فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی وزارت صمت مطرح کرد:

افزایش عرضه خودرو در بورس کالا مانع تاثیر التهابات ارزی

عصر خودرو- امید قالیباف گفت: نوسانات ارزی در نتیجه ای انتظارات تورمی به وجود امده و همین مساله ممکن است روی قیمت سایر کالاها همچون خودرو تاثیر بگذارد، به همین دلیل با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا متناسب با تقاضا این التهابات وارد بازار خودرو نمی شود.

افزایش عرضه خودرو در بورس کالا مانع تاثیر التهابات ارزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از موج، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه رشد قیمت ارز منجر به رشد انتظارات تورمی می شود و این مساله روی قیمت کالاها تاثیر می گذارد، گفت: عرضه خودر در بورس کالا در شرایطی که انتظارات تورمی وجود دارد و ممکن است تقاضای بالاتری ایجاد کند باید بیشتر شود تا قیمت خودرو کنترل شود در غیر این صورت قیمت ها بالا برود. به عبارت دیگر افزایش عرضه خودرو در بورس کالا در شرایط کنونی به کنترل قیمت خودرو و تاثیر پذیری از بازار ارز جلوگیری می کند.

    امید قالیباف با بیان اینکه اگر عرضه خودرو متناسب با تقاضای بازار رشد پیدا نکند قیمت ها خودرو هم نوسان پیدا می کند، افزود: هم اکنون عرضه خودرو در بورس کالا براساس سیاست خودروسازها اتفاق می افتد و در شرایط کنونی خودروی مانند تارا و 207 که تقاضای خوبی دارند در بورس کالا با حاشیه بازار فروخته می شود و خودروسازان از این محل سود بیشتری نسبت به فروش با مکانیسم قرعه کشی می برند به همین دلیل انگیزه خودروسازها برای تولید و فروش شده بیشتر است.

    بوس کالا پلتفرم مناسبی برای عرضه خودرو نیست

    سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه بوس کالا پلتفرم مناسبی برای عرضه خودرو نیست، تصریح کرد: اگر خودرو در بورس کالا عرضه می شود به دلیل کنترل حاشیه سود است زیرا قبلا معلوم نبود مارجین سود زیاد فروش خودرو در بازار آزاد به جیب چه کسی می رود و حالا در مکانیسم عرضه در بورس کالا وارد یک صندوق می شود که مکانیسمی دولتی است.

    قالیباف با تاکید بر اینکه امروز در خودروهای که بورس کالا عرضه می شوند افزایش تولید اتفاق می فتد، زیرا در حاشیه سود بازار فروخته می شود و بعد کم کم که رشد تولید داشتند از بورس خارج می شوند، تصریح کرد: زمانی که خودروها متناسب با تقاضا تولید شود دیگر به دلیل عضه بیشتر از تقاضا مکانیسم قیمت گذاری دستوری را بی اثر می کند و قیمت ها هم تعدیل می شود در چنین حالتی خارج از بورس خودرو توسط خودروسازان با ستاد تنظیم بازار عرضه خواهند شد.

    او با تاکید بر اینکه برخی خودروسازها به صورت لیزینگی عرضه می کنند چون افزایش تولید داشته اند، تصریح کرد: به طور قطع با افزایش عرضه خودرو قیمت ها تعدیل می شوند و این مساله باعث شده خودروسازی سایپا خودرو را به صورت مستقیم عرضه کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو