فونیکسریمکسبهتام

از سمنان تا بروجرد

پیگیری آرزوهای خودروسازی برای ایران فردا

عصر خودرو- اشترینان را شاید از نخستین نقاط این سرزمین باید بدانیم که علیه خودروسازی دولتی ایران قیام کرد. آن روزها بخش خصوصی مستقل توان حضور در این عرصه را نداشت. کرمانی ها بودند که آن روزها بواسطه خانواده هاشمی بخش مهمی از حاکمیت محسوب می شدند ولی خارج از این تعریف کسی یارای عرض اندام در صنعت خودرو را نداشت. خانواده غلامی به فرماندهی مرحوم داریوش رسما وارد میدان شدند و با حمایت مقامات بومی حاضر در صحنه قدرت کلنگ آرزویی بزرگ برای مردم بروجرد را به زمین زدند.

پیگیری آرزوهای خودروسازی برای ایران فردا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۰:۰۰

    سال های پایانی دهه هفتاد شروع راهی بود که خیلی سریع زاگرس خودرو را در بستر توسعه انداخت. همزمان با زاگرس خودرو نیز آرزوی دیگری در ساوه با حضور منوچهر غروی و یاران کوچ کرده اش از ایران خودرو شکل گرفت که هر دو راه جداگانه ای رفتند و هر دو سرنوشت متفاوتی پیدا کردند. داریوش خیلی زود به تولید رسید و خیلی زود افسار زاگرس خودرو را به دست پسرانش سپرد اما بعد از مدتی حضور درخشان در میان مصرف کنندگان نتوانستند از لالوهای سخت توسعه در ایران آن روزها بگذرند و به ناچار تسلیم شدند. شرکت های بزرگ خودروساز دولتی نیز در آن شرایط سخت تاریخی خانواده غلامی نتوانستند از این لقمه دندان گیر که از قضا شریک تجاری اش پروتون مالزی بود و ساختار سیاسی و دینی نزدیکی به ما داشت بگذرند و زاگرس را بیشتر در مشکلات فرو بردند. مذاکرات آن روزهای مدیرعامل وقت سایپا با پروتونی ها با حمایت های دولتی و حاکمیتی باعث شد هم پروتون جوان شانسی برای ادامه حضور در بازار نداشته باشد و هم زاگرس خودرو نوجوان دچار سرگشتگی بیشتر شود. بحران های مالی و بانکی زاگرس خودرو روز به روز و سال به سال بیشتر شد تا اینکه یکبار دیگر در دهه نود دچار چالش جدیدی شد. شراکتی پیچیده با یکی از بازیگران جدید بازار فروش خودرو باعث شد بیش از پنج شش سال دیگر بحران زاگرس خودرویی ها ادامه پیدا کند. نجات از این بحران آخر حسابی مالکین زاگرس خودرو را دچار سردرگمی های عجیب و غریب کرد. بحران شریک جدید زاگرس خودرو را وارد صحنه جدیدی از کارزار نجات از بحران کرد. مذاکره با بازیگران بزرگ بخش خصوصی در حوزه خودرو و حتی صنعت نیز نتوانست گره از مشکلات حقوقی آنان باز کند. کار به جایی رسید که تمام ارکان حاکمیتی به کمکشان آمدند تا برای نجات از این مرحله تمام توان ملی صرف شود و نهادهای محلی و استانی نیز پیگیری کردند تا سرانجام این شرایط پیچیده حقوقی پشت سر گذاشته شود و سرمایه گذار جدید خصوصی به کمک خانواده بنیان گذار زاگرس خودرو بیاید و پرچم ادامه راه را از دستشان تحویل بگیرد.

    گروه اقتصادی گلستان که طی چند سال پایانی نبرد نجات بحران های زاگرس خودرو در کنارشان بود مسئول ادامه آرزوهای مردم بروجرد شد. چراغ هایی که بعد از بحران شریک قبلی خاموش شده بودند یکی یکی  روشن شدند و گویی دوباره چراغی در دل  تک تک مردمان بروجرد روشن شده است. زاگرس خودرو خیلی سریع پس از حل بحران حقوقی اش کار را آغاز کرد و مالکین جدید با بیش از هفتاد سال تجربه تجاری و صنعتی امروز پرچم آرزوهای مردم بروجرد را در دست گرفته اند.

    زاگرس خودرو دومین کارخانه خودروسازی گروه اقتصادی گلستان است که با برنامه های حاکمیت مبنی بر توسعه صنعتی و نیز توسعه اشتغال و بعد از تملک و راه اندازی ایران خودرو سمنان، دومین ماموریت نجات سرمایه های بر زمین مانده صنعتی مملکت به دست آنان است. گروه اقتصادی گلستان با برند خودروسازی فردا ماموریت جدیدی بر عهده گرفته است تا همچون سمنان که امروز یک خودروساز سواری در حال رشد دارد بروجردی ها را نیز صاحب یک خودروسازی با ثبات و رو به توسعه کند. قطعا تلاش های بی وقفه ای لازم است تا زاگرس خودرو دیروز و خودروسازی فردا آرزوهای مردم یک شهر زیبا را برآورده و امید و افتخار را در دل مردم این شهر زنده کند.

     

    اصغر خسروی مردخه

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم