فونیکسریمکسبهتام

تحریم‌ها تا چه اندازه بر استاندارد خودروها تاثیرگذار بوده است؟

کیفیت خودروها زیر ذره‌بین پلیس

عصر خودرو- فربد زاوه با اشاره به کیفیت پایین خودروهای داخلی گفت: اصولا افزایش کیفیت خودرو به مسئله رقابت باز می‌گردد به بیان دیگر کیفیت خودرو از نخریدن درست می‌شود نه اینکه به زور بگوییم کیفیت را بالا ببرید اگر قرار بر این بود که با دستور مسئله کیفیت حل شود که اصلاً به این نقطه نمی‌رسیدیم.

کیفیت خودروها زیر ذره‌بین پلیس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ابتکار، کیفیت خودروهای تولید داخل و اخبار تصادفات جاده‌ای و حتی درون شهری به دلیل ضعف کیفیت یکی از نگرانی‌های جدی مصرف‌کنندگان است. شاید در تصادفات رانندگی مسائل مختلفی دخیل باشد، اما امنیت نداشتن خودروهای داخلی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که ‌نقش قابل توجهی در این موضوع دارد.

    ضعف در کیفیت خودروهای داخلی انتقاد همیشگی به صنعت خودروسازی کشور است، اما اعتراضات نسبت به کیفیت پایین خودروهای داخلی از زمستان سال گذشته با شدت بیشتری بالا گرفت. زمستان پارسال بود که تصادف زنجیره‌ای 59 خودرو در محور بهبهان موجب شد 5 نفر جان خود را از دست بدهند و این تصادف موجی از اعتراضات را نسبت به کیفیت پایین خودرو‌ها و عملکرد ضعیف سیستم ایربگ خودروهای ساخت داخل را در پی داشت. یکی از منتقدان جدی وضعیت خودروها رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور بود. سردار سیدکمال هادیانفر آن زمان در واکنش به تصادف بهبهان گفته بود: «ایربگ هیچ خودروی باز نشد. چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ چرا استانداردها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟ حتماً باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضائی معرفی شوند. اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند درست است اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟» وی در چند ماه اخیر چندین مصاحبه در خصوص کیفیت پایین خودروها تولید داخل داشته و به شدت از ضعف ایمنی در این محصولات انتقاد کرده است.

    وی روز گذشته نیز بار دیگر با انتقاد تند از وضعیت خودروها در گفت‌وگویی تاکید کرده است که ما درباره کیفیت خودرو همچنان پیگیر هستیم چون این وظیفه خدایی است و فردا باید در آن دنیا پاسخگو باشیم. ضمن اینکه افزایش کیفیت خودرو مطالبه مقام معظم هبری و شخص رئیس جمهور است و از همه مهم‌تر پای جان مردم و امنیت مردم در میان است.
    سردار هادیانفر با طرح این سوال که وقتی در هر ساعت 2نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند می‌شود خودروساز بگوید نقشی ندارد؟ گفته است: «تصادف هر روز اتفاق می‌افتد اما این دلیل نمی‌شود هر روز مردم هم بمیرند. کجای دنیا چنین اتفاقی می‌افتد که با هر تصادف کسی بمیرد؟ پراید الان به هرشی ثابت یا متحرکی می‌خورد تلفات یا مجروح می‌دهد برای همین من برای این ماشین از عنوان ارابه مرگ استفاده کردم. ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که هر روز خانواده هایمان در ماشین مچاله شوند و بمیرند و ما سکوت کنیم.»

    اما حالا باید دید که این انتقادات و پافشاری‌ها برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی که آتش آن از تصادف بهبهان شعله‌ور شده است می‌تواند منجربه افزایش کیفیت خودروها بشود یا خیر؟ فربد زاوه کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: در ابتدا باید اشاره کنم که پلیس هم در این ماجرا فرار از مسئولیت می‌کند و در حادثه بهبهان مملو از ایراداتی بود که پلیس باید آن را رفع می‌کرد. اما اینکه انتقادات و پافشاری می‌تواند منجر به افزایش کیفیت خودروهای داخلی بشود یا خیر باید بگویم که قطعا خیر.

    وی افزود: اصولا افزایش کیفیت خودرو به مسئله رقابت باز می‌گردد به بیان دیگر کیفیت خودرو از نخریدن درست می‌شود نه اینکه به زور بگوییم کیفیت را بالا ببرید اگر قرار بر این بود که با دستور مسئله کیفیت حل شود که اصلاً به این نقطه نمی‌رسیدیم.

    این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این مسئله که اجبار مشکل کیفیت را رفع نمی‌کند، اظهار کرد: مگر تا کنون مقامی دستور داده است که خودروسازان بروند و خودروی بی‌کیفیت تولید کنند که حالا دستور بدهیم خودروها با کیفیت بشوند. بنابراین مشکل کیفیت بالا دستور و پافشاری حل نخواهد شد.

    زاوه تاکید کرد: تا زمانی که بازار باز نباشد، تا زمانی که یک نفر می‌تواند به راحتی ریتم بازار را در دست بگیرد هیچ چیز در این بخش درست نخواهد شد.

    تحریم می‌تواند کیفیت تولید را کاهش دهد
    وی در پاسخ به این پرسش که مسائلی همچون تحریم تا چه اندازه در کیفیت خودروها موثر است گفت: دانش تولید و طراحی خودرو یک‌دانش دینامیک بوده و روزانه در حال تغییر است. هنگامی که ما از کل دانش دینامیک به دلیل تحریم ها دور باشیم بدون شک مشکلاتی پیش خواهد آمد. بنابراین وقتی ما از یک تجربه جهانی به دور باشیم مطمئناً چالش‌های خواهیم داشت. مسئله دوم این است که یک سری از قطعات را نمی‌توان در داخل تولید کرد حتی از لحاظ اقتصادی توان تولید نیست. بنابراین برای اینکه از چالش قیمتی به دور باشیم مجبوریم که از کیفیت تولید بزنیم، پس تحریم در کاهش کیفیت موثر است. اما بیشتر از تحریم نوع نگاه به صنعت مهم بوده که نتیجه نوع نگاه ما به صنعت، تولید خودروهایی همچون پراید و 405 بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو