فونیکسریمکسبهتام

خروج تیبا، ساینا، سمند و ۴۰۵ از چرخه تولید

عصر خودرو- خروج خودروهای تیبا، ساینا، سمند و ۴۰۵ از چرخه تولید به‌طور رسمی اعلام شد. چندی پیش روند پلاک‌‌‌گذاری این خودروها به دلیل وجود عیوب پرتکرار متوقف شده بود.

خروج تیبا، ساینا، سمند و ۴۰۵ از چرخه تولید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، این در شرایطی است که حالا رئیس سازمان ملی استاندارد از خروج رسمی این خودروها از خط تولید خبر می‌دهد. علاوه بر عیوب پرتکرار، علت توقف شماره‌‌‌گذاری آنها، ایرادات در انتقال قدرت در سیستم موتور، بدنه، رنگ‌خودرو، سیستم فرمان و چراغ‌‌‌ها اعلام شد. این در حالی است که سازمان ملی استاندارد اعلام کرده بود، تا زمانی که این ایرادات رفع نشوند، روند شماره‌‌‌گذاری متوقف می‌‌‌ماند.

    پیش از این، سخنگوی وزارت صمت خبر داده بود که تعداد 30‌هزار خودروی تیبا در انتظار شماره‌گذاری هستند؛ حال آنکه سازمان ملی استاندارد مجوز پلاک‌گذاری صادر نکرده است. با این حال خبر می‌رسد که دیروز در نشست مشترک رئیس سازمان ملی استاندارد با وزیر صمت، توافقاتی برای شماره‌گذاری این خودروها صورت گرفته است. اما با قطعیت خروج خودروهای تیبا، ساینا، سمند و 405 از چرخه تولید، سبد محصولات خودروسازان کوچک‌تر از قبل خواهد شد. حال آنکه قرار است خودروهای کنونی، جایگزین محصولات از رده خارج‌شده شوند. خودروهای یادشده از جمله خودروهای اقتصادی کشور بودند که حالا به دلیل عیوب پرتکرار و ‌پاس نکردن استانداردهای 85گانه از خط تولید خارج خواهند شد. بر این اساس چندی پیش معاون حمل‌ونقل وزارت صمت تامین خودروهای اقتصادی بازار را در سه‌فرآیند تعریف کرد؛ به‌طوری که در فرآیند اول قرار است خودروسازان به تولید محصول اقتصادی بپردازند؛ در فرآیند دوم از پلتفرم‌های خارجی بهره ببرند و در فرآیند آخر از طریق واردات، خودروهای اقتصادی را که از رده خارج شدند، جایگزین کنند. این سه فرآیند البته در آینده نزدیک رخ نخواهد داد؛ به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود تا پایان  امسال خلأ خودروهای از رده خارج پر نشود.

    همان‌طور که عنوان شد، روز گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد در نشست با وزیر صمت، با تاکید بر کیفیت و کسب رضایت مشتریان، از رفع عیوب پرتکرار خودرو خبر داد و خروج خودروهای تیبا، ساینا، سمند و 405 را از چرخه تولید اعلام کرد. مهدی اسلام‌پناه در این جلسه که به‌منظور رفع ابهامات و مشکلات موجود در اجرای استاندارد خودرو برگزار شد، اظهار کرد که مردم نگران نباشند؛ سازمان ملی استاندارد ایران تمهیدات لازم را برای اجرای تعهدات خودروسازان دنبال می‌کند. رئیس سازمان ملی استاندارد بی‌‌‌کیفیتی قطعه را باعث بروز عیوب پرتکرار خوانده و تاکید کرده که خودروسازان برای اطمینان از کیفیت نهایی باید قطعات خودرو را از تولیدکنندگانی تامین کنند که مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران باشد.

    همان‌طور که عنوان شد، حدود 30‌هزار دستگاه خودروی تیبا و تعدادی خودروی سمند و 405 تولیدی که خودروسازان مبادرت به پیش‌فروش آنها کرده‌اند، در انتظار مجوز پلاک‌گذاری هستند. این در شرایطی است که سازمان ملی استاندارد به دلیل کیفیت پایین خودروهای یادشده از صدور مجوز پلاک‌گذاری ممانعت می‌کرد. اما در نشست دیروز توافقاتی برای شماره‌گذاری این خودروها صورت گرفته است؛ به‌طوری که وزیر صمت در حاشیه این نشست عنوان کرد، طبق توافق با سازمان ملی استاندارد مقرر شد، خودروهایی که از قبل سفارش‌‌‌گذاری آنها انجام شده و تعداد آنها نیز مشخص است، تعهداتشان توسط خودروسازان انجام شود. فاطمی‌امین بیان کرد: براساس تعهدات انجام‌شده مقرر شد، سقفی برای این خودروها که قرار است دیگر تولید نشوند، اعلام شود تا براساس آن خودروسازها تعهدات قبلی خود را انجام دهند. در ادامه، دبیر شورای عالی استاندارد در پاسخ به درخواست وزارت صمت برای افزایش مدت گواهی تطابق تولید از یک‌ماه  به سه‌ماه نیز عنوان کرد، در صورتی که تولیدکنندگان گزارش‌‌‌ها و الزامات کیفی و منبع تامین‌کنندگان را به صورت کامل به سازمان ملی استاندارد ایران ارسال کنند و متعهد به اظهارات خود باشند، این موضوع قابل اجرا خواهد بود. در ادامه این نشست وزیر صمت اعلام کرد که خودروهای تیبا و سمند فقط تا آخر تیر تولید می‌شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو