فونیکسریمکسبهتام

شاهین و خانواده X۲۰۰ چگونه جایگزین مونتاژی های غایب را پر کردند؟

نسخه جایگزین خارجی ها در صنعت خودرو به سبک سایپا

عصر خودرو- بازار خودرو ایران سالانه به بیش از یک میلیون خودرو نیاز دارد و در دوران پیش از تحریم و منتهی به سال ۹۷، از مجموع هر ۳ خودرو تولیدی در سایپا دو خودرو مختص به برند های خارجی شریک سایپا و به اصطلاح مونتاژی بود.

نسخه جایگزین خارجی ها در صنعت خودرو به سبک سایپا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با آغاز تحریم ها و خروج عمده شرکای خارجی سایپا بخصوص رنو، انگان و برلیانس این خودروساز با تیبا و پراید ماند اما توسعه محصولات جدید باعث شد تا توسعه خانواده X200 و معرفی محصولات متنوعی نظیر خانواده کوییک، ساینا، شاهین و در آینده آریا بتواند به سرعت جای خالی خارجی ها را پر کند و با ضد ضربه کردن صنعت خودرو ما در برابر هر نوع تحریم یا نبودن شرکای خارجی؛ سایپا به تنها خودروسازی بدل شد که صد درصد تولیداتش بومی و بر مبنای توسعه محصولات طی کمتر از سه سال است. حال محمدعلی تیموری با سیاست استراتژیک تولید اقتصادی بر پایه دو محصول شاهین و کوییک؛ تولید رابهینه و هدفمند پیش می برد تا نقشه راه سایپا با محصولات جدید و تولید هوشمند به بلوغ برسد. در نتیجه این سیاست ها سایپایی ها طی سه ماه نخست سال حدود صد هزار خودرو به تولید رسانده اند که نشان دهنده تحقق 104 درصدی برنامه افزایش تولید در سال جاری است.

    شاهین نخستین پاسخ پرشتاب سایپا به خروج شرکای خارجی بود. تطبیق یک خودرو با استاندارد های مد نظر یک کشور امری است که تا کنون توسط هیچ برند بین المللی با هدف بازار ایران صورت نگرفته و از این جهت بسیاری از خودروهای مونتاژی نیز ضعف های در این زمینه داشتند که از آن جمله می توان به فضای کم پا برای سرنشینان عقب، سیستم های خنک سازی ضعیف بخش فنی، عدم ارائه آپشن های مورد پسند مشتریان ایرانی نظیر سانروف و .. اشاره کرد. سایپا با علم به این مسائل و تجربه تولید خودروهای مونتاژی طراحی شاهین را با در نظر گرفتن چنین الزاماتی در دستور کار قرار داد و در نهایت خودرویی به بازار معرفی شد که به وضوح توجه به خواسته های مشتریان ایرانی در آن دیده می شد و از طرف دیگر جای خالی دو الی سه محصول در کلاس سدان های C را پر کرد و با عرضه نسخه اتوماتیک آن تا پایان سال، شاهین به طور کامل پاسخ گوی خلاء بازار به سدان های اتوماتیک کلاس C در میانه قیمتی بازار خواهد بود.

    خودروهای هاچ بک با چهره ظاهری کراس بر پایه ساندرو و در نسخه استپ ی با استقبال خوبی در بازار ایران مواجه شد و سایپا در همین راستا خانواده کوییک را به عنوان هاگ بکی با ظاهر کراس توسعه داد و در تیپ های مختلف روانه بازار کرد و حتی با خروج رنو از بازار ایران؛ کوییک به عنوان خودرو جایگزین به مشتریان این محصول تحویل داده شد. سایپا طی سه دهه گذشته عمدتا کف قیمت بازار را با محصولاتش در اختیار داشته و همچنان با خانواده X200 نظیر تیبا، ساینا و کوییک در این بخش حکمرانی می کند اما تنوع محصولات در تیراژ بالا در این بخش موجب نشده تا سایپا توسعه و ارتقاء محصولات را فراموش کند و به همین جهت دو نسخه فیس لیفت ساینا و کوییک تغییرات قابل توجهی را در این کلاس بوجود آورده که از آن جمله می توان به تغییر متریال و کیفیت داشبورد جدید این محصولات، افزودن سیستمی نظیر BCM که تمامی عملکرد های خودروها را کنترل می کند و به نوعی کاهنده پیچیدگی سیستم سیم کشی خودرو نیز به حساب می آید و ... اشاره کرد.

    رشد قابل توجه فروش چانگان CS35 و تولید این محصول با تیراژی مشابه رنو مگان محبوب و همچنین فروش بهتر نسخه استپ‌وی رنو ساندرو نسبت به نسخه معمولی آن نشان دهنده این علاقه و توجه بازار بود لذا با خروج این دو محصول از خطوط تولید سایپایی ها؛ ارائه یک جایگزین برای آن ایده ای استراتژیک بود که منجر به طراحی نخستین کراس اوور ایرانی شد و این محصول نام آریا را بر خود گرفت. آریا از نظر ارگونومی و طراحی به گونه است که بیشترین فضای بار در مقایسه با همه خودروهای هم کلاسش را ارائه می کند و سایپا این مساله را با علم به ضعف بزرگ خودروهای مونتاژی این کلاس نظیر چانگان CS35 در نظر گرفته تا مشتری ایرانی که فضای بار برایش اهمیت دارد با خودرویی بهینه مواجه شود که از هر جهت می تواند جای خالی چند خودرو مونتاژی را پر کند.

    سدان های کلاس C اتوماتیک از دیگر نیازهای نوظهور بازار خودرو ایران به شمار می آید که در آینده نزدیک با عرضه شاهین اتوماتیک؛ سایپا در این حوزه نیز پاسخگوی نیاز بازار خواهد بود تا طی کمترین زمان؛ اماده پاسخگویی به نیاز سبد محصولات خودرویی بازار ایران بدون حضور شرکای خارجی باشد و سبد محصولاتی اختصاصی با تولید اقتصادی را عرضه کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط