فونیکسریمکسبهتام

چگونگی شرکت در طرح نوسازی خودروسازان

عصر خودرو- سیاستگذار این روزها برای ابربحران خودروهای فرسوده به اخذ تصمیماتی می‌پردازد که نه‌تنها محرکی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیست بلکه زمینه‌ساز رانتی دیگر در بازار خودرو شده است.

چگونگی شرکت در طرح نوسازی خودروسازان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق آمارهای منتشره از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، طی سه سال گذشته سالانه کمتراز 7هزار  خودروی فرسوده‌ای از رده خارج شده و تعداد وسایل حمل‌و‌نقل فرسوده نیز به مرز 10میلیون دستگاه نزدیک شده است. خروج فرسوده‌ها در سال‌های قبل از تحریم به گردن واردکنندگان خودرو بود که همراه با محدودیت‌های بین‌المللی و لغو واردات، از رده خارج کردن محصولات فرسوده کلا متوقف ماند. حالا اما فرسوده‌ها به ابربحرانی تبدیل شده که اخذ تصمیم معقولانه و منطقی برای آن سخت و ناممکن به نظر می‌رسد. با این شرایط سیاستگذار باز هم روش آزمون و خطا را در پیش گرفته تا بلکه در مسیر درست خروج فرسوده‌ها قرار گیرد.

    شاید بهترین مسیر و مهمترین اتفاق برای از رده خارج کردن فرسوده‌ها، طرح خروج آن‌ها توسط خودروسازان بود که با وساطت وزارت صمت و موافقت هیات دولت این طرح در حال حاضر در کما قرار دارد. آنچه مشخص است خروج فرسوده‌ها نیازمند سیاستگذاری و همکاری و همراهی تمام نهادهای اثرگذار در این زمینه است. این در شرایطی است که آخرین تصمیم در مورد ابربحران فرسوده‌ها اختصاص سهم 20 درصدی از میزان فروش به خروج این خودروها از چرخه حمل‌و‌نقل است. در آخرین فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه 60 هزار خودرو عرضه شد که سهم دارندگان فرسوده‌ها 12هزار خودرو بود.

    به طور مشخص این سهم هیچ تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در خروج فرسوده‌ها نخواهد داشت. اول اینکه قیمت خودرو عرضه‌شده هیچ تناسبی با قیمت خودروی فرسوده ندارد؛ و دوم اینکه دارنده خودروی فرسوده از هیچ تسهیلات یا حمایت و حتی انگیزه‌ای برای خروج خودروی خود برخوردار نیست. با این اوصاف باز هم با دخالت دولت مسیر مشخصی برای دلالی و واسطه‌گری در بازار فرسوده‌ها ایجاد می‌شود. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که دارندگان خودروی فرسوده چگونه می‌توانند از سهم 20درصدی عرضه خودرو توسط خودروسازان بهره‌مند شوند.

    300 * 250
    tavoos.net
    در این زمینه علیرضا احمدی، سرپرست ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل سوخت، با اشاره به اینکه ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور برای اجرای بند «ف» تبصره 7 قانون بودجه سال 1401 پس از پیگیری‌های مکرر ستاد و جلسات متعدد با نمایندگان وزارت صمت و خودروسازان، سهم 20درصدی از قرعه‌کشی مرحله اخیر خودروهای شرکت‌های تولید‌کننده داخلی به مالکان خودروهای فرسوده اختصاص یافته، تاکید کرده یکی از شروط تخصیص سهم 20درصدی این است که در زمان تحویل خودروی جدید، خریدار گواهی اسقاط خودرو فرسوده خود را تحویل دهد. احمدی افزوده است در قانون بودجه، 10درصد خودروهای قرعه‌کشی به دارندگان خودروهای فرسوده تعلق می‌گیرد و این مصوبه مشوق مضاعفی برای اسقاط خودرو است.

    سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور گفت: افرادی که دارای خودروی فرسوده هستند و مشمول این طرح خواهند بود، می‌توانند از این پس در طرح فروش خودرو، ثبت‌نام کنند و به شرط برنده شدن کد ثبت‌نامی این افراد، از ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت استعلام خواهد شد. چنانچه براساس کد ثبت‌نامی، خودروی فرسوده وجود داشت؛ منوط بر آنکه تا دو ماه آینده شخص خودروی خود را اسقاط و گواهی اسقاط را ارائه دهد، خودروی موردتقاضا تحویل داده می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط