فونیکسریمکسبهتام

خریداران و فروشندگان در انتظار اخبار تازه

رکود سنگین بی‌سابقه در بازار خودرو

عصر خودرو- این روزها رکودی سنگین بر بازار خودروی پایتخت سایه افکنده است، رکودی که به گفته بازاری‌ها در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده و هفته‌هاست حتی کسی تماسی برای خرید یا فروش خودرو گرفته نمی‌شود.

رکود سنگین بی‌سابقه در بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، این روزها هرچند با توجه به افزایش جزئی نرخ دلار، رشد یک تا 16 میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی را در سایت‌ها و فضای مجازی نسبت به حدود سه هفته قبل بازار شاهد بودیم، اما واقعیتی که در بازار وجود دارد خرید و فروشی انجام نمی‌شود و نمایشگاه‌داران خودرو می‌گویند هفته‌هاست حتی تلفنی برای انجام معامله یا عرضه و خرید خودرو زنگ نخورده است.

    با اینکه معاملات قفل بوده و در رکود کامل است، با این حال مقایسه قیمت‌های درج شده در سایت‌های خودرویی و فضای مجازی نشان‌دهنده رشد نرخ‌های اعلامی برای پژو 206 تیپ2 از 295 به 296 میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار از 197 به 201 میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای از 195 به 197 میلیون تومان و دنا پلاس از 490 به 506 میلیون تومان است.

    فعالان بازار معتقدند: هرچند گفت‌وگوهای برجامی بر بازار تاثیرگذار شده، اما همگان منتظرند ببینند بالاخره اتفاقی حادث می‌شود یا خیر؟ به همین دلیل معامله‌گران خرید و فروش‌ها را به تعویق می‌اندازند.

    آنان همچنین می‌گویند: قیمت‌هایی که برای خودروها اعلام می‌شود ثابت نیست و خریداران واقعی قدرت چانه‌زنی برای کاهش قیمت دارند.

    «سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در این زمینه گفت: در حدود دو هفته اخیر بازار قفل بوده و چنین رکود شدیدی در چند سال اخیر سابقه نداشته است.

    تاثیر مثبت واردات بر بازار خودرو

    وی همچنین در خصوص آیین‌نامه واردات خودرو اظهار داشت: اگر واردات انجام شود در بازار با تاثیر مثبت همراه خواهد بود.

    این مقام صنفی گفت: اکنون هنوز جزئیاتی همچون تعرفه واردات خودرو یا تعداد خودروهای اسقاطی برای واردات هر دستگاه خودرو مشخص نشده و این موضوع سبب شده تا نتوانیم تحلیل درستی از تاثیر واردات خودرو بر قیمت‌ها و بازار داشته باشیم.

    وی بیان داشت: به طور مثال، اگر خودروی 10 هزار دلاری وارد شود و نرخ دلار را 30 هزار تومان در نظر بگیریم، با نرخ تعرفه گمرکی صفر درصد حدود 300 میلیون تومان تمام می‌شود که در این صورت رقیب خودروهایی همچون دنا، سمند، پژو 206 و غیره خواهد شد.

    موتمنی ادامه داد: به‌هرحال خودرو همین که نامش خارجی باشد و از آنجایی که ممکن است برندهای خوشنام نیز وارد شوند، بر بازار خودروهای داخلی و مونتاژی تاثیرگذار خواهد بود.

    بر اساس این گزارش، رصد فضای مجازی و سایت‌های خرید و فروش خودرو در روز جاری حاکی است: امروز هر دستگاه تیبا صندوق‌دار 201 میلیون تومان، تیبا 2 حدود 204 میلیون تومان، ساینا اس 209 میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای معمولی 197 میلیون تومان، کوئیک آر (دو رنگ) 203 میلیون تومان، کوئیک با دنده اتوماتیک 302 میلیون تومان، سمند ال. ایکس 315 میلیون تومان، پژو پارس 305 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 5 مدل 99 حدود 355 میلیون تومان ارزشگذاری شد.

    رکود در بازار خودروهای خارجی

    بر پایه این گزارش، در بازار خودروهای خارجی نیز وضعیت مشابهی به چشم می‌خورد، به‌طوری که قیمت‌ها همچون 2 ماه گذشته بدون تغییر اما بالا باقی‌ مانده است و نمایشگاه‌داران از رکود بازار و قفل بودن معاملات خبر می‌دهند.

    امروز به طور نمونه، هر دستگاه سانتافه مدل 2017 با 20 هزار کیلومتر پیمایش بین 2.6 تا 2.7 میلیارد تومان و هر دستگاه تیگوان صفر کیلومتر مشکی مدل 2018 نزدیک به 4.4 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو