فونیکسریمکسبهتام

مصارف ارزی خودروسازان در بهار

عصر خودرو- صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد در فصل نخست امسال، بیشترین ارز مصرفی آنها یوان چین بوده؛ ضمن آنکه دلار از سبد ارزی این شرکت‌ها حذف شده است.

مصارف ارزی خودروسازان در بهار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق گزارشی که ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به بورس داده‌اند، یورو، یوآن و درهم عمده ارز مصرفی آنها در بهار امسال بوده است. بر این اساس، بیشترین ارزبری نصیب ایران‌خودرو بوده که با تیراژ بالاتر این خودروساز نسبت به سایپا و پارس‌خودرو در ارتباط است. همچنین کمترین ارز مصرفی نیز نصیب پارس‌خودرو شده، شرکتی که دارای کمترین تیراژ بین سه خودروساز بزرگ کشور است. بنابر اطلاعات مندرج در سایت کدال، غول‌های جاده مخصوص در بهار امسال بیش از 702میلیون یوآن مصرف کرده‌اند. به این رقم باید مصرف ارزی حدودا 79‌میلیون‌یورویی را نیز اضافه کرد، ضمن اینکه مقدار اندکی درهم نیز مصرف شده است. با توجه به این آمار، عملا دلار از سبد ارزی خودروسازان طی بهار امسال حذف شده و یوآن همچنان پیشتاز است. این میزان ارز اما منهای ارزی است که شرکت‌های بخش خصوصی در بازه زمانی تحت بررسی استفاده کرده‌اند و رقم دقیق آن مشخص نیست. چندی پیش در گزارشی اعلام شد خودروسازان بزرگ کشور به طور متوسط 1500 یورو برای تولید هر محصول خود ارز مصرف می‌کنند.

    اما صدرنشینی یوآن چین در جدول مصارف ارزی خودروسازان، ارتباط  مستقیم با تحریم دارد. چهار سال و اندی از تحریم خودروسازی ایران می‌گذرد و در این مدت بسیاری از شرکت‌های خارجی ارتباط خود را با خودروسازان و قطعه‌سازان کشور قطع کرده‌اند. از همین رو آنها از سر ناچاری به سراغ شرکت‌های چینی رفته‌اند و به همین دلیل سهم یوآن در سبد ارزی‌شان رشد کرده است. چینی‌‌‌ها هرچند بر موج تحریم ایران‌‌‌ سوارند، با این حال آمار منتشر‌شده نشان می‌دهد مبدا اصلی قطعات خارجی موردنیاز خودروسازان بزرگ کشور طی سه ماه ابتدایی سال‌ جاری چین بوده است. طبعا با اضافه کردن شرکت‌های بخش خصوصی که اکثرا چینی‌ساز هستند، میزان ارزبری صنعت خودروی کشور در بخش یوآن، رقم بسیار بالاتری را ثبت خواهد کرد.

    هر چه هست، در حالت تفکیکی، ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها بیش از 283میلیون یوآن طی سه ماه نخست امسال مصرف کرده‌اند. مصرف یوآن سایپا اما بسیار بیشتر بوده، به نحوی که دومین خودروساز بزرگ ایران در بهار امسال نزدیک به 419میلیون یوآن مصرف کرده است. این در حالی است که پارس‌خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا، در سبد ارزی خود طی سه ماه ابتدایی امسال یوآن مصرف نکرده است. 

    اما با توجه به آمار موجود، مصرف دلاری خودروسازان طی سه ماه ابتدایی امسال به صفر رسیده است. با این حال مصرف یورو توسط سه خودروساز بزرگ کشور همچنان ادامه دارد. طبق گزارش‌های منتشرشده، ایران‌‌‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع طی سه ماه نخست امسال چیزی حدود 79‌میلیون یورو مصرف داشته‌اند. بنابر صورت‌های مالی ارائه‌شده به بورس، مصرف ارزی یورویی ایران‌‌‌خودرو طی بهار امسال بیش از شش‌میلیون و 230هزار یورو بوده است. ایران‌خودرو همچنین در بهار امسال بالغ بر 283میلیون یوآن مصرف کرده است. در سبد ارزی ایران خودرو اما درهم نیز به چشم می‌آید، به نحوی که این شرکت بیش از 416هزار درهم مصرف داشته است. ایران‌خودرویی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که در 9 ماه باقیمانده (ابتدای تیر تا انتهای اسفند) 17هزار دلار مصرف خواهند کرد. طبق پیش‌بینی ایران‌خودرو، این شرکت همچنین در بازه زمانی موردنظر حدودا 27میلیون و 600هزار یورو مصرف می‌کند. علاوه بر این، مصرف بالغ بر یک‌میلیارد و 250میلیون یوآن دیگر نیز در سبد ارزی امسال این شرکت پیش‌بینی شده است.

    اما سایپا نیز در بازه زمانی تحت بررسی بیش از 72میلیون یورو مصرف ارزی داشته است. به نظر می‌رسد این میزان ارز مصرفی توسط سایپا در تنها سه ماه، با ثبت سفارش قطعات برای تولید محصولات جدید این شرکت در ارتباط است. سایپایی‌ها برآورد کرده‌اند در 9 ماه دیگر سال (ابتدای تیر تا انتهای اسفند) بیش از 194میلیون یورو دیگر مصرف خواهند کرد، بنابراین جمع یوروی مصرفی این شرکت طی سال جاری به بالای 260میلیون یورو خواهد رسید. طبق پیش‌بینی سایپا همچنین بالغ بر 950میلیون یوان دیگر در فاصله ابتدای تیر تا انتهای اسفند امسال در این شرکت مصرف خواهد شد. با این حساب، میزان استفاده سایپا از پول چینی در سال جاری به بالای یک‌میلیارد و 360میلیون یوروی خواهد رسید. این شرکت برنامه‌ای برای استفاده از دلار برای تامین قطعات موردنیاز خود ندارد. 

    در نهایت اینکه پارس‌خودرویی‌ها در سه ماه ابتدایی امسال تنها از ارز رسمی اتحادیه اروپا استفاده کرده‌اند و رقم آن کمی بیش از 405‌هزار یورو بوده است. این شرکت البته پیش‌بینی کرده در 9 ماه بعدی (ابتدای تیر تا انتهای اسفند) یک میلیون یوآن چین نیز مصرف خواهد کرد. علاوه بر این، مصرف حدودا یک‌میلیون و 600هزار یورو نیز در 9 ماه موردنظر پیش‌بینی شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو