فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

ملاقات با نیسان جامانده از بازار ایران در آمریکا

عصر خودرو- یکی از کراس اوورهای شهری که در میانه دهه جاری توانست در بازار ایران جنجال خوبی به پا کند، نیسان جوک بود. خودرویی که در عین ظاهر عجیب، با قیمت رقابتی و امکانات خوبش عملا نماینده شایسته و البته پرهیاهوی ژاپنی‌ها در این بخش از بازار باشد.

ملاقات با نیسان جامانده از بازار ایران در آمریکا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، مدل کیکس به عنوان دیگر کراس اوورنیسان در این سگمنت، در سال‌های جاری در برخی بازارهای به عنوان جایگزین جوک به فروش می‌رسد. کیکس که به اندازه جوک ظاهر نامتعارفی ندارد، متاسفانه با قطع واردات هرگز فرصت عرضه اندام در بازار ایران را نیافت. با این حال در اما و اگرهای این روزهای واردات قریب به یقین خودرو، بد نیست نگاهی داشته باشیم به این محصول نیسان که می‌تواند در صورت ورود به کشورمان، با قیمتی معقول عرضه شود.

از برادری تا جایگزینی
در بیشتر بررسی‌های موجود، وقتی صحبت از نیسان کیکس به میان می‌آید، خود به خود متخصصان و علاقه‌مندان به سراغ نیسان جوک می‌روند. دلیل این امر را باید در ظاهر نامتعارف و انقلابی جوک دانست که تا به امروز به نحوی الهام بخش کراس اوورهای مدرن بوده است. کراس اوورهای که بی‌شک محبوب‌ترین بخش از بازار را تشکیل داده‌اند و چه دوست داشته باشیم یا نه، بخش زیادی از انرژی و مخارج طراحی و توسعه محصولات جدید خودروسازان معطوف به آن‌هاست. هنگامی که نیسان کیکس در سال 2016 برای عرضه در بازار کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی معرفی شد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که کیکس قرار است تا جایگزین جوک در آمریکای شمالی باشد. نمونه اولیه کیکس در مقایسه با جوک ظاهری به مراتب متعارف‌تر و ساده‌تر داشت. دماغه آن همخوانی قابل ملاحظه‌ای با زبان طراحی وقت نیسان داشت. در سال 2021 کیکس به دست جراحان زیبایی نیسان سپرده شد تا با یک فیس لیفت، در راستای سایر تولیدات این روزهای نیسان به روز رسانی شود. در این فیس لیفت بیشتر توجه طراحان معطوف به دماغه خودروی بوده و فرم چراغ‌های جلو و جلوپنجره به طور کلی دگرگون شده است. در قسمت عقب اما بزرگ‌ترین تغییر افزودن یک نوار مابین چراغ‌هاست که بیشتر در راستای مد روز است. کیکس با آن که از نظر ابعاد و اندازه با جوک تفاوت چندانی ندارد، اما به خاطر همین طراحی محافظه‌کارانه‌تر و شیب کمتر سقف در قسمت عقب، بزرگ‌تر و بالغ‌تر از جوک به نظر می‌رسد. البته این موارد به کابین هم رخنه کرده و در کیکس برخلاف جوک خبری از پنل‌های پلاستیکی با رنگ‌های جذاب و فانتزی نیست و با محیطی موجه روبرو می‌شوید. در کل با آن که کیکس را نمی‌توان خودرویی زیبا و استثنائی ارزیابی کرد، اما از نظر طراحی بیرونی نمره قبولی را می‌گیرد و به لطف طراحی موجه‌اش، تا حد زیادی می‌تواند مورد پسند عده بیشتری قرار بگیرد.

کوچک اما جادار
یکی از مشکلات بزرگی که رقبای اصلی کیکس همانند کیا استونیک، هیوندای کنا و تویوتا C-HR از آن رنج می‌برند، کابین تنگی است که خصوصا در قسمت عقب برای سفرهای نسبتا طولانی چندان مناسب نیست. کیکس در کمال ناباوری به لطف نوع طراحی بیرونی و البته مهندسی هوشمندانه نیسان، کابینی دلبازتر از دیگر رقبای شرقی دارد. این بزرگ بودن کابین به طور ویژه برای سرنشینان عقب محسوس است و در این بخش جای پا و سر به مراتب بهتر از چیزی است که انتظارش را دارید. با آن که کیفیت پلاستیک‌های به کار رفته در کابین کیکس اندکی بهتر از سایر محصولات اقتصادی نیسان است، اما هنوز کمی با تویوتا فاصله دارد و بیشتر با تولیدات کیا و هیوندای قابل مقایسه است. در نمونه مورد آزمایش که از نوع SR بود، به لطف به کار رفتن چرم در غربیلک فرمان، بخش میانی داشبورد و صندلی‌ها احساس بهتری به سرنشینان منتقل می‌شود. کیفیت دوخت چرم نسبتا مناسب است و ترکیب آن با چند قسمت مشکی پیانویی، کمی حال و حوال لوکس ره کابین کیکس اقتصادی تزریق می‌کند. با این حال کیکس هنوز هم یک خودروی اقتصادی است و حس ارزان قیمت کلیدها و برخی پلاستیک‌های کابین این قضیه را به شما یادآوری می‌کند.

آپشن باز ولی نه به اندازه چینی‌ها
یکی از مواردی که با ورود خودروهای چینی به بازار کشورمان بیش از پیش برای علاقه‌مندان و مصرف کنندگان داخلی اهمیت پیدا کرد، تجهیزاتی است که به صورت استاندارد روی خودروها عرضه می‌شوند. کیکس در برابر برخی رقبا در این زمینه حرف‌هایی براب گفتن دارد، اما به خاطر ذات اقتصادی‌اش، نباید انتظار یک خودرو لوکس و حتی میان‌رده از آن داشت. در تریم SR مواردی نظیر صندلی‌های چرمی، غربیک چرمی، سیستم چند رسانه‌ای همراه با Apple CarPlay و Android Auto، دوربین 360 درجه، حسگرهای تعویض خطوط، سامانه هشدار رانندگی بین خطوط کی لس و کروز کنترل انطباقی به صورت استاندارد روی خودرو ارائه شده‌اند. در کیکس همانند بسیاری از خودروهای جدید با دو صفحه نمایش اصلی مواجه هستید؛ یکی برای سیستم چند رسانه‌ای در وسط داشبورد و دیگری به جای نشانگرهای جلوی راننده که کیفیت اولی قابل قبول و تا حدی بهتر از سایر رقباست، اما در مورد دومی نباید انتظار بالایی داشت. این نمایشگر دوم شامل دو بخش می‌شود که سمت چپ آن قابل تنظیم است. در این قسمت می‌توانید اطلاعات نمایش داده شده نظیر میانگین مصرف سوخت، فاصله پیمایش شده و فاصله با خودروهای جلویی را ببینید. در میانه این نمایشگر نیز وضعیت خودرو مابین خطوط و البته سرعت سنج قابل مشاهده هستند. در کیکس همانند بسیاری از خودروهای مجهز به CVT، خبری از دورشمار نیست.

سامورایی کند و تشنه
تا به اینجای کار کیکس خودرویی معقول و منطقی به نظر می‌رسد که با توجه به وضعیت سایر رقبا، می‌تواند گزینه مناسبی برای خانواده‌های کوچک و جوانان باشد. اما دو نکته دیگر حائز اهمیت برای علاقه‌مندان کراس اوورهای جمع و جور، مصرف سوخت مناسب و توانایی‌های فنی است. با آن که خریداران چنین خودروهایی قطعا انتظار قابلیت‌های حرکتی یک خودرو اسپرت را از یک کراس اوور کوچک شهری ندارند، اما کیکس در قامت چنین خودرویی نیز مایوس کننده ظاهر می‌شود. با وجود این که هندلینگ کیکس نمره قبولی می‌گیرد و از نظر پایداری و مانورپذیری می‌توان آن را هم طراز سایر رقبا ارزیابی کرد، اما شتابگیری کند و حوصله‌سربر و حس بی‌روح CVT، تمامی موارد را تحت الشعاع قرار می‌دهد. البته پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر خطی با قدرت 122 اسب بخار هم چندان کمکی به بهبود وضعیت سواری کیکس نمی‌کند، خصوصا این که تمامی 155 نیوتن متر گشتاور آن در دور موتور 4000 در دسترس است. کیکس تنها به صورت دیفرانسیل جلو عرضه شده و نباید از آن انظار انعطاف پذیری و مانورهای یک اتومبیل دو دیفرانسیل را داشت.

احتمالا با خود می‌گویید که در عوض CVT به کار رفته در کیکس به مصرف سوخت و نرمی و راحتی سواری کمک می‌کند. حداقل در مورد کیکس، این سیستم انتقال قدرت در هیچ یک از این موارد کمک شایان ذکری به بهبود وضعیت نمی‌کند. نه تنها سر و صدای پیشرانه معمولا بیشتر از حد معمول به گوش می‌رسد، که به هنگام شتابگیری هم کیکس کندتر از انتظار ظاهر می‌شود. نیسان عنوان کرده که شتاب صفر تا یکصد کیلومتر در ساعت کیکس در حدود 9.5 ثانیه است. رقمی که با وجود آن که کند نیست، اما وقتی پشت فرمان هستید به لطف مکث‌های پیاپی CVT حتی بیشتر احساس می‌شود! در مورد مصرف سوخت نیز در طی یک مسیر ترکیبی 150 کیلومتری، رقم 8 لیتر در صد کیلومتر رویت شد که خارج از محدوده ادعایی نیسان (6.5 برای بزرگراه و 7.5 برای شهر) است. از نقاط ضعف فنی کیکس که بگذریم، علاوه بر هندلینگ خوب باید به نرمی باورنکردنی سواری اشاره کرد. این مورد خصوصا هنگامی بیش از پیش احساس می‌شود که کیکس را با رقبایش مقایسه کنیم. خودروهایی که هر یک برای القای یک سواری اسپرت و جوانپسند، نرمی سواری را به طور کامل فدا کرده‌اند. این مورد را به جاداری کابین کیکس اضافه کنید تا در نهایت کیکس خودرویی نسبتا مناسب برای پیمودن مسیرهای طولانی‌تر باشد.

وضعیت احتمالی در بازار ایران
هفته‌ای نیست که خبری جدید مبنی بر باز شدن مرزهای واردات، تغییر تعرفه و مونتاژ خودرویی جدید در کشورمان در صدر اخبار رسانه‌های خودرویی کشورمان نباشد. بدین ترتیب بد نیست تا جایگاه احتمالی کیکس در صورت ورود به ایران در بازار کنونی خودرو را بسنجیم. در بازار کنونی ایران تنها رقیب مستقیم کیکس تویوتا C-HR است. خودرویی که در دقیقه نود واردات خودرو به ایران رسید و امروزه نمونه‌های تمیز و کم کارکرد آن چیزی بیش از 2 تا 2.5 میلیارد تومان قیمت دارند. این در حالی است که کیکس با قیمت پایه 21 هزار دلار، می‌تواند چیزی کمتر از 1.5 میلیارد تومان در بازار ایران قیمت گذاری شود. این اختلاف فاحش در کنار کابین جادارتر و امکانات خوب کیکس، می‌تواند برگ برنده آن در رقابت با هموطن جنجالی‌اش باشد. خصوصا این که ظاهر نامتعارف C-HR لزوما مورد پسند همگان نیست و برند نیسان نیز در بازار کشورمان هرچند نه به اندازه تویوتا، ولی اعتباری قابل توجه دارد. با این حال نباید کیکس را در زمینه امکانات رفاهی، فضای کابین و البته شتابگیری با بیشتر محصولات چینی این روزهای بازار مقایسه کرد. کیکس می‌تواند یک انتخاب مناسب برای کسانی باشد که خواهان سواری نرم، کابینی جادار و البته تکنولوژی مناسب از برندی معتبر و ژاپنی هستند و در زمینه طراحی ظاهری نیز نمی‌خواهند در خیابان‌ها جلب توجه کنند.

نوشته و عکس: نیما مجتهدزاده

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو