فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل بورس انرژی:

فروش بنزین ۵۰۰ تومانی در بورس صحت ندارد

عصر خودرو- به گفته مدیرعامل بورس انرژی طبق داده های شفاف بورس انرژی، فروش بنزین ۵۰۰ تومانی در بورس انرژی انجام نشده و قیمت تمامی محموله های صادراتی بنزین ایران مشخص است و به دلیل ماهیت و سازوکار بورس، همه معاملات شفاف و اطلاعات آن به روز در سایت منتشر می شود.

فروش بنزین ۵۰۰ تومانی در بورس صحت ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، علی نقوی امروز  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اولین معامله بنزین در بورس انرژی ایران در سال 1398 انجام شد و آخرین معامله بنزین در بورس انرژی نیز مربوط به خردادماه سال 1400 است و بعد از آن عرضه بنزین تا فروردین سال جاری در بورس انرژی متوقف شد، اظهار کرد: بنزین برای نخستین بار در تاریخ سیزدهم مرداد 1398 روی تابلوی بورس انرژی ایران عرضه شد. در آن روز 5000 تن بنزین اکتان 95 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از انبار نفت اصفهان به مقصد افغانستان با قیمت 630 دلار در تن عرضه و پس از رقابت خریداران مورد معامله قرار گرفت و عرضه بنزین تا تاریخ 24 خرداد 1400 در رینگ بین المللی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران با سه گرید اکتان 87، اکتان 91 و اکتان 95 و به دو صورت زمینی و دریایی انجام می‌شد.

    وی با بیان اینکه هم اکنون نیز علی‌رغم مدت‌ها توقف عرضه، مشتریان خارجی به بورس انرژی ایران مراجعه می کنند تا بنزین را به صورت رسمی از طریق بورس خریداری کنند افزود: بنا به اعلام تجاری که پیش از این بنزین را از بورس انرژی ایران خریداری می کردند آنها این فرآورده ها را از مبادی دیگر کشورها تهیه می کنند و بخشی از نیاز کشورهای همسایه هم متاسفانه از مسیر  قاچاق  سوخت تامین می شود. صادرات بنزین ایران چه از مرزهای خاکی و چه از طریق دریایی از طریق بورس انرژی انجام می‌شد.

    مدیرعامل بورس انرژی گفت: معاملات فرآورده های نفتی از سال 1397 در بورس انرژی با احجام بیشتری انجام شد و در طی سالهای 1398 و 1399 به اوج خود رسید و شاهد رونق عرضه نفت‌گاز، بنزین، نفتا و گاز مایع در بورس انرژی بودیم.

    وی با بیان اینکه در مجموع در سال 1398 بیش از دو میلیون تن بنزین در بورس انرژی ایران معامله شد که این رقم در سال 1399 به هشت میلیون تن افزایش پیدا کرد و ارزشی بالغ بر دو میلیارد و 300 میلیون دلار داشت، ادامه داد: متأسفانه با توجه به افزایش مصرف داخلی و توقف صادرات بنزین بخشی از بازارهای صادراتی منطقه که بنزین را از ایران تامین می کردند در اختیار سایر رقبای منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است؛ درحالی که در سال 1399 عمده کشورهای منطقه، بنزین را از ایران خریداری می کردند و نقش ایران در تأمین سوخت مورد نیاز کشورهای اطراف، موثر بود.

    نقوی با اشاره به قیمت فروش بنزین ایران در سال 1399 اظهار کرد: قیمت معامله بنزین در بورس انرژی ایران با قیمت های منتشر شده در نشریه پلتس برای بنزین فوب خلیج فارس ارتباط نزدیکی داشته و با توجه به شرایط خاص منطقه و تحولات سیاسی و اقتصادی کشورهای همسایه، گاهی شاهد معامله بنزین در بورس انرژی ایران با قیمت هایی بیش از قیمت های فوب هم بودیم.

    وی با بیان اینکه فروش دریایی و فروش زمینی هر کدام شرایط خاص خود و قیمت های متغیری در زمان های مختلف داشته اند اما به طور میانگین نرخ فروش خشکی بنزین ایران در سال 1399 بالغ بر 305 دلار بر تن بوده است و معاملات در رینگ بین المللی بورس انرژی به صورت ارزی انجام و با مصوبه هیات مدیره بورس، با نرخ سنای اسکناس تسعیر می شود، گفت: کم ترین قیمتی که بنزین صادراتی ایران معامله شده 19 سنت بر لیتر بوده که برای مقاصد زمینی با احجام هزار تنی و 3000 تنی  انجام شده که حجم های بسیار پایینی شمار می روند؛ ضمن آنکه این معامله در مقطعی انجام شد که قیمت نفت در حدود 40 دلار بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو