فونیکسریمکسبهتام

کارشناس بازار سرمایه:

استقبال مشتریان خودرو از عرضه خودرو در بورس کالا

عصر خودرو- یک کارشناسان بازار سرمایه گفت: اخذ کد بورس کالایی از سوی حدود ۸ هزار مشتری برای خرید خودرو نشان داد مشتریان از این شیوه استقبال کرده و اگر اجازه عرضه داده می‌شد، یک بازی برد برد شکل می گرفت.

استقبال مشتریان خودرو از عرضه خودرو در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، محمد امیری، یک کارشناس بورس با اشاره به لغو عرضه خودرو در بورس کالا گفت: انجام معاملات خودرویی با دو محصول گروه بهمن شامل وانت تک کابین و دو کابین ماه گذشته در بورس کالا آغاز شد و به تبع به واسطه اینکه این دو محصول مشتریان خاص خود را داشت، حساسیت چندانی نسبت به عرضه محصولات خودرویی در بورس کالا ایجاد نشد.

    امیری ادامه داد: بعد از عرضه وانت تک کابین و دو کابین، گروه بهمن تصمیم به عرضه محصول دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا گرفت که طبیعتاً متقاضیان این محصول از محصول‌های قبلی بیشتر بودند؛ به طوریکه طبق آماری که بورس کالا اعلام کرد تقریباً 7 تا 8 هزار مشتری فرایند دریافت کد بورس کالایی را برای انجام معاملات خودرویی در بورس کالا از زمان اطلاع رسانی عرضه محصول‌ها در بورس کالا را طی کردند و این استقبال خوبی بود.

    وی خاطرنشان کرد: به واسطه اینکه قبلاً تجربه عرضه این محصول‌ها در بورس کالا وجود نداشت، اطلاع رسانی نحوه انجام معاملات و برگزاری دوره‌های های اموزشی و فرآیندی که مشتریان برای ثبت سفارش باید طی کنند، برای مشتری‌ها صورت گرفت.

    این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: همه فرآیند انجام معاملات از سمت مشتری و کارگزاری طبق روال پیش رفت اما با نامه معاونت حمل و نقل وزارت صمت در روز معامله، عرضه لغو شد.

    امیری عنوان کرد: از آنجایی که این نوع نامه نگاری و لغو عرضه محصول در بورس کالا، 20 دقیقه قبل از شروع معاملات بی سابقه بود، سوال‌ها و تردیدهایی در ذهن متقاضیان خرید این دو محصول و فعالان این حوزه ایجاد کرد. اگر عرضه محصول‌های خودرویی در بورس کالا مغایر با مصوبه سران قوا بود، چرا وانت تک کابین و دو کابین عرضه شد و یا اینکه اطلاعیه عرضه فیدلیتی و دیگنیتی 10 روز قبل از عرضه روی سایت بورس کالا قرار گرفت و چرا در آن زمان جلوی عرضه محصول گرفته نشد؟

    وی تصریح کرد: شائبه‌ها و تردیدها ذهن را به این سمت می‌برد که برخی افراد تمایل ندارند محصول‌های خودرویی در یک فضای کاملاً شفاف که اطمینان و اعتماد در آن وجود دارد معامله شود و معاملات را به سمتی هدایت می‌کنند که منافعی بابت عرضه محصول‌های خودرویی در فضای غیر شفاف باشد.

    امیری گفت: به اعتقاد من عرضه خودرو در بورس کالا، بازی برد برد در فضای کاملاً شفاف است چرا که باعث می‌شود تولید کننده با قیمت مناسب‌تری محصول را بفروشد و از سوی دیگر متقاضی که قبلاً در یک فضای غیرشفاف و مبتنی بر شانس خرید می‌کرد، در فضای رقابتی محصول مورد نظر خود را بخرد.

    امیری خاطرنشان کرد: در گذشته تجربه‌ای در خصوص ایجاد موانع برای عرضه محصول‌ها در بورس کالا در دولت‌های قبلی هم وجود داشت؛ به طوری که از عرضه محصول‌های پتروشیمی و فولادی در بورس کالا جلوگیری می‌کردند اما وقتی نظر کارشناسی اعلام شد و می‌دیدند که جایگزین دیگری در اقتصاد ما برای عرضه محصول‌های پتروشیمی و فولادی غیر از بورس کالا ندارند.

    این کارگزار بورس تاکید کرد: فکر می‌کنم در این حوزه هم افراد تصمیم گیرنده و نهادهای نظارتی هم به این نتیجه برسند که راهکار دیگری وجود ندارد که بتوانند محصول‌های خودرویی را در فضای رقابتی و شفاف و بازی برد برد برای تولید کننده و مصرف کننده ایجاد کنند.

    وی عنوان کرد: با توجه به عرضه سایر محصول‌ها در بورس کالا طی سال‌های گذشته، بورس ثابت کرده می‌شود فضای شفافی برای معامله رقابتی همراه با شرایط مطلوب برای خریداران و تولید کنندگان ایجاد کند.

    این کارگزار بورس عنوان کرد: تجربه چند ساله ما در بورس کالا نشان می‌دهد بورس کالا مامنی است که دولت‌ها و نهادهای نظارتی می‌توانند معاملات را به صورت شفاف رصد کنند و فضای غیر شفافی که منجر به رانت و امضاهای طلایی و سودهای نامتعارفی می‌شود، دور شده و به سمت فضای شفاف حرکت کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو