فونیکسریمکسبهتام

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد:

رانت یعنی سامانه یکپارچه خودرو نه بورس کالا

عصر خودرو- «عرضه خودرو در بورس، باعث ایجاد رانت می شد و برخی نمایندگان مجلس از وزارت صمت به خاطر جلوگیری از عرضه خودرو در بورس، تقدیر کردند»؛ این جمله ای است که دیروز وزیر صمت اعلام کرد اما محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید که رانت، یعنی سامانه یکپارچه خودرو که به دلیل اختلاف شدید قیمتی، امروز با صف میلیونی متقاضیان روبه رو شده و تعلیق شبانه عرضه خودرو در بورس نیز حاصلی جز سلب اعتماد سهامداران نداشته است.

رانت یعنی سامانه یکپارچه خودرو نه بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، روز گذشته سید رضا فاطمی امین وزیر صمت اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس باعث ایجاد رانت می شد و به همین دلیل، وزارت صمت از این اقدام جلوگیری کرد. در همین راستا یک پرسش بزرگ در ذهن کارشناسان بازار سرمایه نقش بسته است که چگونه عرضه خودرو در بستری رقابتی و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا به رانت منجر می شود؟ همچنین آیا اختلاف شدید قیمتی نرخ های رسمی و آزاد خودرو در سیستم فروش فعلی به معنای رانت نیست؟

    محسن علیزاده در این باره گفت: متاسفانه اقدامات اخیر و شیوه فروش چندین ماهه خودرو به روش قرعه کشی، حاصلی جز فرهنگ دلال پروری و ورود تقاضای سفته بازانه به بازار خودرو را نداشته است. وقتی در روند قیمت های دستوری، نرخ یک خودرو نصف قیمت های بازار اعلام می شود، مشخص است که میلیون ها تقاضای غیر واقعی برای خرید خودرو صف می بندند؛ آن وقت اعلام می شود که عرضه خودرو در بورس که قیمت ها در آن براساس رقابت شکل می گیرد، رانت زا است!

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: این اقدامات علاوه بر بهم ریختن بازار خودرو، مستقیما به زیان تولید و سهامداران شرکت های خودرویی تمام می شود و استدلال ها برای اصرار بر شیوه های فعلی آن هم بدون توجه به شرایط تولید جای تعجب دارد.

    عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: در شرایطی عنوان می شود که تعلیق شبانه عرضه خودرو در بورس کالا جای تقدیر دارد اما این اقدام جز سلب اعتماد سهامداران نتیجه نداشته و اگر عرضه ها در بورس انجام می شد و ادامه پیدا می کرد، شک نکنید دولت هم از بسیاری از گرفتاری های فعلی در حوزه نظارتی و قیمتی به دلیل واقعی شدن قیمت و میزان تقاضا، خلاص می شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو