فونیکسریمکسبهتام

ممنوعیت ۴ ساله صادرات تایر لغو شد

عصر خودرو- در نخستین روزهای مهرماه بخشنامه جدید گمرک مبنی بر رفع ممنوعیت صادرات تایر توسط مدیرکل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد. براساس این بخشنامه که تاریخ ۳۰شهریور ۱۴۰۱را بر خود دارد، ممنوعیت برخی اقلام صادراتی ازجمله انواع لاستیک سبک و سنگین، به گمرکات ابلاغ شده و تولیدکنندگان تایر برای صادرات نامحدود محصولات خود مجوز گرفتند.

ممنوعیت ۴ ساله صادرات تایر لغو شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از روزنامه همشهری، صادرات لاستیک از ابتدای سال 97از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت قبل ممنوع اعلام شد و این تصمیم گرچه شهریور سال گذشته به‌صورت آزادسازی درصدی و موردی برخی انواع تایر تا حدودی اصلاح شد اما آثار و نتایج خود را به‌صورت کاهش تولید، زیان شرکت‌های تولیدی، انباشت میلیون‌ها حلقه لاستیک در انبارها و از دست رفتن بازارهای صادراتی ایران باقی گذاشت. حال با تصمیم تیم اقتصادی دولت این ممنوعیت به‌طور کامل برداشته شده و تایرسازان می‌توانند مازاد تولید خود را به شرط تامین بازار داخلی، بدون هیچ‌گونه محدودیتی به کشورهای دیگر صادر کنند. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت‌وگو با همشهری در این زمینه گفت: ممنوعیت چندساله صادرات لاستیک مورد اعتراض انجمن و تولیدکنندگان بود و باعث شد بازارهایی که در طول سال‌ها برای لاستیک ایران ساخته بودیم از دست تولیدکنندگان ایرانی خارج شود و در اختیار رقبا قرار گیرد. مصطفی تنها افزود: در نهایت با پیگیری‌های انجمن و با توجه به اینکه بازار داخلی مدت‌هاست که وضعیت متعادلی دارد، دولت با اخذ تعهد از تولیدکنندگان مبنی بر تامین بازار داخلی این ممنوعیت و محدودیت 4ساله را لغو و مجوز صادرات را صادر کرد. وی با اشاره به افزایش توان تولید شرکت‌ها، تعیین قیمت تایر از سوی دولت را اقدامی دانست که گرچه با هدف تنظیم بازار مصرف و در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان انجام می‌شود اما در سال‌های اخیر به موازات ممنوعیت صادرات، زیان سنگینی به تولیدکنندگان وارد کرده است. تنها ادامه داد: درخواست و پیگیری تولیدکنندگان برای دریافت مجوز صادرات به این دلیل بود که شرکت‌ها بتوانند بخشی از زیان خود را از ناحیه صادرات جبران کنند چراکه بیشتر شرکت‌های تولیدی هم‌اکنون یا در مرز زیان یا در نقطه سربه‌سر سود و زیان به‌سر می‌برند.

    رقبا بازارهای ایران را گرفتند
    سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر کشور در پاسخ به این پرسش که صادرات در چه حجمی انجام خواهد شد گفت: خروج طولانی‌مدت ایران از بازارهای بین‌المللی باعث شد بازارهای هدف ایران در اختیار رقبا قرار گیرد و این یکی از بدترین پیامدهای ممنوعیت صادرات بود. تنها افزود: ما امروز در مرحله شروع بازاریابی هستیم و به همین دلیل مشخص نیست که صادرات در چه حجمی انجام خواهد شد. این کارشناس صنعت تایر، بازارهای هدف ایران را کشورهای منطقه و همچنین شمال آفریقا عنوان کرد و افزود: کشورهای منطقه در سال‌هایی که صادرات انجام می‌شد در اختیار تولیدات صنایع تایر ایران بود و حتی بعضی از شرکت‌ها در کشورهای منطقه دفاتر نمایندگی فروش داشتند که این دفاتر امروز جمع شده و باید از نو بازارسازی انجام شود.

    برای تامین بازار داخلی تعهد دادیم
    بازار داخلی سال گذشته وضعیت آرامی را پشت سر گذاشت اما در 3 سال پیش از آن مالکان خودروهای سواری بارها شاهد افزایش قیمت لاستیک داخلی بودند و در برهه‌هایی از زمان برخی از رینگ‌های پرمصرف نیز در بازار با کمبود مواجه شده بود؛ در چنین شرایطی واردات تایر نیز در راستای حمایت از تولیدکنندگان ممنوع شد و ممنوعیت برای صادرات تولید داخلی نیز با هدف کاهش قیمت در بازار داخلی اجرایی شد. حال که تولیدکنندگان داخلی موافقت دولت را برای صادرات محصولاتشان گرفته‌اند، باز هم دولت این مجوز را با الزام و اخذ تعهد از شرکت‌ها برای تامین بازار داخلی صادر کرده است. تنها در این زمینه گفت: انجمن صنفی صنعت تایر به دولت اعلام کرده که تامین بازار داخلی در اولویت است و هرگاه در هر قلم از کالاها با کمبود مواجه بودیم صادرات در آن زمینه متوقف می‌شود.

    چه لاستیک‌هایی صادر می‌شود
    شهریور ماه سال گذشته، با تصمیم ستاد تنظیم بازار، شرکت‌های داخلی برای صادرات بخشی از تولیدات خود مجوز گرفتند، به این شکل که صادرات 10درصد تایر سواری تولیدی و 30درصد تایرهای کشاورزی و راهسازی و صنعتی آزاد شد، حال پس از گذشت یک سال با ابلاغیه مدیرکل دفتر مقررات صادرات، ممنوعیت صادرات این کالای صنعتی به‌صورت کامل لغو شده است.

    سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر درباره اینکه چه محصولاتی قابلیت صادرات دارند گفت: ما امیدواریم که برای تایرهای باری، سواری و کشاورزی ایران بازار خوبی داشته باشیم، البته ما صادرات تایرهای دوچرخ مثل موتورسیکلت را از قبل داشته‌ایم که از غرب آفریقا تا غرب آسیا را شامل می‌شود و کماکان این بازارها بدون مشکلی همچنان موجود است. وی با اشاره به توان صادراتی تایرهای سنگین افزود: تولیدکنندگان داخلی تایرهای سنگین بایاس همیشه مازاد تولید و ظرفیت داشته‌اند و سال‌هاست که وارداتی نداریم و ظرفیت تولید روی دست شرکت‌ها مانده اما در زمینه تایرهای رادیال سنگین نیز در برخی از سایزها توان صادرات نزد شرکت‌های تولیدی داخلی وجود دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو