فونیکسریمکسبهتام

ورود خودروهای خارجی به تأخیر افتاد؟

مانع جدید بر سر واردات خودرو

عصر خودرو- وزیر صمت امروز از سه شرط جدید دیگر برای واردات خودرو به کشور پرده برداشت. شروطی که به نظر می‌رسد باز هم ورود خودروهای خارجی به کشور را به تأخیر انداخت.

مانع جدید بر سر واردات خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از تجارت نیوز، گرچه تا پیش از شهریور واردات خودرو منوط به ابلاغ آیین‌نامه بود، اما پس از ابلاغ هم هر روز از شرط و شروط جدیدی برای ورود خودروهای خارجی به کشور رونمایی می‌شود. امروز نیز در تازه‌ترین اتفاق رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، سه شرط دیگر را به شروط قبلی اضافه کرد.

    فاطمی‌امین اعلام کرد: شرایطی را برای واردات خودرو گذاشتیم. اول آنکه خودرو باید نو و بدون استفاده قبلی باشد. همچنین این خودروها باید خدمات پس از فروش و نمایندگی رسمی راه‌اندازی کنند. در کنار آن باید دانش و فناوری هم انتقال یابد. با این شرایط است که واردات خودرو می‌تواند صورت گیرد.

    در حالی فاطمی‌امین چنین بندهایی را به آیین‌نامه اضافه کرد که به نظر می‌رسد شرکت‌های خارجی باید پذیرای این شروط باشند تا واردکنندگان. گذشته از آن که خودروسازان خارجی این شروط را می‌پذیرند یا خیر، طبیعتاً چنین موضوعی موضوعی واردات را چند ماه دیگر به عقب می‌اندازد.

    البته این‌ها شروط مهمی است که به نظر می‌رسد باید از ابتدا در آیین‌نامه پیش‌بینی می‌شد. چراکه به‌عنوان مثال واردات خودرو بدون خدمات پس از فروش یا داشتن نمایندگی به‌نوعی بی‌معناست. از سوی دیگر، این نوع برخورد با موضوع واردات باعث می‌شود بار دیگر تجار و بازرگانان با ییک بی‌ثباتی در قوانین مواجه شوند. زیرا این برای چندمین بار است که شرط جدید به آیین‌نامه اضافه می‌شود.

    بر این اساس بعید نیست که در روزهای آینده باز هم بندهای جدید به ذهن وزیر صمت یا مسئولان دیگر خطور کند. علاوه بر این، همچنان پرونده استیضاح فاطمی‌امین روی میز نمایندگان مجلس باز است. طی دو سه ماه اخیر نیز موضوع تفکیک وزارت صمت استیضاح او را به تأخیر انداخت. از این رو جدایی فاطمی‌امین از کابینه را از حالا می‌توان قطعی دانست.

    با تغییرات وزارت صمت واردات خودرو آزاد می‌ماند؟
    با توجه به تجربیات گذشته و اتکای تصمیمات به اشخاص حقیقی مشخص نیست که رویکرد وزیر بعدی چگونه باشد؟ بعید نیست که در صورت تغییرات احتمالی در رأس وزارتخانه باز هم واردات خودرو قانونی باشد یا وزیر بعدی قانون بودجه را نادیده بگیرد.

    همچنین مشخص نیست که بعد از تفکیک وزارتخانه، موضوع واردات خودرو در وزارت صنایع بررسی شود یا وزارت بازرگانی. پیش از این نیز بررسی‌ها نشان می‌داد که خودروسازان بیشترین شانس را برای واردات خودرو دارند. با چیدن قطعات پازل، گویا سرنوشت واردات خودرو را باید شبیه به سرنوشت مذاکرات برجام و بدون نتیجه نهایی یدانیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو