فونیکسریمکسبهتام

زیان انباشت خودروسازان؛ ۱۲۰ هزار میلیارد تومان

عصر خودرو- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور گفت: دلالان از اختلاف قیمت کارخانه با بازار در یک سال و نیم گذشته ۱۷۵ هزار میلیارد تومان سود برده اند.

زیان انباشت خودروسازان؛ ۱۲۰ هزار میلیارد تومان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، مهدی مطلب زاده عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور در برنامه شروع تازه رادیو اقتصاد درباره قیمت خودرو و اذعان خودروسازان به زیان ده بودن گفت: از سال 1380 خودروسازان هرگز زیان ده نبودند و آن زمان هم نگفتند که زیان ده هستند، نیمه دوم سال 90 بود که شورای رقابت وارد قضیه زیان ده بودن خودروسازان شد.

    وی افزود: زمانی که قیمت‌های دستوری را اعلام کردند طبعا خودروسازان شروع به زیان‌های انباشته دادن کردند؛ حال نگاه ما باید این باشد که قیمت دلار، ارز و سکه و نهاد‌های تولید و مواد اولیه چقدر تغییر پیدا کرده است و قیمت خودرو چقدر تغییر پیدا کرده است؛ خودرو مستقل از این موارد نیست خودرو از مواد اولیه که شامل فولاد، پلیمرها، مس، آلومینیوم، قطعات الکترونیکی و ... است.

    مطلب زاده اضافه کرد: قطعات الکترونیکی با ارز تامین می‌شوند و میانگین حدود 1600 دلار قطعات الکترونیکی و ... خودرو‌های داخلی ارز بری دارند، هیچ کشوری مستقل نمی‌تواند عمل کند، زیرا که جامعه جهانی است و بایستی قطعات از جهان تامین شود به طور مثال در موضوع مواد اولیه، فولاد چقدر افزایش قیمت داده است که این موارد لحاظ نشدند بنابراین شورای رقابت باعث شد که زیان انباشته زیادی ایجاد شود سپس ستاد تنظیم بازار و حالا هم سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آمده است؛ به راستی این نام‌ها از کجا می‌آیند و طرح‌های مختلفی می‌آورند، اقتصاد دستوری نیست و نمی‌تواند دستوری هم باشد.

    عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور درباره پیش فروش خودرو و سود صد میلیون تومانی که برای هر خودرو به جیب دلالان می‌رود، گفت: 60 هزار خودرو پیش فروش شده است چند نفر در لاتاری یا بلیت بخت آزمایی شرکت کردند؟ 6 میلیون و 685 هزار نفر شرکت کردند هر عقل سلیم می‌گوید که یک پژو پارس تیو فایو که قیمت کارخانه‌ای آن 211 میلیون تومان و در بازار آزاد 413 میلیون تومان است خریداری کنیم یعنی 202 میلیون تومان بلافاصله سود می‌کند.

    وی افزود: علاوه بر این که خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای می‌شود، اتفاق بدتر این است که مردم تشویق می‌شوند تا سوی دلالی بروند و این امر موجب می‌شود که پول و سرمایه‌های در گردش جامعه دیگر مولد نخواهند بود.

    مطلب زاده در بیان اینکه عوامل اثرگذار روی قیمت خودرو از نگاه یک قطعه ساز چه چیزی است، گفت: مهم‌ترین عامل در تولید خودرو، مواد اولیه است و در 4- 5 سال گذشته میانگین سالیانه تورم 40 درصد بوده است و باید سالیانه قیمت‌ها بالا می‌رفت، اما زمانی که فنر فشرده به طرف پایین نگه می‌دارند فنر رها می‌شود؛ دولت باید طرح‌های فروش خودرو را قبول نکند و عرضه و تقاضا را به دست خودروساز واگذار کند.

    وی در ادامه افزود: این طرح‌ها برای حمایت از دهک‌های پایین جامعه آمد حال چه کاری کردیم، تمام خودرو‌های ارزان را که به لحاظ فروش، تعمیر و نگهداری ارزان‌تر بودند مانند پراید، 405 و سمند را حذف کردیم.

    عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور درباره راهکار و راه حل مسائل قیمتی در حوزه خودرو گفت: باید قیمت خودرو را آزاد و در دست خودروساز بگذارند و بگویند تا هر میزان و با هر قیمتی که تعیین می‌کند، خوردو عرضه کند به طور مثال قیمت خودرو را یک میلیارد تومان بگذارد آن وقت هیچ کس خودرو نمی‌خرد و بنابراین خودروساز مجبور می‌شود قیمت را به گونه‌ای تنظیم کند که مردم آن محصول را خریداری کنند با این کار دلال بازی‌ها هم جمع می‌شود.

    مطلب زاده در پایان اظهار داشت: اختلاف قیمت کارخانه با بازار در یک سال و نیم گذشته 175 هزار میلیارد تومان بوده است یعنی دلال بازی 175 هزار میلیارد تومان سود داشته و زیان انباشت خودروساز تا کنون 120 هزار میلیارد تومان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو