فونیکسریمکسبهتام

سوخت در تونس باز هم گران شد

عصر خودرو- تونس برای مواجهه با بحران مالی شدید خود برای چهارمین بار طی سال جاری میلادی سوخت را گران کرد.

سوخت در تونس باز هم گران شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، تونس روز شنبه اعلام کرد که به عنوان بخشی از طرحی برای کاهش یارانه انرژی، قیمت سیلندرهای گاز پخت و پز را 14 درصد و سوخت را 3 درصد افزایش داده است.

    وزارت نیروی تونس اعلام کرد که قیمت گاز پخت و پز که برای اولین بار در 12 سال گذشته افزایش یافته است، از 7 هزار و 750 دینار به 8 هزار و 800 دینار خواهد رسید.
    در این بیانیه آمده است:  قیمت بنزین در روز سه شنبه با 3 درصد افزایش از  2 هزار و 330 دینار در هر لیتر به 2 هزار و 400 دینار خواهد رسید.

    این چهارمین افزایش قیمت سوخت در تونس طی سال جاری است. این کشور پیش‌بینی کرده است کسری بودجه به 9.7 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 افزایش پیدا کند، در حالی که پیش از این به دلیل افزایش دلار و افزایش شدید قیمت غلات و انرژی، 6.7 درصد پیش‌بینی می‌شد.

    تونس که با بدترین بحران مالی خود مواجه است، در تلاش است تا بر سر یک برنامه مالی جدید با صندوق بین المللی پول به توافق برسد.

    کسری تراز انرژی در تونس در هشت ماهه اول سال 2022 در مقایسه با 2.9 میلیارد دینار در سال گذشته که ناشی از تأثیر جنگ در اوکراین بود، دو برابر شد و به شش میلیارد دینار رسید.

    این در حالی است که کمبود مواد غذایی در تونس نیز با قفسه‌های خالی در مغازه‌ها و نانوایی‌ها شدت گرفته و به نارضایتی مردم از افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

    در حالی که دولت تونس تلاش می‌کند از ایجاد بحران مالی در کشورش جلوگیری کند، منابع ذیربط درباره احتمال ازسرگیری ناآرامی‌ها و اعتراضات خیابانی به گرانی در این کشور هشدار می‌دهند.

    افزایش 81 درصدی بدهی عمومی تونس، جهش نرخ تورم و سقوط بیش از نیمی از جمعیت این کشور به زیر خط فقر علائمی از اقتصاد بحران زده کشوری است که آینده سیاسی روشنی هم ندارد.

    وزیر امور اجتماعی تونس اخیرا گفته است که تعداد خانواده‌های نیازمند در این کشور از 310 هزار خانواده در سال 2010 که قیام علیه رژیم زین العابدین بن علی در این کشور آغاز شد به بیش از 960 هزار نفر در حال حاضر افزایش یافته است.

    وی افزود که نزدیک به 6 میلیون تونسی یا نیمی از جمعیت این کشور زیر خط فقر هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو