فونیکسریمکسبهتام

راهنمای خرید خودرو «عصرخودرو»

تجربه رانندگی با کیا سراتو سایپا بعد از ۸۰ هزار کیلومتر

عصر خودرو- همین نیم دهه پیش بود که با یک میلیارد تومان می‌شد به بهترین و جدیدترین خودروهای لوکس موجود در بازار فکر کرد. می‌توانستید ب‌ام‌و سری۷ بخرید یا پورشه ۹۱۱! اما این روزها حال بازار خودروی کشورمان زیاد خوب نیست و در کمال تعجب، این بودجه برای خرید یک خودروی غیرایرانی صفرکیلومتر چندان دندان‌گیر نیست و اگر شانس بیاورید باید تنها به برخی خودروهای چینی فکر کنید.

تجربه رانندگی با کیا سراتو سایپا بعد از ۸۰ هزار کیلومتر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵:۰۰
  • تجربه رانندگی با کیا سراتو سایپا بعد از 80 هزار کیلومتر
  • تجربه رانندگی با کیا سراتو سایپا بعد از 80 هزار کیلومتر
  • تجربه رانندگی با کیا سراتو سایپا بعد از 80 هزار کیلومتر
  • تجربه رانندگی با کیا سراتو سایپا بعد از 80 هزار کیلومتر
  • تجربه رانندگی با کیا سراتو سایپا بعد از 80 هزار کیلومتر
  • تجربه رانندگی با کیا سراتو سایپا بعد از 80 هزار کیلومتر
  • تجربه رانندگی با کیا سراتو سایپا بعد از 80 هزار کیلومتر
  • تجربه رانندگی با کیا سراتو سایپا بعد از 80 هزار کیلومتر
  • تجربه رانندگی با کیا سراتو سایپا بعد از 80 هزار کیلومتر
  • تجربه رانندگی با کیا سراتو سایپا بعد از 80 هزار کیلومتر

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اما اگر دویست-سیصد میلیون تومان کمتر از این یک میلیارد داشته باشید که دیگر اوضاع خیلی خراب می‌شود و تنها گزینه‌های پیش رو تعداد انگشت شماری از گزینه‌های نه چندان دوست‌داشتنی چینی و البته برخی خودروهای دست دوم که عمدتا بیش از یک دهه از عمرشان می‌گذرد است. اما در این بین، یک گزینه نسبتا منطقی هم وجود دارد: کیا سراتو سایپایی! خودرویی که معدود نمونه‌های صفرکیلومترش حدود یک میلیارد تومان قیمت دارند، اما با بودجه مد نظر ما یعنی حدود 700 میلیون تومان می‌توان نمونه‌های دست دوم آن با کارکرد زیر 100 هزار کیلومتر را خریداری کرد. اما با این بودجه، چه چیزی دست‌گیر شما خواهد شد؟

معرفی خودرو
نخستین نسل از کیا سراتو در سال 2003 میلادی بر روی خط‌تولید کیاموتورز قرار گرفت و تولید آن تا 6 سال بعدش نیز ادامه پیدا کرد و تعداد نه چندان زیادی از نسخه فیس‌لیفت این خودرو نیز به بازار کشورمان راه یافت. اما در اواخر سال 2008، کیاموتورز نسل دوم این خودرو را با نام Forte معرفی کرد که البته در برخی بازارها از جمله ایران، این خودرو باز هم با نام «سراتو» عرضه می‌شد. نسل دوم سراتو که با کد اختصاری TD شناخته می‌شود، انواع سدان، هاچ‌بک و کوپه را داشت که نسخه سدان و کوپه این خودرو تقریبا از بدو عرضه، توسط شرکت «اطلس خودرو» وارد ایران شد که به لطف ظاهر جذاب و متفاوت و البته امکانات و ویژگی‌های فنی قابل قبول، توانست به عنوان یک خودروی خارجی اقتصادی موفق در بازار ایران ظاهر شود. اما پس از پایان تولید نسل اول فورته (همان نسل دوم سراتو)، بازار جهانی پذیرای نسل دوم آن با کد YD شد و البته این نسل هم خیلی زود به ایران راه پیدا کرد. اما به صورت موازی، سایپا نیز با عقد قراردادی با کیاموتورز، تصمیم به مونتاژ نسل پیشین سراتو گرفت و از سال 1394 عرضه سراتوی مونتاژ داخل در دو تیپ 1600 و 2000 سی‌سی به ایران شروع شد.

تیپ‌های سراتو سایپایی
همانطور که گفته شد، سایپا سراتو را در دو تیپ 2 و 1.6 لیتری به ایران عرضه کرد که تیپ 2 لیتری گیربکس اتوماتیک داشت و 1.6 لیتری به عنوان یک نسخه اقتصادی‌تر، با گیربکس دستی و امکانات محدودتر به فروش می‌رسید. البته که باید گفت سراتوی 2 لیتری حتی با وجود قیمت بالاتر نسبت به نسخه 1.6 لیتری، اقبالی بهتر داشت و در بازار محبوب‌تر بود و هست. ضمن این که حتی سراتو 2 لیتری هم به نسبت نسخه فول آپشن وارداتی که از نیم دهه قبل وارد کشور شده بود، امکانات رفاهی کمتری داشت و همین موضوع باعث شد که سایپا تصمیم به عرضه نسخه «آپشنال» کیا سراتو بگیرد. نسخه‌ای که مهم‌ترین وجه تمایزش ظاهری‌اش با سراتوی ساده، وجود سانروف برقی و البته سنسور پارک (که در کمال تعجب، سراتوهای ساده فاقد آن بودند!) بود. ضمن این که کیلومترشمار سوپرویژن، شیفترهای دنده پدالی پشت فرمان، سیستم مالتی مدیا با مانیتور لمسی، سوئیچ کیلس و... از جمله دیگر امکانات مازاد سراتوی آپشنال بود. لازم به ذکر است که خودروی مورد بررسی ما، مدل 1396 و تیپ ساده است که برخی از امکانات مثل سنسور پارک به صورت دستی روی آن نصب شده است.

تفاوت سراتو سایپایی و وارداتی
اما چطور با یک نگاه بفهمیم که فلان سراتو سایپایی است یا وارداتی؟ اولین نکته مهم، رینگ‌ها هستند. سراتو سایپایی در نسخه 2 لیتری رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی دارد و 1.6 لیتری‌ها نیز رینگ‌های فولادی 15 اینچی به همراه قالپاق. این در حالیست که سراتوهای وارداتی فول‌آپشن از رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی با طرح متفاوت بهره می‌برند که البته بعضا ممکن است برخی سراتوهای وارداتی را هم با رینگ‌های مشابه نمونه سایپایی ببینید. مورد بعدی دیفیوزر عقب است. در حالی که سراگزوز استیل سراتو وارداتی از سمت راننده دیفیوزر بیرون زده و خودنمایی می‌کند، سراتو سایپایی اگزوز پنهان در پشت سپر دارد. اما نکته بعدی، یک تفاوت بسیار مهم در ظاهر و البته بحث فنی خودروست. در حالی که هرچهارچرخ سراتو وارداتی ترمزهای دیسکی دارند، اگر به پشت رینگ‌های اکسل عقب سراتو سایپایی نگاه کنید، ترمز کاسه‌ای را خواهید دید که متاسفانه این تغییر بر روی ترمز خودرو هم تاثیر منفی داشته. در نهایت هم به نبود سانروف در سراتو سایپایی و تریم رنگی متفاوت داخل کابین و تفاوت طرح دسته دنده سایپایی با سراتوهای وارداتی مدل پایینی و وجود کیلومترشمار ساده در سراتوهای غیرآپشنال سایپایی خواهیم رسید. کیفیت رنگ پایین‌تر و البته ادوات پلاستیکی ضعیف‌تر در سایپایی هم کاملا مشهود هستند. اما این بدان معنی بی‌کیفیت بودن سراتو سایپایی نیست.

کابین و امکانات
داخل کابین این خودرو نیز مانند بیرون ساده طراحی شده و در قیاس با خودروهای روز دنیا ممکن است کمی دمده به نظر برسد. خصوصا با رنگ‌های خنثی مشکی و خاکستری که تمام کابین را دربرگرفته که ممکن است کمی حوصله‌سربر باشد. اما به هرحال می‌توان خیلی زود با فضای داخلی و ادوات آن ارتباط برقرار کرد و چیز گنگی در داخل این خودرو وجود ندارد. روکش صندلی‌ها در سراتو سایپایی (چه ساده و چه آپشنال) پارچه‌ای است که البته مالک این خودرو روی صندلی‌ها روکش محافظ چرمی کشیده و بدین ترتیب کابین کمی جذاب‌تر شده. ضمنا صندلی‌های سراتو سایپایی تماما به صورت دستی تنظیم می‌شود که این مورد برای یک خودرو که قیمتش به مرز یک میلیارد تومان هم می‌رسد کمی ناخوشایند است. اما به هر حال بعد از تنظیم صندلی پشت فرمان سراتو احساس راحتی خواهید داشت و فضای کافی برای راننده و سرنشین جلو وجود دارد. ولی اگر افراد بلندقامت در ردیف جلو بنشینند، ردیف عقب این خودرو فضای کمی برای سرنشینان بزرگسال خواهد داشت و باید با سرنشینان جلو کنار بیایید که کمی از راحتی‌شان بکاهند تا ردیف دوم قابل استفاده شود. کیفیت پلاستیک داخل کابین خودرو همانطور که گفته شد به نسبت سراتو وارداتی ضعیف‌تر است اما در این خودرو با 5 سال عمر و 80 هزارکیلومتر کارکرد، نشانه‌ای از استهلاک، شکستگی یا رنگ و رو رفتگی آزاردهنده به چشم نمی‌خورد. غربیلک سه‌شاخه با شمایل اسپرت و روکش چرم مصنوعی که البته در نسخه 1600 سایپایی فاقد این روکش است نیز خوب در دست جا خوش می‌کند. سیستم صوتی هم با وجود کیفیت قابل قبول صدا، فاقد قابلیت اتصال به تلفن همراه است و البته همانطور که گفته شد، به دلیل آپشنال نبودن این خودرو مانیتور رنگی لمسی را ندارد و تنها با یک نمایشگر تک‌رنگ می‌توانید اطلاعات سیستم مالتی مدیا را کنترل کنید. سیستم تهویه مطبوع با کنترلگرهای الکترونیکی و قابلیت تنظیم دمای کابین به صورت اتوماتیک تک‌کاناله نیز در میانه کنسول به چشم می‌خورد.

قابلیت‌های فنی و تجربه رانندگی
سراتویی که در اختیار ماست، همان نسخه 2 لیتری با موتور 4 سیلندر سری تتا2 معروف است که بر روی خیلی از محصولات هیوندای و کیاموتورز استفاده شد. این موتور 156 اسب‌بخار قدرت و 194 نیوتن‌متر گشتاور دارد و گیربکس 6 سرعته اتوماتیکش نیرو را به سمت محور فعال جلو ارسال می‌کند. این پکیج با توجه به وزن 1.3 تنی سراتو که 120 اسب‌بخار به ازای هر تن را به ارمغان می‌آورد برای یک خودروی کامپکت مثل سراتو، کافی به نظر می‌رسد و در کنار شتاب و کشش قابل قبول، مصرف سوخت 7.1 لیتر در 100 کیلومتر را ثبت خواهد کرد که عدد معقولی برای این حجم، با توجه به تکنولوژی موتور این خودرو که مربوط به بیش از 10 سال پیش است خواهد بود. اولین نکته‌ای که در حین رانندگی یا حتی سواری گرفتن از سراتو به چشم می‌خورد، سیستم تعلیق خشک این خودروست که البته اوضاع حتی برای سرنشینان عقبی وخیم‌تر هم خواهد بود. سیستم تعلیق این ماشین در اکسل جلو مک‌فرسون و در محور عقب فنر پیچشی است که یک پکیج ارزان‌قیمت فنربندی محسوب می‌شود که البته با توجه به ذات اقتصادی این خودرو، باعث کاهش قیمت نهایی آن خواهد شد. اما همانطور که گفته شد، سواری را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد و علاوه بر آن، باعث تضعیف هندلینگ، بیش‌فرمانی و در رفتن پشت سراتو در صورت پیچیدن با سرعت بالا می‌شود که این موضوع به نسبت رقیب مستقیمش یعنی مزدا3 یک ضعف بزرگ محسوب می‌شود. سیستم کمک فرمان هیدرولیکی خودرو نیز آنقدرها فرمان را نرم نکرده و در سرعت‌های پایین و به ویژه هنگام پارک دوبل و... کمی سفت و ناخوشایند است. اما همین موضوع در سرعت‌های بالا به تسلط بیشتر شما بر روی خودرو کمک خواهد کرد. با توجه به کاسه‌ای شدن محور عقب، در هنگام ترمزگیری محور جلو زور بیشتری برای توقف خودرو دارد و این موضوع باعث ایجاد اینرسی (لختی) و میل خودرو به کشیده شدن به سمت جلو را خواهد داشت. در صورتی که در سراتو وارداتی یا مزدا3، بالانس بهتری بین محور جلو و عقب در هنگام ترمزگیری وجود دارد. این موضوع در کنار حذف سیستم کنترل پایداری در نسخه سایپایی، ممکن است در هنگام ترمزگیری شدید بر سر پیچ یا در شرایط لغزنده جاده کمی چالش‌ساز شود. اما به طور کلی می‌توان گفت که توان موتور برای این جثه کافی به نظر می‌رسد و شتاب خوبی را در سراتو تجربه خواهید کرد. به حدی که در شرایط جغرافیایی 1300 متر بالاتر از سطح دریا و با بنزین معمولی، قادر به ثبت شتاب صفرتاصد 10.87 ثانیه با دستگاه درگی بود که تنها یک ربع ثانیه ضعیف‌تر از عدد اعلامی کارخانه است. پاسخ‌گویی موتور به پدال گاز هم هرچند که مثل همه خودروهایی که دریچه‌گاز برقی دارند کمی تاخیر دارد اما این تاخیر به حدی نیست که آزاردهنده باشد و قابل قبول است. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک این خودرو نیز در قیاس با جعبه‌دنده‌هایی که تا قبل از سال 2010 بر روی خودروهای کره‌ای قرار می‌گرفت عملکرد قابل قبولی دارد و با این کارکرد هیچ تقه یا تاخیری را تجربه نخواهید کرد. البته اگر قصد خرید این خودرو را دارید، توجه داشته باشید که مالک قبلی سرویس‌های گیربکس را سروقت انجام داده باشد تا این عملکرد قابل قبول برای این خودرو حفظ شود. چرا که موارد زیادی دیده شده که عدم تعویض روغن گیربکس این خودرو در کارکردهای بالاتر از 100 تا 120 هزار کیلومتر موجب خرابی و دردسر مالک شده است.

جمع‌بندی
در حال حاضر با بوجه حدود نیم تا یک میلیارد تومان می‌توان سراتو سایپایی خرید! البته گزینه‌های نیم میلیارد تومانی 1600 دنده‌ای با کارکرد بالا هستند که بحثشان از این مطلب جداست و باید در شرایط جداگانه بررسی شوند. اما اگر وسط بازه را در نظر بگیرید، با این بودجه می‌توانید به گزینه‌های صفرکیلومتری مثل چری آریزو5 توربو، ام‌وی‌ام ایکس33 با گیربکس جدید، هایما اس5 با گیربکس 6 سرعته و یا حتی گزینه‌های ارزان‌تری مثل تارا اتوماتیک، ام‌وی‌ام ایکس22 پرو و... که با حدود 600 میلیون‌تومان می‌توان خرید نیز فکر کنید. همچنین در بازار دست دوم نیز انواع هیوندای سوناتا، تویوتا کمری، هیوندای توسان و... را با بودجه 700 تا 800 میلیون‌تومان دارید. مقایسه هرکدام از این‌خودروها با سراتو سایپایی به یک مطلب جداگانه نیاز دارد که از حوصله این صفحه خارج است. اما در دید کلی، سراتو سایپایی را می‌توان یک خودروی اقتصادی معقول برای افرادی که به صفرکیلومتر بودن خودروی مورد انتخابشان اهمیتی نمی‌دهند و نمی‌خواهند درگیر دردسرهای خودروهای با عمر بالای 10 سال و مخارج هنگفت چندین میلیون تومانی نگهداری و تعمیرات سالیانه شوند. البته که باید مهم‌ترین ضعف‌های این خودرو که در مطلب به آن اشاره شد را نیز درنظر گرفت. مواردی مثل کمبود امکانات، سواری خشک، ارتفاع کم از سطح زمین که باعث کشیده شدن زیر خودرو به رمپ پارکینگ و برخی از پستی‌بلندهای خیابان و... که هر کدام می‌توانند فاکتور مهمی در تصمیم‌گیری شما باشند.در پایان لازم است که از همکاری صمیمانه مالک محترم خودرو، جناب آقای حسین باقری یزدی کمال تشکر را داشته باشیم.

نوشته و عکس : معید حمیدی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو