فونیکسریمکسبهتام

بررسی آریزو۶ پرو از نمای نزدیک

ملاقات با نخستین سدان فونیکس

عصر خودرو- آرزو۶ در زمره محصولات محبوب مدیران خودرو در بازار ایران به حساب می آید. سدانی با طول بیش از ۴.۷ متر که در بازار خودرو ایران هیچ رقیب صفر کیلوتر مشابهی را پیش رو نداشت و در میانه بازار کراس اوورهای رنگارنگ با شرایط مناسب اقساطی فروش قابل توجهی را رقم زد.

ملاقات با نخستین سدان فونیکس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶:۰۰
  • ملاقات با نخستین سدان فونیکس
  • ملاقات با نخستین سدان فونیکس
  • ملاقات با نخستین سدان فونیکس
  • ملاقات با نخستین سدان فونیکس
  • ملاقات با نخستین سدان فونیکس
  • ملاقات با نخستین سدان فونیکس
  • ملاقات با نخستین سدان فونیکس
  • ملاقات با نخستین سدان فونیکس
  • ملاقات با نخستین سدان فونیکس

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، حال با تولد برند پریمیوم فونیکس مدیران خودرو پس از ورود تیگو7 پرو و تیگو8 پرو، نوبت به ورود نخستین سدان این برند پریمیوم با چهره و مشخصاتی جدید به بازار رسیده است. آرزو6 پرو، احتمالا تنها سدان برند فونیکس خواهد بود که با تغییرات ظاهری قابل توجه نسبت به نسخه قبل و تغیرات جزئی فنی آماده ورود به بازار شده و به این بهانه ملاقاتی با آن در پیست اتومبیلرانی آزادی تهران داشتیم که مشروح عملکرد این خودرو و بررسی آن را در ادامه خواهید خواند.

ایمنی به سبک خانواده فونیکس

محصولات برند فونیکس یک سر و گردن از نظر ایمنی بالاتر از دیگر برادرانشان قرار می گیرند. این خودروها از برخی تکنولوژی های ایمنی سامانه ای موسوم به ADAS بهره می برند که به واسطه انواع سنسور، دوربین و رادار امکان پذیر می شود که بالاترین سطح ان در تیگو8 پرو قابل مشاهده است. آریزو6 پرو نی زاز این قاعده مستثنی نیست و به لطف راداری که در قسمت پایینی سپر جلو نصب شده امکان هشدار تغییر لاین یا  LCA را فراهم می کند و به تکنولوژی RCTA هشدار ترافیک جانبی نیز مجهز شده که در خروج از پارک عمودی برای تشخصیص اجسام در حال حرکت بسیار کاربردی است. این خودرو همچنین از سامانه هشدار نقاط کور یا BSD نیز بهره می برد که از طریق دوربین های نصب شده زیر آینه های جانبی موانع در نقاط کور خودرو را تشخیص می دهد و از طریق چراغ های در آینه های طرفین انرا به راننده اطلاع می دهد.این خودرو همچنین ضمن بهره گیری از سیستم کنترل الکترونیکی پایداری نسخه 9.3 بوش در بخش ایمنی به تکنولوژی هایی نظیر سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، کنترل کش TCS، ترمز کمکی BAS، 6کیسه هوا (جلو، جانبی و پرده ای)، کنترل فشار باد تایرها TPMS و دوربین 360 درجه مجهز شده است.

تغییرات ظاهری و نمای داخل

آریزو6 پرو تغییرات محدود اما اثرگذاری در نمای ظاهری و کابین داشته که به نوعی آنرا به خودرویی پخته تر با طراحی منطقی و جذاب تر در نسخه جدید بدل کرده است. در نمای جلو، چراغ ها ، جلوپنجره و سپر  جدید جلوه ای جذاب به آن بخشیده و جلوپنجره بزرگ آن شباهت زیادی به جلوپنجره هیوندای النترا نیز دارد که رقیب این خودرو نیز به حساب می آید. در نمای جانبی تغییری در این خودرو بوجود نیامده اما در بخش عقب، چراغ ها، سپر و درب جدید صندوق بار با طراحی جدید و زمینه تیره چراغ‌ها دوست داشتنی هستند و به نوعی به برخی محصولات تویوتا و لکسس نزدیک است.

در نمای داخل کلیت داشبورد دستخوش تغییرات زیادی نشده و نمایشگرهای پشت فرمان جایشان را به یک مجموعه دیجیتال 10.25 اینچی داده اند که فارسی سازی نیز شده و در بخش میانی کنسول، نمایشگر 9 اینچی مدل قبلی جای خود را به نمایشگر 10.25 اینچی جدید داده است. کمی پایینتر از این نمایشگر، سیستم تمام لمسی تنظیم سیستم تهویه مطبوع با کلید های فیزیکی با طراحی جدید جایگزین شده که طراحی معقول و بهتری از نسخه قبل دارد و کنسول میانی نیز به سبک دیگر محصولات فونیکس اهرم تعویض دنده دیجیتال، کلید اتوهلد و ترمز پارک برقی  و جایگاه شارژ وایرلس موبایل و موس تظیمات سیستم مولتی مدیا را در اختیار شما قرار می دهد که طراحی کاربردی ترین نسبت به نسخه قبلی این خودرو دارد.

از جمله امکانات قابل توجه این سدان در نسخه پرو می توان به نورپردازی داخل کابین با 64 رنگ، فرمان برقی، کروز کنترل، ورود و استارت بدون کلید، آینه های برقی با گرم کن، گرم کن صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی راننده، سانروف دو حالته و ... اشاره کرد.

مشخصات فنی

در قلب این سدان 4710 میلیمتری پیشرانه 1.5 لیتر یتوربو با حداکثر توان 147 اسب بخار قرار دارد که قدرتی مشابه نسخه قبل را ارائه می کند ام ابا تغییرات در سامانه مدیریت پیشرانه یا ECU این خودرو حداکثر گشتاور آن برای کشش بیشتر از 210 به 220 نیوتون متر ارتقاء یافته و انتقال قدرت نیز مانند نسخه قبل از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض 9 سرعته مصنوعی دستی به محور جلوصورت می گیرد و شتاب آن در شرایط آزمایش پیست اتومبیلرانی آزادی به دود 10 تا 10.5 ثانیه می رسد که برای خودرویی در این کلاس عدد قابل قبولی است.

پشت فرمان آریزو6 پرو

آزمایش فنی یک خودرو در پیست اتومبیلرانی آزادی مشخصه های نظیر پایداری، شتابگیری و ترمزگیری را نمایان می کند. آریزو6 پرو به واسطه بهره گیری از گیربکس CVT شروعی نسبا کند تا زمان ورود توروب به مدار را دارد اما با ورود توربو شتابگیری نسبتا با آهنگی منظم پیش می رود و شما را ناامید نمی کند. عملکرد سیستم کنترل الکترونیکی پایداری به واسطه استفاده از آخرین نسخه بوش قابل توجه و دقیق است و تقریبا بیش فرمانی یا کم فرمانی قابل لمسی در این خودرو به چشم نمی خورد و می توانید روی رانندگی با دینامیک قابل قبول آن حساب ویژه ای باز کنید. فضای کابین آرامش قابل قبولی حتی در شرایط تخته گاز دارد و میزان عایق بندی آن به گونه ای است که بتوان آریزو6 پرو را در دسته خودروهای متفاوت برند فونیکس قرار داد. کنسول میانی، اهرم تعویض دنده  دیگر ادوات ارگونومی قابل قبولی دارند ام نمایشگر جدید میانی کمی با شرایط نور روی مشکل ساز است و ممکن است نتوانید ان را به وضوح ببینید. همچنین بدون شک جای سانروف پانورامیک، تنظیم برقی هر دو صندلی جلو، تهویه صندلی ها و برخی امکانات سیستم ایمنی ADAS در این خودرو خالی است که به نظر می رسد به دلیل تنظیم قیمتی آن در بازار چنین رویکردی در پیش گرفته شده است.

هنوز زمان عرضه و قیمت نهایی این خودرو مشخص نیست اما به نظر نمی رسد قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان برای آن اعلام شود و این در حالی است که احتمالا در آینده نزدیک، سدان ریسپکت بهمن موتور با قیمتی زیر یک میلیارد تومان با مشخصات و امکانات مشابه آریزو6 پرو عرضه خواهد شد و کرمان موتور نیز خودرو جدید J7 را در این ابعاد روانه بازار خواهد کرد که احتمالا از نظر قیمتی زدیک به آریزو6 پرو خواهد بود.

عکس: روزبه نوروزیان
نویسنده : امیرحسین برخورداری

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو