فونیکسریمکسبهتام

شاهین اتوماتیک با قوای محرکه تارا اتوماتیک عرضه خواهد شد

اتحاد استراتژیک و تاریخی بین ایران خودرو و سایپا

عصر خودرو- اتحاد استراتژیک بین گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا در زمینه موتور و گیربکس رقم خورد و مدیران عامل دو خودروساز تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

اتحاد استراتژیک و تاریخی بین ایران خودرو و سایپا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، قوای محرکه که بخش اصلی آن پیشرانه و گیربکس خودروهاست همواره از مهمترین پاشنه های آشیل صنعت خودروسازی در کشور به حساب می آمد که طی 3 دهه گذشته محدود به کمتر از 5 تنوع گیربکس و پیشرانه بود اما گروه صنعتی ایران خودرو با تحقیق و توسعه در این بخش اقدام به توسعه پیشرانه های جدید متعدد در کنار تنوع قابل توجه گیربکس های دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک کرده است و سایپا نیز با اتکا به پیشرانه های قبلی، نسخه توربو را برای محصولات جدید آماده کرده است که در نهایت در همکاری استراتژیک بین دو گروه خودروساز؛ بدون شک تنوع گسترده دستاورد های ایران خودرو در بخش می تواند به افزایش کیفیت و عملکرد محصولات هر دو خودروساز و در نهایت رضایت مشتریان بخصوص در بخش اشتراکات فنی و حوزه خدمات پس از فروش منجر شود.

    از مهمترین بخش های این توافق استراتژیک می توان به تامین 10 هزار موتور خودرو شاهین برای مدت یک سال مطابق با استانداردهای روز دنیا توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو اشاره کرد که پس از طی فرآیند انطباق با محصول و انجام کالیبراسیون اجرایی خواهد شد.  با این حساب با اجرایی شدن این توافق؛ شاهین سایپا در نسخه اتوماتیک جدید با گیربکس TU5P مشترک با تارا دستی و اتوماتیک و گیربکس 6سرعته اتوماتیک AT ایران خودرو به تولید خواهد رسید که موجب صرفه جویی در حوزه زنجیره تامین نیز خواهد شد.

    گفتنی است؛ اتحاد استراتژیک در زمینه تامین قوای محرکه امری رایج در جهان خودرو است و حتی خودروسازان بزرگ نیز برای کاهش هزینه ها و سهولت دستیابی به خدمات پس از فروش گسترده مشتریان از دستاورد های یکدیگر استفاده می کنند. از مهمترین این اتحاد ها می توان به تامین مشترک قوای محرکه برخی محصولات بین تویوتا و سوبارو؛ پژو و سیتروئن، فیات و کرایسلر، رنو و نیسان و ... اشاره کرد. گروه صنعتی ایران خودرو و سایپا با این همکاری استراتژیک همچنین در نظر دارند تا در حوزه لجستیک که 8 تا 10 درصد قیمت خودرو را در بر می گیرد؛ ضمن هم افزایش صرفه جویی قابل توجهی را رقم بزنند.

    گروه صنعتی ایران خودرو پس از به روز رسانی نسل پیشین قوای محرکه محصولاتش نظیر EF7، XU7 و TU3 نسخه جدید و به روزی از پیشرانه TU5 با نام TU5P را در اختیار دارد که هم اکنون روی تارا در دو نسخه دستی و اتوماتیک مورد استفاده قرار گرفته است و فرتر از آن این گروه صنعتی اقدام به طراحی و توسعه خانواده پیشرانه های 3 سیلندر جدید و ملی با 5 عضو کرده است که قابلیت استفاده در تمامی محصولات در تمام کلاس ها را دارند و حتی نسخه ویژه پایه CNG نیز در بین این گزینه ها؛ پیشرانه ای کاملا منطبق با صنعت خودروسازی ایران به حساب می آید. این پیشرانه های 3سیلندر در حجم های یک تا 1.3 لیتری، به صورت پاشش سوخت مستقیم GDI یا درگاهی و همچنین در نسخه های تنفس طبیعی و مجهز به پرخوران در انواع بنزینی و پایه گاز سوز طراحی شده اند که قدرتی از 72 تا 127 اسب بخار را تولید می کنند و گشتاورشان از حدود 100 تا 240 نیوتون متر متغیر است و همه آن ها استاندارد آلایندگی یورو6 که استاندارد آینده صنعت خودرو است را پاس می کنند. بدون شک؛ تقسیم هزینه تحقیق و توسعه، پروژه های آزمایشگاهی و تست های هزینه بر که بسیاری از کشورهای جهان آن را به معدود کشورهای دارای تکنولوژی واگذار می کنند می تواند موجب صرفه جویی قابل توجه در صنعت خودرو کشور و اقتصادی سازی تولید محصولات شود. گروه صنعتی ایران خودرو همچنین تنوع گیربکس های 6 سرعته دستی، 5 سرعته نیمه اتوماتیک AMT، 6 سرعته اتوماتیک و در آینده نزدیک گیربکس دو کلاچه DCT را در دستور کار دارد که امکان عرضه خودروها در تیپ های مختلف برای اقشار مختلف را میسر می کند.

    همچنین دستاورد های تازه ایران خودرو در شرکت دانش بنیان جتکو در راستای توسعه نسخه برقی تارا؛ می تواند به پایه ای استراتژیک برای توسعه خودرو برقی مشترک بین دو گروه منجر شود تا همسو با بازارهای جهانی که خودروهای برقی به سرعت در آن ها در حال بازارگشایی هستند؛ صنعت خودرو ایران نیز به واسطه این همکاری استراتژیک قدمی بزرگ در زمینه خودروهای الکتریکی بردارد.

    همچنین لازم به ذکر است که در حاشیه امضای این تفاهم نامه، شرکت های امدادخودروایران و امدادخودروسایپا نیز با انعقاد تفاهم‌نامه جداگانه‌ای درخصوص خدمات‌رسانی به مشتریان هر دو شرکت در سراسر کشور با استفاده از ناوگان اختصاصی خود، اجرای برنامه دیگری از اتحاد استراتژیک دو شرکت را آغاز کردند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط