فونیکسریمکسبهتام

حذف زودهنگام سمند و تیبا؟

عصر خودرو- : با اعلام سازمان ملی استاندارد، سه خودروی داخلی از فهرست تمدید اعتبار حذف شده و آن‌طور که پلیس راهور می‌گوید، تا وقتی خودروهای موردنظر به لیست مربوطه برنگردند، امکان شماره‌گذاری آنها وجود نخواهد داشت.

حذف زودهنگام سمند و تیبا؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، چهارشنبه گذشته بود که سازمان استاندارد اعلام کرد، سمند، تیبا و تیبا2 به دلیل وجود عیوب پرتکرار، از فهرست تمدید اعتبار حذف شده و بنابراین تاییدیه شماره‌گذاری به آنها تعلق نمی‌گیرد. در حال حاضر نیز مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد تاکید کرده که به تشخیص دفتر تخصصی تمدید اعتبار گواهینامه تایید، تمدید اعتبار تیبا و سمند منوط به رفع نواقص یادشده است. همچنین معاون مهندسی پلیس راهور هم شماره‌‌‌گذاری این خودروها را به ارائه مستندات کامل و ارائه تاییدیه سازمان ملی استاندارد منوط کرده است.

    اما مشکل کجاست و حرف سازمان ملی استاندارد در مورد سه خودروی موردنظر دقیقا چیست؟ آن‌طور که مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده، عموم ایرادات پرتکرار خودروی‌‌‌های سمند و تیبا، به انتقال قدرت در سیستم موتور، بدنه، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغ‌‌‌ها مربوط بوده که از دل گزارش‌های واصله مردمی، آمار و اطلاعات تعمیرگاه‌‌‌ها و بخش خدمات پس از فروش خودروسازها و همچنین ارزیابی‌های شرکت‌های بازرسی سازمان استاندارد، استخراج شده‌اند. به گفته مهدی انگورج، پیش‌تر COP (تایید ایمنی) برای انواع خودرو به صورت سالیانه صادر می‌شد، اما در راستای تشدید نظارت بر کیفیت، زمان صدور آن به یک ماه کاهش یافته است.

    با توجه به گفته‌های وی، به نظر می‌رسد مشکل سه خودروی موردنظر این است که اگرچه در ابتدای هر سال تاییدیه «استاندارد» را دریافت کرده‌اند، اما روند کیفی تولید آنها در طول آن سال، ثابت و همراه با رعایت الزامات کیفی و استانداردهای مربوطه نبوده است. به‌عبارت بهتر، سمند و تیبایی که در ایران‌خودرو و سایپا تولید شده‌اند، کیفیت متفاوتی در طول سال داشته و یک سری عیوب همواره در آنها تکرار شده است.  حالا سازمان استاندارد سه خودروی موردنظر را از لیست تمدید اعتبار حذف کرده و می‌گوید تا وقتی خودروسازان اقدامات لازم را در راستای رفع این عیوب انجام ندهند، آنها را به لیست برنمی‌گرداند. طبعا وقتی تاییدیه موردنظر صادر نشود، پلیس نیز سمند، تیبا و تیبا2 را شماره‌گذاری نخواهد کرد و این موضوع علاوه بر اینکه سبب دپوی محصولات موردنظر در پارکینگ خودروسازان خواهد شد، بازار را نیز با کمبود عرضه و افزایش قیمت مواجه می‌کند. از طرفی، عدم‌شماره‌گذاری خودروهای موردنظر، سبب به تاخیر افتادن تحویل به مشتریان شده و اعتراض آنها را به دنبال خواهد داشت.  در واکنش به این ماجرا اما خودروسازان نیز تلویحا وجود عیوب پرتکرار در خودروهای موردنظر را به نوعی پذیرفته‌اند، با این حال می‌گویند اولا رفع آنها زمان می‌خواهد و ثانیا سمند و تیبای معمولی کلا قرار است از رده تولید خارج شوند.

    حالا با توجه به اینکه از یک‌سو پای کیفیت در میان است و از سوی دیگر پای تولید، باید منتظر ماند و دید آیا خودروسازان و سازمان ملی استاندارد بر سر ادامه تولید خودروهای موردنظر به توافق می‌رسند یا تولید آنها زودتر از آنچه پیش‌بینی شده، متوقف خواهد شد. تجربه نشان داده معمولا توافق لازم صورت می‌گیرد و مهلتی دوباره به خودروسازان داده می‌شود، زیرا به هر حال پای تولید در میان است، مگر آنکه سازمان استاندارد این‌بار تحت هیچ شرایطی کوتاه نیاید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط