فونیکسریمکسبهتام

برنامه های گسترده ایران خودرو برای جبران زیان و تولید اقتصادی

عصر خودرو- صنعت خودروسازی طی سال های گذشته با زیان های بزرگ انباشته دست و پنجه نرم می کرده و استمرار قیمت گذاری دستوری که به مراتب کمتر از قیمت واقعی خودروهاست موجب شده تا خودروسازان نتوانند به سادگی از حاشیه زیان خارج شوند اما تولید اقتصادی و تعریف پروژه های سودده و تولید خودرو های سودده یا با زیان کم می تواند مسیر اقتصادی صنعت خودرو را تغییر دهد.

برنامه های گسترده ایران خودرو برای جبران زیان و تولید اقتصادی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، گروه صنعتی ایران خودرو مسیر توسعه را با محصولات و پروژه های جدید همانگونه که به مردم و سهامداران وعده داده بود آغاز کرده و با نقشه مشخص راه، روندی مثبت را در پیش گرفته که در نهایت می‌تواند به کاهش زیان و رشد اقتصادی این گروه خودروسازی منجر شود. بخشی از درآمدزایی و سوددهی ایران خودرو در تعریف محصولات جدید است تا میزان زیان حاصل از قیمت گذاری دستوری به حداقل برسد و یا معکوس شود. این خودروساز در همین راستا دو پروژه کراس اوور ری‌را و هاچ بک اقتصادی TF21 را در دستور کار دارد و در کنار آن اقدام به عرضه نسخه های پلاس برخی محصولات گذشته و همچنین ارتقاء محصولات کنونی می کند.
    سرمایه ارزشمند دیگری که در ایران خودرو بیش از هر خودروسازی در خاورمیانه توسعه یافته توجه ویژه به قوای محرکه است. ایجاد تنوع در حوزه قوای محرکه می تواند به افزایش تیپ بندی محصولات و پاسخ به نیاز طیف گسترده تری از مشتریان منجر شود که در نهایت پروژه ای سودرسان و احیاکننده برای این خودروساز خواهد بود.  گروه صنعتی ایران خودرو هم اکنون ضمن بهره گیری از تنوع بالای پیشرانه هایی با تان تولیدی 84 تا 150 اسب بخار، قوای محرکه تازه ای را نیز توسعه داده که بازه های قدرتی و توانی بیشتری را پوشش می دهد و همچنین اقدام به توسعه نخستین خودرو الکتریکی در بستر صنعت خودرو کشور بر پایه تارا کرده است. همچنین در حوزه گیربکس، علاو هبر توسعه گیربکس جدید 6 سرعته دستی و نصب آن روی محصولات بومی ایران خودرو، این خودروساز آماده ارائه گیربکس نسبتا ارزان نیمه اتوماتیک AMT است و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک آن نیز روی محصولات متنوعی عرضه می شود و در حال حاضر پرتیراژ ترین گیربکس برای خودروهای اتوماتیک تولید داخل به حساب می آید.
    استفاده از ظرفیت های گسترده شرکت های تابسعه مانند ایتراک در حوزه آزمایش و تحقیقات قطعات و مجموعه های خودرو در کنار توسعه شبکه خدمات پس از فروش و طرح های گسترش شبکه نمایندگان توزیع قطعات ایساکو در کنار توسعه سبد محصولات و قوای محرکه رویکرد های دیگری است که نشان دهنده تلاش ایران خودرو برای رشد اقتصادی و فاصله گرفتن دوران رخوت زیان ده گذشته در صنعت خودروسازی است. تغییر نگاه مدیریتی به پتانسیل های شرکتی مانند ایتراک منجر به آن شد که مدیرعامل ایران خودرو به تازگی بر افزایش سهم ایتراک در بازار خارج از ایران خودرو تاکید کرده و گفته است: با توجه به ظرفیت‌های بیرونی موجود، این شرکت باید تعامل مناسبی با سایر خودروسازان داخلی برقرار کند تا علاوه بر ایران‌خودرو مشتریان دیگری برای توسعه بازار داشته باشد.
    تولید اقتصادی؛ مهمترین رویکرد در مسیر توسعه دستاورد های مالی برای ایران خودرو است. بدون شک تولید خودرو در تیراژ پایین به عرضه محصولی سودده منجر نمی شود وبه همین منظور ایران خودرو با شناسایی دقیق موانع اساسی تولید خودرو اقدام به تولید کامل خودرو بدون هیچگونه خودرو با کسری قطعه کرده و رشد تیراژ به خودروهای با زیان کم یا سودده اختصاص پیدا کرده است.
    ایران خودرو در شرایطی اقدام به توسعه راهکارهای متنوع و تازه برای افزایش سوددهی کرده است که قیمت گذاری دستوری همچنان مانع بزرگی در مسیر توسعه و پیشرفت خودروسازان به شمار می آید و این در حالی است که هیچ کدام از مواد اولیه و ملزومات صنعت خودرو ملزم به قیمت گذاری دستوری نیستند و صنعت خودرو در نهایت با هرگونه نوسان قیمتی مواد اولیه ملزم به رعایت قیمت دستوری و در نتیجه انباشت زیان خواهد بود. در این شرایط جست و جو برای راهکارهای جنبی برای گذر از زیان و دستیابی به سود از روش های مختلفی حاصل می شود که گروه صنعتی ایران خودرو دستاورد های قابل توجهی را در این مسیر رقم زده و با توجه به نقشه راه کوتاه و میان مدت این گروه خودروساز می توان به اصلاح روند بازدهی اقتصادی این بنگاه بزرگ در آینده امیدوار بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط