فونیکسریمکسبهتام

انتشار آخرین آمار حوادث خودران ها

عصر خودرو- داده های منتشر شده توسط اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی آمریکا به ارتباط بین صدها تصادف با اتوپایلوت تسلا و سایر سامانه های کمک به راننده در خودران خودروسازان در ۱۰ ماه گذشته پرداخته است. برخی از این تصادف ها منجر به مرگ شده اند.

انتشار آخرین آمار حوادث خودران ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، سازمان نظارتی NHTSA [National Highway Traffic Safety Administration] افشا کرده است که نزدیک به 400 تصادف ثبت شده در 10 ماه گذشته به خاطر استفاده از فناوری های پیشرفته کمک به راننده بوده است. یافته های این پژوهش بخشی از تلاش این سازمان برای روشن شدن میزان ایمنی سامانه های رانندگی پیشرفته در خودران ها بوده که رواج آنها رو به رشد است.

    در 392 مورد تصادف مرتبط با سامانه های کمک به راننده که از اول ژوئیه 2021 تا 15 مه 2022 به ثبت رسیده 6 نفر جان خود را از دست داده اند و 5 نفر هم جراحت جدی پیدا کرده اند. از این حدود 400 مورد، 273 حادثه برای تسلا در حالت اتوپایلوت اتفاق افتاده که توسط تسلا به عنوان خودران کامل یا Full Self Driving معرفی شده است. 5 کشته از 6 کشته ی یاد شده هم در تسلا اتفاق افتاده است.

    سال گذشته NHTSA خودروسازان را ملزم کرد که تصادف های مرتبط با استفاده از سامانه های پیشرفته کمک به راننده را به آن سازمان گزارش کنند. تعدادی از خودروسازان دنیا آپشن هایی نظیر پارک دوبل خودکار خودرو  و رانندگی بدون گرفتن فرمان را به مشتریان خود معرفی کرده اند. حالا بعد از بروز تصادف های متعدد،‌ این سازمان ناظر آماج انتقادهای زیادی است که این موضوع مهم را به قدر کافی جدی نگرفته است.

    متیو وانسلی Matthew Wansley استاد حقوق دانشگاه نیویورک می گوید: «تا سال پیش، واکنش NHTSA نسبت به خودران ها و سامانه های پیشرفته کمک به راننده، انصافاً منفعلانه بود. این اولین باری است که این سازمان ناظر حکومت فدرالی به طور جدی اطلاعات این تصادف ها را به طور مستقیم با توجه به ارتباطشان با فناوری های خودران گردآوری و تحلیل کرده است.»

    استیون کلیف Steven Cliff‌ رئیس سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه ملی هنگام انتشار این اطلاعات به خبرنگاران گفت: «گردآوری این داده ها ادامه خواهد یافت. این اطلاعات به محققان و کارگاهان کمک می کند به سرعت روندهایی که در حال ظهور هستند و نقص های احتمالی را با سرعت بیشتری شناسایی کنند.»

    دکتر کلیف می گوید که از حالا این داده های گردآوری شده حتی می توانند به عنوان قانون گذاری و الزامات طراحی مورد استفاده قرار گیرند. «این فناوری های نویدبخش بهبود ایمنی هستند اما ما باید به درک صحیحی از نحوه عملکرد آنها در زندگی و موقعیت های واقعی برسیم.»

    دکتر کلیف می گوید باید از نتیجه گیری عجولانه هم پرهیز به عمل آید. باید عوامل مختلف و ضریب تأثیر آنها هم به درستی لحاظ شوند. برای مثال باید تعداد خودروهایی که در حال حاضر از یک خودروساز در حال تردد هستند به درستی لحاظ شوند تا هنگام تحلیل اغراق آمیز گزارش نشوند.

    سامانه های پیشرفته کمک به راننده قابلیت و اجازه تصمیم گیری برای فرمان دادن،‌ ترمز گرفتن یا شتاب دادن به خودرو را دارند اما همه خودروسازان تأکید دارند که راننده باید در تمام لحظات هوشیار بماند و در صورت لزوم کنترل خودرو را به دست بگیرد چون هنوز خطای این سامانه ها به صفر نرسیده است.

    در حال حاضر 830 هزار دستگاه تسلای مجهز به اتوپایلوت در جاده ها و خیابان های آمریکا در حال تردد هستند. برای همین هم 70 درصد از تصادف های گزارش شده به خاطر سامانه های خودران مربوط به محصولات تسلا است.

    خودروسازان فورد، جنرال موتورز، ب ام و  و غیره هم سامانه های مشابه را عرضه کرده اند و به رانندگان اجازه می دهند که تحت شرایط خاص دست خود را از روی فرمان بردارند. میلیون ها خودرو هم در یک دهه گذشته با فناوری های جدید از جمله «حفظ بین خطوط»، «کروز کنترل وفق پذیر» و غیره به بازار عرضه شده اند.

    بر اساس اطلاعات منتشر شده مذکور، خودروهای کمپانی ژاپنی هوندا در 90 تصادف مرتبط با این فناوری ها و سوبارو با 10 تصادف مواجه شده اند. فورد، جنرال موتورز، ب ام و، فولکس و تویوتا زیر 5 مورد بودند.

    130 حادثه هم برای خودران های تحت آزمایش اتفاق افتاده که یکی از آنها جراحت شدید به وجود آورده و 15 مورد در حد خراش و ناچیز بوده است.

    اکثر تصادف ها و حوادث خودران ها از نوع تصادف جزئی یا در اصطلاح fender bender بوده اند و در شرایط رانندگی داخل شهری و باسرعت پایین اتفاق افتاده اند. 130 مورد هم تصادف هایی با خودران ها اتفاق افتاده که خودران کنترل کرده اما خودروهای دیگر با آن تصادف کرده اند. 11 مورد هم تصادف به خاطر تخلف رانندگان دیگر بوده که سامانه خودران را به اشتباه انداخته است.

    اکثر این تصادف ها هم در شهر سان فرانسیسکو و در محل بِی اِریا Bay Area اتفاق افتاده که اکثر خودران ها از جمله وایمو [متعلق به گوگل]، آرگو آی، کروز [متعلق به جنرال موتورز] در حال آزمایش و بهبود عملکرد این سامانه ها بوده اند.

    62 مورد از تصادف های مورد اشاره در این گزارش مربوط به خودروهای وایمو است که تاکسی های بدون راننده ی گوگل در آریزونای آمریکا هستند. 23 مورد آن هم خودران های کروز جنرال موتورز بوده اند. هیچیک از آنها هم منجر به مرگ نشده اند.

    تسلا در ماه نوامبر سال 2021 نزدیک به 12 هزار دستگاه خودرو را فراخواند تا اشکال در اتوپایلوت آنها را رفع کند. در این فراخوان تسلا با روزآمدی نرم افزار مربوط به سامانه ترمز خودکار اضطراری به رفع نقص پرداخت.

    بر اساس دستور NHTSA خودروسازان باید ظرف 30 ثانیه بعد از بروز تصادف به خاطر استفاده از سامانه های پیشرفته ی کمک به راننده، اطلاعات تصادف را برای این سازمان ناظر ارسال نمایند.

    هنوز تحقیقات کافی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از این سامانه های کمک به راننده، در کاهش حوادث و تصادف ها مؤثر بوده اند. چون داده های کافی تا به حال گردآوری نشده اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو