فونیکسریمکسبهتام

ملاقات با نخستین کراس اوور هفت نفره شرکت مکث موتور

تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها

عصر خودرو-شرکت مکث موتور به‌عنوان بال آسیایی ماموت خودرو سال گذشته پیکاپ کلوت را معرفی و به بازار ارائه کرد. بعدازآن در پس علاقه بازار به خودروهای کراس اوور و همچنین به‌منظور گسترده کردن سبد محصولات خود خودرو تیارا را به‌عنوان محصول بعدی خود در نظر گرفت.

تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰:۰۰
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها
  • تیارا؛ بازیگر جدید بازار کراس‌اوورها

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این خودرو 7 نفره برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو تهران 1400 به‌صورت رسمی رونمایی شد که در همان نمایشگاه هم بسیار مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت. اکنون در آبان ماه 1401 بعد از گذشت 9 ماه از رونمایی رسمی این خودرو، درحالی‌که بیلبوردهای نصب‌شده در خیابان و اتوبان‌ها نوید ورود این محصول جدید را به بازار می‌دهند، شرکت مکث موتور شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران و فعالان رسانه‌های خودرویی بتوانند در پیست اختصاصی گروه ماموت، ملاقاتی کوتاه با این کراس اوور جدید داشته باشند. مشروح این ملاقات را در زیر می‌خوانید.

مشخصات فنی
مکث موتور تیارا یک کراس اوور 7 نفره با طول 4.78 متری 1.61 تنی است که از یک موتور 1.5 لیتری مجهز به سیستم توربو با خروجی 155 اسب بخار قدرت(در دور 5600) و 215 نیوتن متر گشتاور(در دورهای 2000 تا 4000) بهره می‌برد و به‌وسیله یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته این خروجی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. مخزن سوخت تیارا 55 لیتر است اما در کاتالوگ عدد دقیقی برای مصرف سوخت میانگین آن عنوان نشده، البته با توجه به وزن، ابعاد و حجم و بازده موتور آن می‌توان این‌گونه برداشت کرد که مصرف سوخت آن نباید با رقبا خود تفاوت چندانی داشته باشد. تیارا ازنظر فنی قدرتمندترین کراس اوور بازار نیست ولی ازنظر قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت کاملاً در سطح رقبا خود قرار دارد.

ابعاد و اندازه‌ها
تیارا  بلندترین طول را در میان رقبا خود در بازار دارد و این بدان معنی است که فضای سرنشینان و بار این خودرو نیز باید از بقیه رقبا بیشتر باشد. این کراس اوور 7 نفره 4788 میلی‌متر طول، 1875 میلی‌متر عرض و 1730 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2815 میلی‌متر است که بازهم در میان رقبا موجود در بازار بیشترین فاصله محوری را به خود اختصاص داده است. این اعداد و ارقام وقتی قابل‌لمس خواهند شد که بر روی صندلی ردیف سوم بنشینید. صندلی‌های ردیف دوم این خودرو به‌صورت ریلی قابلیت تنظیم دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا فضای پای سرنشینان سوم نیز قابل تنظیم باشد. اگر صندلی‌های ردیف سوم را ببندید فضای بار عقب 1380 لیتر است و اگر صندلی‌ها را بازکنید این فضا به 148 لیتر کاهش پیدا می‌کند. این اعداد نشان می‌دهد که 1232 لیتر فضا به‌صورت استاندارد برای صندلی‌های ردیف سوم در نظر گرفته‌شده و ازآنجاکه در یک خانواده 7 نفره معمولاً افراد بزرگ‌سال بر روی صندلی‌های عقب نمی‌نشینند، فضای ردیف سوم به‌خوبی می‌تواند محل مناسبی برای نشستن کودکان و یا افراد لاغراندام باشد. از سوی دیگر ارتفاع 1730 میلی‌متری این خودرو باعث می‌شود تا علاوه بر جای پا، فضای سر مناسبی هم در هر سه ردیف صندلی‌ها وجود داشته باشد. نکته جالب‌توجه در تیارا این است که در طراحی فضای داخلی این خودرو فاصله عرضی محور جلو و عقب تنها 2 میلی‌متر باهم اختلاف دارند. این موضوع در حالتی است که خودرو در نمای بیرونی اصلاً حالت مکعبی ندارد. در بخش طراحی بیشتر به این موضوع پرداخته خواهد شد.
طراحی ظاهری
تیارا در نگاه اول یک خودرو بزرگ با طول و عرض زیاد و با راحی خنثی به نظر می‌رسد اما وقتی کمی نزدیک‌تر بروید، المان‌های جذابی در طراحی آن به چشم می‌خورد که می‌تواند نگاه شمارا به خود جذب کند. اگر نگاه کردن را از نمای جلو شروع کنیم، جلوپنجره بزرگ آن با لوگو مکث موتور، اولین المانی است که به چشم می‌خورد. اگر کمی جلوتر بروید، طرح گرافیک چراغ‌ها را می‌بینید که ساختار آن به محصولات دی‌اس بی‌شباهت نیست. چراغ‌های ال‌ای‌دی مربعی شکل که مجهز به چراغ روشنایی در روز هستند علاوه بر زیبایی ظاهری، عملکرد خوبی را نیز به نمایش می‌گذارند. در قسمت میانی سپر جلو استفاده از نوار کرومی و دو خط قرمز در پس‌زمینه‌ای پنجره‌ای شکل هویت سه‌بعدی نمای جلو خودرو را تقویت می‌کند. خطوط طراحی روی در موتور خطوطی نسبتاً خنثی هستند و حالت خشن و تهاجمی به خودرو نمی‌دهند بلکه حس داشتن یک خودرو خانوادگی با یک طراحی ساده و شکیل را به مخاطب القا می‌کنند. خطوطی که در نمای کناری هم با همین ظرافت ادامه پیداکرده و تا در صندوق‌عقب بدنه را همراهی می‌کند. رینگ‌های آلومینیومی اسپرت 10 پره 18 در کنار لاستیک‌های 225 نمای جانبی تیارا را جذاب کرده‌اند. آینه‌های تاشو راهنما دار هم‌رنگ بدنه خودرو نیز در کمال سادگی، زیبا و کارآمد هستند و به‌واسطه ابعاد بزرگشان، زاویه مناسبی را دی حین رانندگی پوشش می‌دهند.

در نمای عقب نیز همان نگاه سادگی وجود دارد، نمای عقب این خودرو نیز همانند بقیه زوایای آن خطوط شکسته و تیز ندارد و تمامی فضاها در کمال سادگی ولی به زیبایی تعبیه‌شده‌اند. چراغ‌های عقب هم مانند جلو از ظرافت خاصی در طراحی برخوردارند و به‌واسطه بهره‌گیری از ال‌ای‌دی، هم نور خوبی دارند و هم برای سرنشینان خودرو عقبی آزاردهنده نیستند. در کنار گلگیر عقب دو طرف خودرو، دو دریچه هوا تعبیه‌شده که درواقع کاری نمی‌کنند و همانند دریچه‌های دوگانه اگزوز برای زیبایی و جذابیت ظاهری تعبیه‌شده‌اند.

طراحی داخلی
وقتی وارد خودرو می‌شوید، فضای پوشیده از چرم و پارچه صندلی‌ها نگاه شمارا به خود جذب می‌کند. کیفیت چرم شاید خیلی اعلا نباشد ولی بسیار محکم است و به‌واسطه دوخت‌های قرمزرنگ به‌کاررفته در آن ظاهر جذابی به نمای داخلی کابین بخشیده است. وقتی روی صندلی راننده می‌نشینید، نخستین المانی که توجه را به خود جلب می‌کند، فرمان D-Cut با دکمه‌های کنترلی است که تقریباً همه امکانات مورد یاز رامی توانید با استفاده از آن دکمه‌ها کنترل کنید. پشت آمپر دیجیتالی 12.3 اینجی ، مانیتور 10.25 اینچی سیستم تهویه اتوماتیک، دسته‌دنده و دکمه‌های کنترلی همه و همه در سراسر داشبورد و پنل وسط با طراحی بسیار ارگونومیک و قابل‌دسترسی نصب‌شده‌اند. نکته‌ای که شاید بتوان گفت از یک خودرو در این کلاس انتظار می‌رفت بیشتر به آن توجه کند، کیفیت پلاستیک به‌کاررفته در داشبورد و پنل وسط است که می‌توانست از پلاستیک نرم‌تر یا منعطف‌تری باشد.

امکانات رفاهی
تیارا تقریباً تمام آپشن های پایه و نسبت لوکس کلاس خودرویی خود را در لیست امکانات رفاهی خود گنجانده است. سیستم تهویه اتوماتیک با نمایشگر دیجیتالی و با خروجی مجزا برای سرنشینان ردیف عقب، آینه داخلی الکتروکرومیک و آینه‌های برقی تاشو راهنمادار جانبی، فرمان اسپرت با دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی و کروز کنترل، تنظیم برقی صندلی‌های جلو(راننده در 6 جهت)، گرم‌کن صندلی برای راننده و سرنشین جلو، قابلیت تا شوندگی صندلی‌های ردیف دوم و سوم، سیستم مالتی مدیا 10.25 اینچی لمسی، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع هنگام رانندگی که زیر آینه‌جلو نصب‌شده، سیستم صوتی با 6 بلندگو و مجهز به ماوس کنترلی نصب‌شده روی پنل میانی، سقف پانورامیک و به همراه سانروف برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تشخیص محل پارک خودرو، سیستم پاور ویندوز مجهز به آنتی ترپ برای شیشه‌ها و سانروف، در صندوق‌عقب برقی مجهز به آنتی ترپ، سنسور نور و پشت آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی دیجیتالی را می‌توان جز اصلی‌ترین آپشن های نصب‌شده روی این خودرو به‌حساب آورد.
ایمنی
تیارا به‌عنوان خودرویی که با شعار "خانواده" روانه بازار شده لیست بلند بالایی از سیستم‌های ایمنی را برای امنیتی هرچه بیشتر راننده و سرنشینان در خود جای‌داده است. اولین نکته‌ای که در این لیست جلب‌توجه می‌کند این است که تیارا در میان رقبا هم‌کلاس و هم قیمت خود از 6 کیسه هوا بهره می‌برد. در سیستم ترمز نیز علاوه بر ABS وEBS، سیستم کمکی ترمز گیری(BA) نیز بر روی این خودرو نصب‌شده است. به‌علاوه، سیستم ترمز پارک این خودرو نیز به‌صورت برقی کار می‌کند. در سیستم‌های کمکی رانندگی بر روی تیارا ESP(سیستم کنترل پایداری الکترونیکی)، سیستم اتو هلد، سیستم نمایش نقاط کور و دوربین 360 درجه به راننده کمک می‌کنند تا در شرایط خاص بتواند خودرو را به نحو احسن کنترل کند. در مورد تست عملکرد این سیستم‌ها در قسمت آزمایش رانندگی بیشتر صحبت خواهد شد.

آزمایش رانندگی
تا زمانی که یک خودرو را سوار نشوید و با آن رانندگی نکنید هرگز نمی‌توانید از روی نوشته‌های کاتالوگ حس واقعی رانندگی با آن خودرو را تجربه کنید. در فرصتی که شرکت مکث موتور برای رسانه‌ها فراهم کرد، محیطی نسبتاً بزرگ و صاف و با سطحی نسبتاً هموار در دسترس بود ولی امکان تست تمامی مشخصات خودرو در این محیط وجود نداشت. مسائلی مثل شتاب دقیق اولیه و ثانویه و همچنین تست دقیق میزان خط ترمز که نیازمند دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیق، سوخت باکیفیت، مسیر هموار و ... هستند و موضوعی مثل مصرف سوخت میانگین که نیازمند بررسی در مسیرهای متعدد است را در بازه زمانی کوتاه و در محیط محدود نمی‌توان اندازه‌گیری کرد به همین دلیل در این بررسی از این موضوعات صرف‌نظر شده است و تنها به بررسی کلی حس و حال رانندگی و موضوعات مرتبط به این تجربه پرداخته‌شده است.
سیستم ورود بدون کلید به شما این امکان را می‌دهد که با نزدیک شدن به خودرو و فشردن دکمه روی دستگیره، درها را بازکنید و وارد خودرو شوید. در کابین تیارا همه تجهیزات در فاصله استاندارد و در دسترس راننده قرار دارد، تنها مانیتور مالتی مدیا است که قدری بافاصله و بر روی داشبورد وسط نصب‌شده که برای تنظیم آن‌هم می‌توانید از دکمه‌های کنترلی روی فرمان استفاده کنید.
موتور خودرو با استارت دکمه‌ای روشن می‌شود و نکته جالب‌توجه اش اینجاست که آن‌قدر سیستم عایق‌بندی موتور درست و اصولی انجام‌شده که اگر پشت آمپر خودرو روشن نشود، در محیط باز اصلاً صدای موتور را نمی‌شنوید. برای شروع حرکت، بعد از قرار دادن گیربکس در حالت رانندگی، ترمز پارک به‌صورت برقی خاموش می‌شود و خودرو آماده حرکت کردن می‌شود. با توجه به اینکه موتور این خودرو از سیستم توربو استفاده می‌کند و پدال گاز آن نیز برقی است، شروع حرکت مقداری کند است و پدال گاز به‌اندازه استانداردی لگ دارد اما وقتی پا را روی پدال گاز فشار دهید، قبل از دور 2000 توربو وارد مدار می‌شود و موتور به‌سرعت دور می‌گیرد. واکنش‌های گیربکس در حالت رانندگی نرمال بسیار نرم است و تعویض دنده‌ها اصلاً احساس نمی‌شود. علاوه بر این در حالت رانندگی نرمال دنده‌ها در دورهای میانی عوض می‌شوند و علاوه بر کنترل مصرف سوخت، روند حرکت نیز بسیار نرم خواهد بود. اما وقتی گیربکس را در حالت اسپرت قرار می‌دهید، اوضاع تا حدودی فرق می‌کند، دورگیری خودرو تا حدودی سریع‌تر می‌شود، واکنش پدال گاز تا حدودی سریع‌تر می‌شود و دنده‌ها تا چند دور قبل از کات-آف نگه‌داشته می‌شوند. در این حالت هم خودرو هیچ‌گونه تقه یا ضربه‌ای را تجربه نمی‌کند فقط در دورهای بالا صدای موتور تا حدی در کابین احساس می‌شود. شتابگیری تیارا در مقایسه با رقبایش خوب است اما به‌واسطه وزن بالا و 7 نفره بودن، نمی‌توان از آن انتظار یک خودرو اسپرت با شتاب خیره‌کننده را داشت اما برای یک رانندگی ایده آل برای سفرهای شهری و بین‌شهری کاملاً راضی‌کننده است. تمرکز خودروهای این کلاس بیشتر بر روی راحتی اتاق، نرمی سیستم تعلیق، پایداری، ایمنی و فضای اتاق و صندوق بار است و به همین دلیل بیش از شتاب و سرعت باید بر روی این نکات تمرکز کرد. صندلی‌های تیارا در دو ردیف جلو بسیار راحت و ارگونومیک طراحی‌شده‌اند و تنظیم حالات آن به‌صورت برقی انجام می‌شود و هر دو طرف هم گرم‌کن دارند. در ردیف دوم هم همین موضوع برقرار است و صندلی‌های ردیف دوم در چهار جهت اما به‌صورت دستی تنظیم می‌شوند. اگر ردیف سوم خالی باشد، سرنشینان ردیف دوم می‌توانند فضای پا بسیار زیادی داشته باشند اما درصورتی‌که ردیف سوم هم سرنشین داشته باشد باید سرنشینان ردیف دوم مقداری از فضای پای خود را به سرنشینان عقبی خود ببخشند. ارتفاع سقف اما در هر سه ردیف بسیار استاندارد است. همان‌طور که در بخش طراحی و ابعاد خودرو نیز اشاره شد، اتاق تیارا در محور جلو و عقب ازنظر عرضی 2 میلی‌متر باهم اختلاف دارند و این ابعاد یک ساختار مستطیلی و جادار را برای سرنشینان ایجاد می‌کند. سیستم صوتی خودرو با 6 بلندگو در دو طرف خودرو برای سه ردیف سرنشینان موسیقی را با صدا و کیفیت مناسب پخش می‌کند و سیستم تهویه اتوماتیک خودرو نیز دو درگاه مجزا برای ردیف جلو و ردیف دوم دارد که البته سرنشینان ردیف سوم هم می‌توانند از آن بهره ببرند. نخستین نکته‌ای که در رانندگی با تیارا به چشم می‌خورد این است که ترمز گیری‌های آن به‌عنوان یک خودرو سنگین 7 نفره بسیار نرم و مطمئن است. موتور خودرو در نقطه پایینی کاپوت نصب‌شده و به همین دلیل حتی هنگام ترمز گیری‌های سریع و ناگهانی هم خودرو اصطلاحاً کله نمی‌کند. سیستم‌های ایمنی و کمکی رانندگی خودرو نیز بسیار دقیق و سریع عمل می‌کنند. همان‌طور که در بالا هم گفته شد، محیطی که برای تست درایو در اختیار ما بود با چیزی شبیه سنگ‌فرش پوشیده شده بود در بعضی از نقاط آن آب بر روی زمین ریخته شده. از این فرصت برای تست سیستم ترمز و سیستم پایداری الکترونیکی خودرو استفاده کردیم. سیستم ASB وEBD به‌خوبی در شرایطی که زمین ناهموار است وارد مدار می‌شود و سیستم کنترل پایداری هم اصلاً اجازه نمی‌دهد خودرو منحرف شود. در ادامه مسیر بررسی چند لاستیک برای تست هندلینگ روی زمین قرار داده‌شده بود که خودرو با سرعت نسبتاً زیاد توانست بدون کوچک‌ترین انحرافی از مسیر بگذرد. نکته جالب‌توجه اینجاست که تعادل تیارا تنها به سیستم کنترل پایداری‌اش وابسته نیست بلکه در حالت خاموش این سیستم هم به‌واسطه مرکز ثقل پایین، سیستم تعلیق خوب و همچنین تناسب ابعادی‌اش عملکرد بسیار خوبی در مانورها دارد و شاید بد نباشد بدانید که همان مسیر مارپیچ را با ESP خاموش هم به‌سادگی پشت سر گذاشت و فقط مقداری صدای لاستیک‌ها درآمد.

بازار و رقبا
تیارا در میان رقبا سرسختی وارد میدان شده است. رقبایی مثل فیدلیتی، ایکس55پرو و FMC SX5 که هرکدام در نوع خود طرفداران و علاقه‌مندانی را به خود اختصاص داده‌اند. تیارا مکث موتور ازنظر قوای محرکه با رقبا خود تفاوت چندانی ندارد و تقریباً همه آن‌ها از یک طیف موتوری استفاده می‌کنند. اما تیارا نسبت به بقیه رقبایش بیشترین طول و بیشترین فاصله محوری را دارد، از 6 ایربگ بهره می‌برد و طراح آن نیز ساده و به‌روز است.
نکته بسیار مهم دیگری را تیارا را نسبت به رقبا خود قابل‌اعتمادتر می‌کند این است گیربکس اتوماتیک نصب‌شده بر روی آن همان گیربکسی است که بر روی چند خودرو داخلی دیگر نیز نصب‌شده است ازاین‌جهت می‌توان از بازار قطعات، دانش فنی و تعمیرات آن در سال‌های آینده بیش از دیگر خودروهای رقیب مطمئن بود. قیمت تیارا هنوز به‌صورت رسمی اعلام‌نشده اما بر اساس شنیده‌ها قرار است قیمتی در حدود یک میلیارد تومان داشته باشد. شرکت مکث موتور به‌عنوان بال آسیایی شرکت ماموت خودرو در استان‌های تهران، گلستان، گیلان، قزوین، اصفهان، کرمان، آذربایجان شرقی، خراسان، خوزستان، فارس، کرمانشاه نمایندگی دارد و به‌زودی نمایندگی جدیدی نیز در استان البرز افتتاح خواهد کرد. شما می‌توانید برای ملاقات نزدیک با تیارا به یکی از نمایندگی‌های مجاز این شرکت در سراسر کشور که آدرس‌های آن در سایت رسمی این شرکت به نشانی maxmotorco.com  قابل‌مشاهده است مراجعه کنید.

* آزمایش، نوشته و عکس: روزبه نوروزیان

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط