فونیکسریمکسبهتام

طراحی خودرو‌های جدید بر اساس پلتفرم‌های روز

عصر خودرو- معاون تحقیقات، طراحی و تکمیل ایران خودرو گفت: برنامه ایران خودرو طراحی خودروهای جدید براساس پلتفرم‌های روز است و استاندارد‌هایی که در چند سال اخیر به دلیل تحریم تعلیق شده بود دوباره در دستور کار توسعه قرار می‌گیرد.

طراحی خودرو‌های جدید بر اساس پلتفرم‌های روز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، میز اقتصاد 10 مهر با محوریت" پایان تولید سمند و پژو 405, و با حضور محسن رضایی منش، معاون تحقیقات طراحی و تکوین ایران خودرو، مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و بهزاد خسروی - کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط تلفنی بررسی شد.

    - خبر توقف تولید خودرو‌های سمند و 405 در ماه‌های گذشته چند بار اعلام شد، اما به بهانه‌های مختلف تولید ادامه داشت؛ با تعهداتی که خودرو ساز داشته آیا این بار کاملاً تولید متوقف خواهد شد؟ یعنی سمند دیگر تولید نخواهد شد؟

     محسن رضایی منش معاون تحقیقات، طراحی و تکمیل ایران خودرو گفت: آقای خطیبی مدیر گروه صنعتی ایران خودرو امروز در سایت تبریز حضور داشتند و اختتام خودروی سمند در دستور کار قرار گرفت، با توجه به اینکه در ماه و ادوار گذشته هم صحبتی از توقف تولید این خودرو‌ها بود، ما تعهداتی برای مشتریان در راستای موضوعات مشتری مداری داشتیم و مکلف بودیم که این خودر‌وها را تولید کنیم و تحویل متقضاضیان دهیم.

    وی با اشاره به اینکه موضوعاتی را با سازمان ملی استاندارد داشتیم افزود: در نقشه راهی که در مرکز تحقیقات و گروه صنعتی ایران خودرو مصوب شده مقرر است که خودرو‌های طراحی جدید ما براساس پلتفرم‌های روز طراحی شود و همه آن استاندارد‌هایی که در چند سال اخیر به دلیل تحریم تعلیق شده بود در دستور کار توسعه قرار بگیرد، پلتفرم ikp1 که نخستین پلتفرم داخلی توسعه یافته ایران خودرو بود برپایه پروژه تارا در دستور کار بود.

    رضایی منش گفت: متناسب با آن پروژه K 125 , محصول” ری را “ تعریف شد که این هم براساس همان پلتفرم ikp1 است که یک پلتفرم به روزی است و همه آن استاندارد‌های تعلیق شده اجباری در دستور کار توسعه قرار گرفته، فارغ از آن ما یک پروژه دیگر تحت عنوان پروژه TF21 دادیم که این هم یک پروژه توسعه یافته‌ای از نظر پلتفرمی است و مطابق با پروژه ری را همه استاندارد‌های روز و موضوعات ایمنی در این پلتفرم لحاظ شده و امیدواریم تا دو هفته آینده تست‌های صحه گذاری و استانداردی ری را انجام شود


    معاون تحقیقات، طراحی و تکمیل ایران خودرو افزود: به مردم این اطمینان را می‌دهیم در شهریور سال آینده تولید انبوه خودروی ری را که دو سه ماه گذشته توسط وزیر صمت رونمایی شد به تولید انبوه برسد.

    - یعنی در خط تولید سمند ری را تولید می‌شود؟

    رضایی منش گفت: امروز پایان تولید خودروی سمند در سایت تبریز اعلام شد و افزایش میزان تولید خودروی سورن که نسل توسعه یافته پلتفرم P700 است و تقویت استاندارد‌های روز را داشته در دستور کار تولید خواهد بود.

    - سورن استاندارد‌های هشتاد و پنج گانه را دارد؟

    وی گفت: استاندارد‌های هشتادو پنج گانه در دستور کار مرکز تحقیقات قرار گرفته و نمونه‌هایی هم برای صحه گذاری در دستور کار ساخت و طراحی است و طبق یک تعهد زمانی وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد، توافق کردند ما هم به دنبال این هستیم که همه آن استاندارد‌های هشتاد و پنج گانه که برخی از آن تعلیق شده بود به تعداد پنج مورد در خودروی سورن لحاظ کنیم

    - چرا در کشور ما خروج تولید خودرو‌های قدیمی از روند تولید سخت است؟ یعنی خودرویی بیش از 20 سال تولید می‌شود و مردم هم مجبور هستند که آن را خریداری کنند چرا اینگونه است؟

    رضایی منش گفت: یک زنجیره ارزش برای تولید یک محصول وجود دارد که در این زنجیره ارزش، بخشی از سازنده‌هایی که سالیان سال حتی در شرایط تحریم کمک حال صنعت خودرو بودند می‌بایست با یک حجم سرمایه گذاری جدیدی بخواهند استاندارد‌هایی که مدنظر یک طراحی جدید است را در دستور کار قرار دهند و مورد بعدی، بحث نبود آن فناوری هاست.

    وی افزود: در بحث پلتفرم ها، یک پلتفرمی را مثلاً از یک شرکت خارجی خریداری می‌کردیم و در راستای آن خرید پلتفرم، محصولات مان را توسعه می‌دادیم، خوشبختانه در محصول ری را یا محصول پروژه K125 این تابوشکنی انجام شده و ILI موضوعات طراحی بر اساس پنج ماژول پلتفرمی در دستور کار خود مرکز تحقیقات ایران خودرو بوده با هماهنگی سازنده‌ها و رقم قابل توجهی را روی بحث توسعه و سرمایه گذاری سازندگان در دستور کار قرار بوده و به واسطه این که ما در ادوار گذشته همیشه شرکت‌هایی مثل پژو و رنو صاحب محصول می‌شدند و شاید تا به زمان خودکفایی رساندن یک محصولی ما مجبور بودیم اغلب از سازندگانی که بحث خودکفایی را در دستور کار نداشتند، استفاده کنیم

    رضایی منش اضافه کرد:، اما من اعلام می‌کنم که 92 درصد پروژه ری را تولید داخل است و سازنده‌هایی که نتوانند خودشان را با آن شرایط استانداردی تطبیق بدهند از آن‌ها استفاده نخواهد شد.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو