فونیکسریمکسبهتام

۱۰۶۲ خودرو خارجی در مزایده امروز سالم است؟ + فهرست خودروها

عصر خودرو- مزایده بیش از ۱۰۰۰ دستگاه خودروی خارجی در گمرک مانده در حالی آغاز شده که بسیاری از متقاضیان از جزئیات زمان، نحوه خرید و شرکت در تشریفات عرضه این خودروها اطلاع کامل ندارند.

۱۰۶۲ خودرو خارجی در مزایده امروز سالم است؟ + فهرست خودروها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی از آغاز مزایده یک‌هزار و 62 خودروی وارداتی در سامانه ستاد برای عموم مردم خبر داد.

    وی افزود: از امروز پنج شنبه  امکان بازدید الکترونیکی از این خودرو‌ها در سایت اموال تملیکی فراهم و در نهایت 16 مهر این مزایده رمزگشایی خواهد شد و برندگان اعلام می‌شوند. از 7 تا 12 مهر علاوه بر بازدید از خودرو‌ها به صورت الکترونیکی، متقاضیان می‌توانند با داشتن امضای الکترونیکی پیشنهاد قیمت دهند.

    این مزایده  از ساعت 08:00 روز پنجشنبه هفتم مهر ماه آغاز و تا ساعت 24:00 روز دوازدهم مهرماه ادامه خواهد داشت، متفاضیان می‌توانند فهرست خودروها و شرایطی را که برای رویت خودروها برای مزایده الکترونیک عنوان شده است، در وبگاه مزایده الکترونیک به نشانی https://eauc.setadiran.ir/eauc/welcome.action?gateway=setad  مشاهده کنند و از شرایط و خودروها مطلع شوند.

    خریداران تا ساعت 24:00 روز سه‌شنبه دوازدهم مهر ماه برای ثبت پیشنهاد قیمت در این سامانه وقت دارند و برای این کار و شرکت در مزایده ارائه کد ملی برای شخص حقیقی و کد اقتصادی برای شخص حقوقی به همراه شماره حسابی که قابل استفاده از طریق اینترنت باشد، الزامی است. برای مشاهده خودروها نیز در همه ایام هفته از ساعت 08:00 تا ساعت 16:00 طبق هماهنگی انجام شده با استانها،  خریداران میتوانند از خودروها بازدید داشته باشند.

    پیشنهادهایی که در سامانه مزایده الکترونیک ثبت شده باشد، روز شنبه شانزدهم مهرماه در محل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی رمزگشایی شده و همان روز هم برندگان این مزایده معرفی خواهند شد.

    در جدول زیر تفکیک خودروهای رسوبی که در مزایده پیش رو عرضه میشوند قابل مشاهده است؛

     

    ماندگاری 5 ساله خودروها در بنادر مانع اصلی عرضه در بورس کالا

    یکی از روش‌هایی که اخیرا برای فروش خودروهای تولید داخل  مورد استفاده قرار گرفته، فروش آنها از طریق سازوکار بورس کالا است. در ابتدا به نظر می‌رسید که بهترین روش فروش خودروهای موجود در بنادر نیز استفاده از ظرفیت بورس کالا باشد اما هفته گذشته رییس سازمان اموال تملیکی در خصوص علت عدم فروش خودروها در بورس کالا گفت: اولین دستور مبنی بر این بود که خودروها در بورس به فروش برسد ولی با توجه به ماندگاری بالای این کالاها ممکن بود فروش در بورس مشکلاتی را ایجاد کند. در نتیجه ما به این نتیجه رسیدیم که امکان فروش از طریق بورس وجود ندارد.

    به نظر می‌رسد علت اصلی این مسئله امکان مرجوعی کالای فروخته شده در بورس کالا است. به عبارت دیگر ممکن است خودروها به دلیل ماندگاری بالا در بنادر و گمرکات دچار مشکلات و فرسودگی‌هایی شده باشند و سازمان اموال تملیکی برای جلوگیری از بروز چالش پس از فروش کالا به جای عرضه خودروها در بورس، مسیر فروش آنها در سامانه ستاد را در پیش گرفته است.

    تفاوت عرضه در بورس کالا و مزایده الکترونیکی

    گفتنی است، اگر خودرویی از طریق بورس کالا به فروش برسد، خریدار این امکان را خواهد داشت تا ظرف مدت قانونی تعیین شده، در صورت نقص کالا، نسبت به مرجوع کردن آن اقدام کند. در مزایده، خریدار امکان مرجوع کردن کالا پس از خرید را ندارد و تنها می‌تواند در بازه زمانی تعیین شده نسبت به بازدید حضوری از خودرو اقدام کند. اگر خریدار پس برنده شدن در مزایده اقدام به انصراف کند نیز تمامی مبلغ پرداخت شده به نفع دولت مصادره خواهد شد. بنابراین لازم است که خریداران به این موضوع توجه داشته باشند و در انتخاب خودروها دقت لازم را به خرج دهند.

    چرا احتمال خسارت خریداران در مزایده یک هفته ای وجود دارد؟

    چندی قبل  مباحثی در خصوص سرقت رفتن قطعات خودروهای وارداتی که در گمرک و بنادر قرار دارد، مطرح شد؛ در همین راستا حدود یک ماه قبل مدیر‌عامل سازمان تملیکی گفته بود اکنون تعداد زیادی خودروی وارداتی دپوشده وجود دارد که بسیاری از قطعات آنها به سرقت رفته است. چندی پیش و در جریان امحای فنی سه دستگاه خودروی آمریکایی که در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار داشت،  اجتهادی در بخشی از اظهاراتش در مورد چرایی عدم بازصادرات این خودروها تاکید کرده بود، برخی قطعات‌ آنها در این سال‌ها به سرقت رفته یا در هنگام جابه‌جایی آسیب دیده است.

    بر این اساس با توجه به اینکه بسیاری از این خودروها در بنادر و نقاط مرزی کشور قرار دارند عملا دسترسی برای بازدید این خودروها و اطلاع از چند و چون مشکلات فنی آنها مشکلات خاص خود را به همراه دارد. لازم به ذکر است؛ حدود 700 دستگاه از این خودروها در بندر بوشهر قرار دارند و در صورتی که قطعاتی این خودروها به سرقت رفته باشد و یا اینکه در اثر ماندگاری بالا در شرایط نامطلوب آب و هوایی جنوب کشور مشکلات فنی دیگری برای این خودروها ایجاد شده باشد عملا امکان مرجوع شدن آنها از سوی برندگان در  مزایده اخیر وجود ندارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو