فونیکسریمکسبهتام

گزارش اختصاصی "عصر خودرو" از هجدهمین نمایشگاه حمل‌ونقل در شهر آفتاب تهران (۶)

مدیر بازاریابی و توسعه بازار ایران‌خودرو دیزل گفت: توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، دغدغه اصلی بزرگ ترین تجاری ساز کشور

عصر خودرو - هجدهمین دوره نمایشگاه حمل‌ونقل، عمران و خدمات شهری، شهر هوشمند، مدیریت جوامع شهری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته از چهارشنبه ۲۷ مهرماه کار خود را در نمایشگاه شهر آفتاب تهران آغاز کرد. در این نمایشگاه همان‌طور که از نامش پیداست، شرکت‌های متعددی که ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با حمل‌ونقل و خدمات شهری دارند حضور به هم رساندند. شرکت ایران‌خودرو دیزل نیز به‌عنوان بال تجاری ساز گروه صنعتی ایران‌خودرو با طیف گسترده محصولاتش در این نمایشگاه حضور داشت. محصول ون وانا کاربری سازی شده برای تاکسی، پیکاپ فوتون دیزلی و کامیونت و اتوبوس شهری موضوعاتی بود که درباره آن با مهندس مهدی آقاطاهریان مدیر بازاریابی و توسعه بازار این شرکت گفت‌وگو کردیم.

مدیر بازاریابی و توسعه بازار ایران‌خودرو دیزل گفت: توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، دغدغه اصلی بزرگ ترین تجاری ساز کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷:۰۰
  • توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، دغدغه اصلی بزرگ ترین تجاری ساز کشور
  • توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، دغدغه اصلی بزرگ ترین تجاری ساز کشور
  • توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، دغدغه اصلی بزرگ ترین تجاری ساز کشور
  • توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، دغدغه اصلی بزرگ ترین تجاری ساز کشور
  • توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، دغدغه اصلی بزرگ ترین تجاری ساز کشور
  • توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، دغدغه اصلی بزرگ ترین تجاری ساز کشور
  • توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، دغدغه اصلی بزرگ ترین تجاری ساز کشور
  • مدیر بازاریابی و توسعه بازار ایران‌خودرو دیزل گفت: توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، دغدغه اصلی بزرگ ترین تجاری ساز کشور
  • توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، دغدغه اصلی بزرگ ترین تجاری ساز کشور
  • توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، دغدغه اصلی بزرگ ترین تجاری ساز کشور
  • توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، دغدغه اصلی بزرگ ترین تجاری ساز کشور

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، مدیر بازاریابی و توسعه محصول شرکت ایران‌خودرو دیزل در ابتدا بابیان این موضوع که در سال 1401 با توجه به سیاست‌گذاری‌های مدیریتی این شرکت توانسته رکورد 20 سال گذشته خود را در تولید و فروش محصول پشت سر بگذارد گفت: بازار کشور در بخش خودروهای باری، مسافری، پیکاپ و در کل تجاری‌های سبک و سنگین در دودسته اصلی برون‌شهری و درون‌شهری کمبودهای بسیاری داشته و دارد. علیرغم تلاش‌های فراوانی که انجام‌شده اما این کمبودها همچنان وجود دارد. وی افزود: شرکت ایران‌خودرو دیزل این توانایی را دارد تا بخش عمده‌ای از این کمبودها را جبران کند. 
مهدی آقاطاهریان گفت: کامیونت 6 تن و 8 تن آترین پلاس، ون وانا کاربری سازی شده، اتوبوس برقی آتروس و پیکاپ دیزلی فوتون نیوفیس محصولاتی هستند که می‌توانند خلأ بسیار بزرگی را در بازار خودروهای تجاری سبک و حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری پر کنند. 
مدیر بازاریابی و توسعه بازار ایران‌خودرو دیزل در توضیح اهداف بازاریابی برای محصول پیکاپ فوتون دیزلی نیوفیس گفت: در این محصول تمرکز حداکثری بر روی مشتریان حقوقی است. وی در توضیح این موضوع اشاره کرد: محصول پیکاپ فوتون با دو موتور بنزینی و دیزلی تولید و عرضه می‌شود که نمونه دیزلی آن بیشتر برای شرکت‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌هایی مناسب است که کارهای عملیاتی انجام می‌دهند. آتش‌نشانی، مدیریت بحران، هلال‌احمر، اداره‌های برق و گاز، مراکز نظامی و محیط زیستی و تمامی مشاغلی که تردد در مسیرهای سخت و عملیاتی دارند می‌توانند مشتری این محصول باشند. وی افزود: نمونه دیزلی هم بسیار کم‌مصرف است و هم درعین‌حال بسیار قدرتمند است و ازاین‌جهت که اغلب مشاغل عملیاتی در بیرون شهر هستند، دسترسی به سوخت دیزل هم برایشان بسیار راحت است. آقاطاهریان اضافه کرد: البته در مورد فروش این محصول به مشتریان حقیقی هیچ محدودیتی وجود ندارد ولی بر اساس آنچه تحقیقات بازار نشان می‌دهد، نمونه بنزینی این پیکاپ بیشتر برای خریداران حقیقی که مصارفی همچون بیراهه نوردی و طبیعت‌گردی دارند مناسب است.
وی در خصوص محصول اتوماتیک فوتون تانلند نسخه جدید نیز گفت: این محصول جدید که تصاویر آن را بارها در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری دیده‌اید، از یک موتور آلمانی ساخت شرکت بورگوارد بهره می‌برد و با 238 اسب بخار و 350 نیوتن متر، قدرتمندترین موتور نصب‌شده روی خودروهای این سگمنت در میان رقبا بازار به‌حساب می‌آید. مدیر بازاریابی و توسعه بازار ایران‌خودرو دیزل افزود: در تلاش هستیم تا علاوه بر نسخه بنزینی، نسخه دیزلی اتوماتیک این خودرو را هم به بازار ارائه دهیم.
مهدی آقاطاهریان بابیان این موضوع که فروش محصول پیکاپ ایران‌خودرو دیزل به مشتریان حقوقی از سال گذشته تاکنون 62 درصد رشد داشته است گفت: در حال حاضر هم با سازمان آتش‌نشانی تهران و هم با چند سازمان دیگر در حال مذاکره و عقد قرارداد برای فروش این محصول هستیم. 
وی در ادامه بابیان این موضوع که سیستم حمل‌ونقل در جهان بیش از 75 درصد از سهم خود را به محصولات تجاری سبک و نیمه سنگین اختصاص داده گفت: در دوران کرونا این موضوع در جهان به‌خوبی برای همه اثبات شد که بخش قابل‌توجهی از حمل‌ونقل و باربری در جهان بر عهده محصولات سبک و نیمه سنگین است. وی در ادامه افزود: کامیونت آترین پلاس در دو مدل 6 تن و 8 تن قرار است تا آخر سال جاری باقیمتی بسیار رقابتی به بازار کشور عرضه شود. وی در خصوص قیمت‌گذاری این محصول تصریح کرد: نگاه مدیریت مجموعه ایران‌خودرو دیزل به این صورت است که باید همه ذی‌نفعان از تولید و خرید این محصول سود ببرند که در صف اول این ذی‌نفعان هم خریداران قرار دارند، بنابراین قیمت‌گذاری این محصول همانند دیگر محصولات به نحوی خواهد بود که مشتریان اولین سود را از خرید محصول ببرند.

مدیر بازاریابی و توسعه بازار ایران‌خودرو دیزل در انتها بابیان این موضوع که شرکت همواره درباره نیاز مصرف‌کنندگان دغدغه کند بوده گفت: همان‌طور که در بازار رئیس شورای شهر تهران از غرفه این شرکت در نمایشگاه مطرح شد، جایگاه شارژ اختصاصی اتوبوس آتروس برقی توسط ایران‌خودرو دیزل آماده‌شده است به‌علاوه اینکه در تلاش هستیم با چند شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز مذاکراتی را انجام دهیم تا این دسترسی به شارژرها را گسترش دهیم. محصول آتروس برقی می‌تواند نقطه عطفی در صنعت حمل‌ونقل درون‌شهری کشور باشد. 


** معرفی محصولات
پیکاپ فوتون تانلند نیوفیس دیزلی
فوتون تانلند دیزلی نیوفیس یک پیکاپ 5.31 متری است ازیک موتور کامینز سری ISF بهره می‌برد که با حجم 2.7 لیتر و به کمک توربوشارژر می‌تواند 360 نیوتن متر گشتاور تولید کند و این خروجی را از طریق یک گیربکس ZomaX پنج دنده به چهارچرخ این خودرو انتقال دهد. پیکاپ فوتون به‌عنوان یک خودرو دیزلی از استاندارد آلایندگی یورو5 بهره می‌برد و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی 8.7  لیتر است. حداکثر سرعت ین پیکاپ با موتور دیزلی 158 کیلومتر بر ساعت است که شاید نسبت به رقبا عدد چندان بالایی نباشد ولی در عوض با توجه به گشتاور بالایی که موتور تولید می‌کند، ضریب شیب زنی آن تا 60 درصد بالا می‌رود که ازاین‌جهت گزینه بسیار کاربردی برای رانندگی در مسیرهای سخت به‌حساب می‌آید. با توجه به ابعاد بزرگ این خودرو، فاصله محوری 3.1 متری برای آن تعیین‌شده که به همین واسطه اتاق این خودرو علاوه بر راحت و جادار بودن صندلی‌ها در دو کابین خودرو، اتاق بار آن نیز با ابعاد 1520×158×440 میلی‌متر توانایی حمل 1035 کیلوگرم بار را دارد. وزن خالص این پیکاپ 1940 کیلوگرم و وزن ناخالص آن حداکثر 2975 کیلوگرم است.
سیستم ترمز دو مداره هیدرولیکی در دو محور جلو و عقب که به سیستم‌های ASB(سیستم ترمز ضد قفل)، EBD(سیستم توزیع متعادل نیروی ترمزها) مجهز است در کنار سیستم‌های کمکی رانندگی ESP(سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو) و HDC(سیستم کنترل اتوماتیک سرعت در سراشیبی) این پیکاپ قدرتمند را به یک خودرو قابل‌اعتماد تبدیل می‌کند. استفاده از دو ایربگ برای سرنشینان جلو، سنسور و دوربین دید عقب و ایموبیلایزر جز اصلی‌ترین ادوات ایمنی این خوردو به حساب می‌آید. اگر از مشخصات فنی و تکنیکال خودرو گذر کنیم، در داخل این پیکاپ دو کابین، صندلی‌ها باروکش چرم و با دوختی بسیار زیبا پوشیده شده‌اند که حتی در نگاه اول هم حس مثبتی را القا می‌کند. علاوه بر آن، شیشه‌بالابر برقی برای هر چهاردر، صفحه نمایشگر 10 اینچی لمسی، سیستم اتو لایت،قابلیت استفاده از سیستم چهارچرخ محرک در سه حالت(4H-4L-2H)، سیستم کروز کنترل، تزئینات داخلی طرح چوب، رول بار و کلید بازیابی فیلتر DPF ازجمله امکاناتی است که در این پیکاپ قدرتمند وجود دارد. 

ون وانا 
ون وانا از یک موتور 2693 سی‌سی چهار سیلندر خطی بنزینی  با تکنولوژی 3TZ با تکنولوژی تویوتا بهره می‌برد که 150 اسب بخار قدرت(در دور 4800) و 245 نیوتن متر گشتاور (در دور 3400) تولید می‌کند و این خروجی را از طریق یک گیربکس ZomaX 5 دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. رینگ‌های این خودرو 15 اینچی آلومینیومی است و سیستم تعلیق آن در محور جلو به‌صورت مستقل جناغی با دو کمک‌فنر هیدرولیکی و در محور عقب به‌صورت یکپارچه با فنر تخت و کمک‌فنرهای هیدرولیک کار می کند. حداکثر سرعت مجاز برای این ون 100 کیلومتر بر ساعت تعیین‌شده و توان شیب روی آن نیز 30 درصد است. سیستم ترمز آن به‌صورت دو مداره هیدرولیکی است و ترمزهای آن در محور جلو دیسکی و در محور عقب کاسه‌ای هستند. سیستم‌های ABS، EBDو ESP نیز بر روی این ون نصب‌شده است. این ون 13 نفره به 3 در مجهز است که دو در تک‌نفره در جل و یک در کشویی در سمت راست این ون تعبیه‌شده است. با توجه به طول 5380 میلی‌متری و عرض و ارتفاع 1920 و 2280 میلی‌متری این خودرو، فضای داخلی آن بسیار جادار است و فاصله سرنشین‌ها به‌صورت استاندارد تعبیه‌شده. لازم به ذکر است تمامی ابعاد و اندازه‌های این ون مشابه تویوتا هایس در نظر گرفته‌شده است. وزن خالص این ون 2160 کیلوگرم و وزن ناخالص آن با 12 مسافر و بار 3400 کیلوگرم است. در لیست امکانات رفاهی این محصول شیشه‌بالابر برقی برای و سرنشین جلو، آینه‌های جانبی برقی، کولر و بخاری(جلو و عقب، کابین به‌صورت مستقل)، ایربگ راننده و سرنشین جلو، تاخوگراف، برق و هشدار حرکت به سمت عقب، سیستم صوتی مجهز به رادیو،AUX، USB و CD Player به همراه دو بلندگو، آینه عقب، قفل مرکزی، دریچه خروج اضطراری از سقف، کمربند ایمنی 3 نقطه‌ای برای سرنشینان جلو و کمربند ایمنی برای سرنشینان عقب، نمایشگر میزان باد تایرها، تایر زاپاس با رینگ فولادی و جعبه کمک‌های اولیه به چشم می‌خورد.

کشنده آئومان H5 فوتون
کشنده H5 در واقع نسخه ای بهینه شده از H4 است که پیشتر توسط ایران خودرو دیزل عرضه می شد اما با این تفاوت که در این نسخه علاوه بر مشخصات فنی، تغییرات مهمی هم در ایمنی خودرو ایجاد شده است. چهره بیرونی خودرو بسیار شبیه به آکتروس بنز است و به نظر می رسد در طراحی آن از المان های تشکیل دهنده اتاق آکتروس الهام گرفته شده است. در نمای داخلی اما تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی وجود ندارد و تنها به استفاده از طیف رنگی جدید در ساختار ادوات اتاق محدود می شود. در لیست مشخصات ایمنی خودرو به دیسکی بودن ترمز های هر دو محور، استفاده از سیستم ضد لغزش (ASR)، سیستم کنترل پایداری(ESP)، سیستم هشدار انحراف از مسیرُ ترمز الکترونیکی اضطراری و... اشاره شده است. این کشنده در بخش سیستم های کمکی راننده نیز گزینه های قابل قبولی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به رادار رانندگی بین خطوط اشاره کرد. به علاوه موارد قبل، کروز کنترل، سیستم ممانعت از تصادف، هشدار انحراف از مسیر، سیستم تعلیق پنوماتیک، سیستم جلوگیری از پس رفت در سربالایی و سیستم کمکی ترمز در سراشیبی ازجمله مهم‌ترین موارد در لیست امکانات و ملزومات ایمنی این کشنده جدید است.
اما در بخش قوای محرکه، آئومان از یک موتور کامینز با کد ISGe4 460 استفاده می‌کند و همان‌طور که از نام آن پیداست توانایی تولید 460 اسب بخار قدرت را دارد. خروجی گشتاور این موتور نیز 230 نیوتن متر است و موتور کامینر می‌تواند این گشتاور را در دور 1000RPM در اختیار راننده قرار دهد تا در همراهی با گیربکس 12 سرعته AMT ساخت شرکت ZF عملکرد قابل‌توجهی را به نمایش بگذارد. گیربکس این کشنده 45 تن 12 دنده جلو و 4 دنده‌عقب دارد. سیستم تعلیق آئومان در محور جلو از نوع فنر پارابولیک به‌علاوه کمک‌فنر و میل موج گیر است و در محور عقب از سیستم تمام بادی با چهار کیسه هوا استفاده می‌کند. ترمزهای این خودرو نیز در هر دو محور جلو و عقب به‌صورت دیسکی است و علاوه بر این به‌منظور جلوگیری از بالا رفتن استهلاک ترمزها در هنگام رانندگی در سراشیبی، علاوه بر سیستم کنترل خودرو در سراشیبی که با ایجاد گشتاور در جهت معکوس باعث کنترل سرعت می‌شود، این خودرو از سیستم ترمز موتوری، ABS، ASR،AEBS، HSA و همچنین سیستم ESP(کنترل پایداری) نیز بهره می‌برد. قفل دیفرانسیل، کروز کنترل، ریتاردر 360 اسب بخاری در گیربکس، چراغ‌های جلو LED مجهز به چراغ روشنایی در روز، آینه‌های جانبی مجهز به گرم‌کن و باقابلیت باز و بسته شدن به‌صورت برقی، باک 940 لیتری، کابین با سقف بلند و همراه با تعلیق بادی و کمک‌فنر را می‌توان ازجمله مهم‌ترین المان‌ها در لیست مشخصات فنی این کشنده مدرن دانست.

کامیونت 6 و 8 تن آترین پلاس
این کامیونت جدید از یک موتور کامینز 3760 سی سی مجهز به توربوشارژر بهره می برد که خروجی آن 154 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور است. هماهنگی این موتور با گیربکس 6 سرعته ZF باعث می شود تا این کامیونت 6 تن 6.9 متری به یک محصول رقابتی در میان رقبا خود تبدیل شود. ‌از جمله مهم ترین امکانات این کامیونت می توان به بخاری و کولر، شیشه بالابر برقی، آینه های جانبی برقی، کروز کنترل، چراغ روشنایی در روز، چراغ های مه شکن جلو و عقب، گاردهای بغل و عقب، دوربین 360 درجه به صورت آپشنال، جداکننده آب و روغن به صورت اتوماتیک و سیستم صوتی و تصویری اشاره کرد. وزن خالص این کامیونت 6 تن که به که به گفته مدیران فنی این شرکت می توان به سادگی به 8 تن هم تبدیل شود حدود 2900  کیلوگرم است و به این ترتیب میزان تحمل وزن بار مجاز این کامیون 3100 کیلوگرم خواهد بود. از لیست امکانات رفاهی این خودرو می توان به سیستم تهویه مطبوع، شیشه بالابرهای برقی، کروز کنترل، چراغ روشنایی در روز، چراغ مه شکن، دوربین دید 360 درجه به صورت آپشنال، جدا کننده آب و روغن از مدار باد به صورت اتوماتیک، فیلتر آبگیر مدار سوخت، فیلتر خشک کن مدار باد، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی و درگاه AUX و بلوتوث، نشانگر دیجیتالی پشت فرمان و گارد جانبی و عقب اشاره کرد.

اتوبوس تمام برقی آتروس
این محصول به واسطه بهره گیری از موتور الکتریکی 470 اسب بخار قدرت و 3500 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. وزن خالص این اتوبوس 19.500 کیلیوگرم و طول آن 12.1 است. در تعلیق جلو از سیستم بادی 2 خمره ای استفاده شده و تعلیق عقب آن سیستم 4 خمره ای با 4 کمک فنر هیدرولیک دارد. آتروس در سیستم ترمز از دیسک برای دو محور جلو و عقب استفاده می کند و ترمز دستی آن یک سیستم تمام پناماتیک با عملکرد بر روی محور عقب است. همچنین این اتوبوس شهری قابلیت بازیابی انرژی در هنگام ترمزگیری و حرکت در سراشیبی است.

از جمله تجهیزات و امکانات این اتوبوس تمام برقی می توان به تاخوگراف، آینه جانبی الکترونیکی با قابلیت دید در شب، چراغ روشنایی روز، چراغ های جلو ال‌ای‌دی، صندلی راننده قابل تنظیم و مجهز به کمربند ایمنی سه نقطه ای، تابلو دیجیتال اعلام مسیر، پشتی مخصوص افراد کم توان و معلول، سیستم مالتی پلکس، صفحه نمایشگر 5.7 اینچی، دوربین دید عقب و در میانی رنگی، بخاری سقفیریال پرده آفتاب گیر جلو و جانبی راننده، سیستم یخ زدایی شیشه عقب، سیستم کاهش و افزایش ارتفاع خودرو، بوق دنده عقب، سیستم صوتی مجهز به درگاه یو‌اس‌بی و 6 بلندگو، زاپاس با رینگ فولادی و چکش اضطراری و کپسول آتش نشانی اشاره کرد. پک باتری های اتوبوس شهری آتروس از نوع LFP و با سطح حفاظتی IP68 است که حداقل ذخیره انرژی سری این باتری ها پس از شارژ 250 کیلووات-ساعت است و حداقل چگالی انرژی آن 166 وات بر کیلوگرم اندازه گیری شده است. همچنین آتروس از دو باتری 12 ولتی 200 آمپری نیز برای انجام امور برقی بهره می‌برد.


نوشته و عکس: روزبه نوروزیان

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط