فونیکسریمکسبهتام

صعود فروش خودروسازان از مسیر تکمیل ناقص‌ها

عصر خودرو- همزمان با اقدام خودروسازان مبنی بر تخلیه انبارهایشان از محصولات ناقص، فروش آنها نیز افزایش یافت و حتی از تولید نیز بیشتر شد.

صعود فروش خودروسازان از مسیر تکمیل ناقص‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق آنچه در صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور آمده، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع طی پنج ماه ابتدایی امسال کمتر از 437هزار دستگاه انواع محصول را به فروش رسانده‌اند. با توجه به آمار فروش خودروسازان در پنج ماه ابتدایی سال گذشته، آنها امسال رشد بالغ بر 25درصدی را در این حوزه تجربه کرده‌اند. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل رشد فروش خودروسازان در پنج ماه امسال، تجاری‌سازی و عرضه خودروهای ناقص است.

    خودروسازان تا اواخر پاییز سال گذشته مطابق با سیاست وزارت صمت، بخشی از محصولات خود را به صورت ناقص تولید می‌کردند. خودروهای ناقص به دلیل کسری قطعه امکان تجاری‌سازی نداشتند و بنابراین راهی انبارها می‌شدند تا پس از تکمیل‌کاری، تجاری شده و راهی بازار شوند. در آن مقطع وزارت صمت اصرار داشت تولید خودرو باید بالا برود، حتی به قیمت ساخت محصولات ناقص و پر شدن انبار خودروسازان. با این حال تبعات اجتماعی وجود پارکینگ‌های مملو از خودرو و باز شدن پای دستگاه‌های نظارتی به این ماجرا، وزارت صمت را مجبور به تغییر سیاست کرد.

    در نهایت از اوایل زمستان سال گذشته و پس از آنکه مدیران عامل هر دو خودروساز بزرگ کشور تغییر کردند، تجاری‌سازی خودروهای ناقص در اولویت قرار گرفت و خودروسازان ملزم شدند تمام محصولات خود را به صورت کامل بسازند. از همین رو روند تخلیه انبار خودروسازان از زمستان سال گذشته آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. به گفته خودروسازان، آنها نه‌تنها دیگر محصول ناقص تولید نمی‌کنند، بلکه تعداد کمی از این خودروها در پارکینگ‌هایشان باقی مانده است. از همین رو به نظر می‌رسد دلیل اصلی رشد فروش خودروسازان در پنج ماه امسال، تخلیه انبار آنها از محصولات ناقص و عرضه خودروهای موردنظر به بازار بوده است.

    البته در کنار این موضوع، برگزاری دو دوره فروش در بستر سامانه یکپارچه و با آمار حدودا 300هزار دستگاهی نیز دیگر دلیل صعودی شدن آمار فروش خودروسازان به شمار می‌رود. طبق آمار در بین سه خودروساز بزرگ کشور، ایران‌‌خودرو دارای بیشترین فروش در پنج ماه امسال بوده است. بزرگ‌ترین خودروساز ایران توانسته تا پایان مرداد امسال چیزی حدود  229هزار دستگاه محصول سواری و وانت را به فروش برساند. با توجه به این آمار، ایران‌خودرویی‌ها نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته بالغ بر 29‌درصد رشد فروش را به ثبت رسانده‌اند. پرفروش‌ترین محصول ایران‌خودرو را خانواده پژو با آماری حدودا 147‌هزار‌دستگاهی تشکیل داده است.

    سایپایی‌ها نیز با توجه به فروش 153هزار‌دستگاهی خود، توانسته‌اند در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال گذشته حدودا 11هزار دستگاه بیشتر محصول بفروشند. بیشترین فروش سایپا به خانواده X200 مربوط می‌شود با تیراژی بیش از 127‌هزار دستگاه. دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی پارس‌خودرو نیز فروشی 54‌هزار و 618دستگاهی تا پایان مرداد داشته که در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال گذشته حدودا 24‌درصد رشد را نشان می‌دهد. گروه Q200 بیشترین محصول فروخته‌شده پارس‌خودرو تا پایان مرداد امسال بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط