فونیکسریمکسبهتام

گام بزرگ «تام» ایران‌خودرو برای توسعه سامانه بومی خودروهای متصل

عصر خودرو- فناوری خودرو متصل یا connected به معنای فراهم کردن بستر مورد نیاز در یک خودرو برای ارتباط با سیستم های بیرون از خودرو در راستای دستیابی به امکاناتی نظیر دسترسی به اینترنت در خودرو، کنترل آنلاین سرویس ها و وضعیت خودرو، کنترل موقعیت خودرو در لحظه و ... است.

گام بزرگ «تام» ایران‌خودرو برای توسعه سامانه بومی خودروهای متصل
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این تکنولوژی برای نخستین بار در میانه دهه 90 میلادی توسط جنرال موتورز توسعه پیدا کرد. حال شرکت تام به عنوان یکی از اعضای بزرگ گروه صنعتی ایران خودرو موفق به توسعه سیستمی کاملا بومی برای توسعه خودروهای Connected با عنوان سامانه تله‌ماتیک شده است که نه تنها قرار است روی محصولات ایران خودرو نصب و عرضه شود بلکه امکان عرضه بهصورت افترمارکت روی خودروهای وارداتی را نیز خواهد داشت.

    کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام طی نشست خبری در زمینه این سامانه گفت: این سامانه برای اولین بار در ایران‌خودرو براساس سیستم عامل لینوکس (AGL) داخلی‌سازی و تولید شده است و دانش فنی و مالکیت معنوی آن تحت نظر گروه صنعتی ایران خودرو قرار دارد که از این حیث هرگونه وابستگی به شرکت های خارجی از بین رفته است و این امکان را به ما می دهد تا هر گونه تغییری که لازم داریم را به صورت اختصاصی روی آن اعمال کنیم.

    وزیری میزان صرفه جویی ارزی ناشی از توسعه بومی این سامانه را بیش از 50 درصد عنوان کرد و افزود: با استفاده از این ماژول امکان دسترسی به اینترنت سیار در خودروها وجود خواهد داشت و نرم افزار این سامانه با همکاری جعاد دانشگاهی شریف توسعه یافته و در زمینه تطبیق با اینترنت نیز با شرکت همراه اول مذاکرات لازمصورت گرفته و تولید آن در شرکت صنایع الکترونیک شیراز انجام خواهد شد.

    وزیری از جمله خدمات قابل دسترسی از طریق سامانه تله‌ماتیک را ارتباط با خدمات پس از فروش، تماس های اورژانسی، کنترل موقعیت خودرو و کنترل رفت و آمد عنوان کرد و فزود: زیر ساخت طراحی این سامانه بر اساس اینرنت 4G است در حالی که نمونه های خارجی مشابه موجود در بازار همه بر پایه 3G توسعه پیدا کرده اند و تفاوت مهم دیگر سامانه تله‌ماتیک ما با نمونه های موجود در بازار این است که بورد محصولات مشابه همه وارداتی هستند.

    وزیری از دیگر مزایای سامانه تله‌ماتیک گروه صنعتی ایران خودرو به قابلیت اخذ E-MARK یا استاندارد اروپایی روی این قطعه عنوان کرد و گفت: بنا بر دستور مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو تمامی تکنولوژی ها و محصولات جدیدی که در این گروه طراحی می شود برای ایجاد مزیت برای بازارهای صادراتی باید توانایی اخذ استاندارد های معتبر بین المللی را داشته باشد.
    مدیرعامل تام تاکید کرد: سامانه تله ماتیک خودروهای متصل در ابتدا سال آینده روی خودرو ری‌را نصب خواهد شد و بدین منظور در مرحله اول قرارداد تولید 20 هزار نمونه از این سامانه با شرکت صاشیراز منعقد شده که امکان افزایش تیراژ تا 150 هزار عدد در سال که شامل 20 درصد محصولات ایران خودرو می‌شود را دارد.
    مدیرعامل تام اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت خاصی در زمینه قطعه سازی در حوزه برق و الکترونیک نداشتیم و عمده قطعات الکترونیکی مربوط به حوزه خودرو وارداتی بوده و در این زمینه به کشورهای خارجی و تامین‌کنندگان خارج از ایران وابستگی داشتیم اما در سال 1401 که سال دانش بنیان بوده، با تکیه بر توان مهندسان و نخبگان داخل کشور سعی کردیم رشد چشم‌گیری در زمینه تولید و طراحی قطعات برق و الکترونیک خودرو داشته باشیم.
    وی افزود: برای این‌که سامانه تله ماتیک خودروهای متصل در ایران بتواند پروژه‌ای موفق باشد، نیازمند همکاری دستگاه های مختلف مانند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تامین اینترنت مناسب در سراسر کشور و وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد بستر اجرای ارتباط نظیر به نظیر خودرو هستیم، چراکه در غیر این صورت تولید انبوه این سیستم صرفا هدررفت هزینه خواهد بود و مردم به دلیل عملکرد غلط این سیستم ها خودروساز را مقصر می دانند، این در حالی‌ است که فقدان زیرساخت استفاده از این سیستم در کشور موجب نقص در عملکرد آن شده است.
    وزیری تاکید کرد: تام علاوه بر صنعت خودرودر سایر صنایع نیز ورود کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به قراردادهای این شرکت با فولاد مبارکه (پروژه احداث پلنت گاززدایی در خلاء به روش RH-TOP) و پست برق باغستان کرج اشاره کرد که تمام این فعالیت ها با تکیه بر توان نیروی انسانی موجود در شرکت تام و با فعالیت های دانش محور صورت گرفته است.

    وزیری در پاسخ به میزان کاهش ارزبری ناشی از طراحی و تولید این سامانه تله ماتیک خودروهای متصل در ایران اظهار کرد: به طور کلی هر برد تولید شده در ایران30 تا 35 درصد کاهش ارزبری در مقیاس نمونه‌سازی و حدود 50 درصد کاهش نسبت به تولید انبوه خواهد داشت، به عبارت دیگر با توجه به طراحی و تولید بورد سامانه تله ماتیک خودروهای متصل در ایران، به ازای تولید هر برد از خروج 100 تا 150 دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل می‌آید.

    مدیرعامل تام اظهار کرد: بعد از نصب این سامانه تله ماتیک روی خودروی ری‌را، سراغ نصب این سامانه روی خودرو تارا و دنا همچنین TF21 و سپس تمامی محصولات ایران خودرو خواهیم رفت، چراکه نگاه ایران خودرو، نگاهی صادرات محور بوده و برای حضور در بازارهای صادراتی محصولات ایران خودرو نیاز به بهره گیری از سامانه خودروهای متصل را دارند.

    وزیری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که الگوبرداری صورت گرفته برای طراحی سامانه تله ماتیک خودروهای متصل اظهار کرد: شرکت تام برای طراحی این قطعه از خودروهای موفق ژاپنی و آلمانی الگوبرداری کرده اما این به معنای کپی برداری نیست.

    مدیرعامل صنایع الکترونیک شیراز در توضیح سامانه تله ماتیک گفت: این سامانه شامل مجموعه ای از سخت افزارهای مربوط به خودروهای متصل (TCU) است که قابلیت های بسیار خوبی در حوزه اینترنت سیار، تماس اضطراری، اعلان وقوع تصادف و ارایه خدمات شهر هوشمند را ایجاد می کند.

    مدیرعامل صاشیراز با بیان این‌که تولید انبوه این محصول راهبردی آغاز شده است تصریح کرد: با توجه به پررنگ تر شدن تجهیزات الکترونیک و نرم افزار پایه در محصولات و صنایع گوناگون همچون خودرو، دستاوردهای صنایع الکترونیک در کشور بیش از پیش اهمیت می یابد.

    گفتنی است، این قرارداد با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مدیرعامل شرکت تام ایران‌خودرو، مدیرعامل صنایع الکترونیک شیراز، نماینده جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و سایر معاونان، مدیران ارشد شرکت تام و ایران‌خودرو و جمعی از اصحاب رسانه به امضا رسید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط