قزاقستان نیز صدق می کند. بر اساس گزارش انجمن بازرگانی خودرو قزاقستان (AKAB)، در سه فصل اول سال جاری، حجم تولید در قزاقستان 25 درصد افزایش یافته است.

    رشد تولید در شرکت «SaryarkaAvtoProm» در شمال کشور، منطقه کوستانایی، که خودروهای برند چینی جک( JAC) را مونتاژ می کند، به 28 درصد رسید.

    به گزارش آکاب( AKAB)، در 9 ماهه اول سال جاری، خودروهای JAC از نظر محبوبیت در بین خریداران قزاق رتبه پنجم را کسب کردند. شورولت، هیوندای، کیا و لادا از آنها جلوتر بودند.

    فروش خودروهای چینی در قزاقستان حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین شروع به افزایش کرد.

    در سال 2021، برندهای چینی 3.4 درصد از فروش خودروهای جدید در قزاقستان را به خود اختصاص دادند که معادل 4000 هزار دستگاه بود و دو برابر سال قبل بود.

    چری به موفقیت خاصی دست یافته است: سال گذشته، پس از انعقاد قرارداد توزیع با آژانس آستانه موتورز، به سرعت وارد ده برند برتر در قزاقستان شد.

    AKAB می گوید در ماه سپتامبر، رشد فروش چری بیشتر از هر برند دیگری بود و اکنون از نظر فروش در رتبه پنجم قرار دارد. JAC در جایگاه ششم قرار دارد.

    «شش برند خودروی چینی که در قزاقستان نمایندگی می‌کنند در هشت ماه سال 2022 میلادی تقریباً 5000 خودرو فروخته‌اند.

    آستانه موتورز ماه گذشته گزارش داد. این رقم در حال حاضر از کل حجم فروش در سال گذشته پیشی گرفته است.

    در جریان سفر شی جین پینگ رهبر چین به قزاقستان در ماه سپتامبر، آستانه موتورز توافقنامه ای را برای ساخت کارخانه ای برای تولید خودروهای چری، چانگان و هاوال امضا کرد که در حال حاضر آنها را می فروشد.

    این کارخانه در منطقه صنعتی آلماتی پس از راه اندازی، که برای سال 2025 برنامه ریزی شده است، می تواند سالانه 90000 دستگاه خودرو تولید کند که 60 درصد آن به کشورهای پسا شوروی صادر می شود.

    لادای روسی که هنوز در قزاقستان محبوب است، ماه گذشته همچنان در جایگاه ششم از نظر آمار فروش قرار داشت - اما 55 درصد کاهش یافته است.

    در مورد نتایج از ابتدای سال، لادا در جایگاه پنجم قرار دارد و چری و JAC به ترتیب در جایگاه های ششم و هفتم قرار دارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو