فونیکسریمکسبهتام

در هفت ماه امسال رخ داد

رشد تولید و فروش تجاری‌سازان

عصر خودرو- تجاری‌سازان بزرگ کشور در ادامه روند رو به رشد خود طی سال‌جاری، آمار فروش و تولیدشان را ارتقا دادند. با توجه به آمار ارائه شده از سوی تجاری‌سازان به سایت کدال، آنها در مجموع ۱۳‌هزار و ۵۲ دستگاه محصول را در۷ماه امسال به تولید رسانده‌اند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید تجاری‌سازان بزرگ کشور حدود ۱۵۲‌درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین در بخش فروش نیز آمار ۱۱‌هزار و ۹۱۲ دستگاهی تجاری‌سازان، رشد ۱۵۹‌درصدی را در این بخش برای آنها به دنبال داشته است.

رشد تولید و فروش تجاری‌سازان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، این آمار البته تنها به سه بازیگر اصلی در بخش تولید خودروهای تجاری یعنی ایران خودرودیزل، سایپادیزل و بهمن‌دیزل مربوط می‌شود و تیراژ دیگر شرکت‌های فعال که اکثر قریب به اتفاق آنها خصوصی هستند، (با توجه به عدم‌اعلام آمار تولید از سوی انجمن خودروسازان ایران) محاسبه نشده است.

    رشد سنگین تولید و فروش تجاری‌سازان بزرگ اما در حالی است که از سال 97 تا 1400، تولید آنها شرایط خوبی نداشت و بسیار کمتر از ظرفیت خود تیراژ داشتند. هرچند هنوز هم تولید تجاری‌سازان کشور زیر ظرفیت اسمی‌شان است، با این حال تیراژ آنها طی ماه‌های گذشته از سال‌جاری صعودی بسیار بلند را تجربه کرده است. این رشد اما دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها پایین بودن عدد تولید در سال گذشته است. از سال 97 که خودروسازی کشور تحریم شد، تجاری‌سازان نیز مانند دیگر شرکت‌های خودروساز داخلی روندی رو به افت را آغاز کردند. رفتن شرکای خارجی و ناهموار شدن مسیر تامین قطعات از یکسو و رشد شدید هزینه تولید و قیمت تمام شده از سوی دیگر، سبب شد تولید در شرکت‌های تجاری‌ساز افتی سنگین را به خود ببیند. طی7 ماه امسال اما تیراژ به شدت بالا رفت و چون عدد پایه در سال گذشته بسیار پایین بوده، سبب رشد 152‌درصدی شده است. بنابراین این احتمال وجود دارد که در7 ماه سال آینده، رشدی تا این حد نصیب خودروسازان تجاری کشور نشود، زیرا عدد پایه تولید افزایش قابل‌توجهی داشته است.

    به جز موضوع عدد پایه، توجه به ظرفیت‌های مغفول به‌خصوص در حوزه اتوبوس نیز در بهبود تولید و فروش تجاری‌سازان نقش داشته است. در گذشته به دلیل آنکه وزارت کشور در پرداخت مطالبات تجاری‌سازان تعلل می‌کرد، آنها چندان میلی به استفاده حداکثری از ظرفیت تولید اتوبوس خود نداشتند، اما حالا شرایط فرق کرده و به واسطه قراردادهای جدید، خطوط تولید اتوبوس رونقی نسبی گرفته است.

    البته بیشترین تیراژ تجاری‌سازان به بخش کامیون و کشنده مربوط می‌شود که گفته می‌شود فروش آنها طی چند ماه گذشته بالا رفته است. در واقع رشد فروش یکی از دلایل اصلی صعود تولید تجاری‌سازان بزرگ کشور در 7ماه امسال محسوب می‌شود که باید منتظر ماند و دید آیا این شرایط در ماه‌های باقی‌مانده از سال و همچنین سال آینده نیز ادامه خواهد یافت یا متوقف می‌شود. درآمار ارائه شده از سوی تجاری‌سازان به کدال، خبری از صادرات نیست، بنابراین با استناد به آن، آنها در7 ماه امسال تمام محصولات خود را در داخل فروخته‌اند. این در حالی است که گفته می‌شود برخی خودروهای تجاری داخلی قرار است راهی بازار روسیه شوند، کشوری که از اسفند سال گذشته به اوکراین حمله کرده و نبرد آنها با یکدیگر همچنان ادامه دارد. مدیرعامل ایران خودرودیزل چندی پیش در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این شرکت خودروهایی با کاربری نظامی را به روسیه صادر کرده، این موضوع را تایید نکرد.

    جزئیات تولید و فروش تجاری سازان
    اما نگاهی بیندازیم به جزئیات تولید خودروهای تجاری کشور در 7 ماه امسال. طبق آمار، بیشترین تولید نصیب ایران خودرودیزل شده، شرکتی که 9‌هزار و یک دستگاه انواع محصول تجاری را به تولید رسانده است. در مقایسه با 7 ماه مشابه سال گذشته، تولید ایران خودرودیزل 227‌درصد رشد کرده است. این شرکت همچنین تا پایان مهر امسال 8‌هزار و 33 دستگاه محصول فروخته که در مقایسه با 7ماه سال گذشته، رشد 256‌درصدی را به دنبال داشته است. دیگر تجاری‌ساز بزرگ کشور یعنی سایپادیزل نیز در 7ماه امسال تنها 854 دستگاه تیراژ داشته که نسبت به مدت مشابه پارسال از رشد 36‌درصدی حکایت می‌کند. این شرکت همچنین رشد 23‌درصدی را نیز در فروش تجربه کرده که ناشی از فروش 842 دستگاهی آن است.

    در کنار این دو خودروساز که وابستگی دولتی دارند، بهمن‌دیزل به عنوان شرکت بخش‌خصوصی توانسته 3‌هزار و 197 دستگاه محصول تجاری را در7 ماه امسال تولید کند. این تیراژ رشد 79‌درصدی را برای بهمن به دنبال داشته است. همچنین 3‌هزار و 37 دستگاه خودرو تجاری نیز توسط این شرکت به فروش رفته که رشد 80‌درصدی را حاصل کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو