فونیکسریمکسبهتام

پلیس معاینه فنی کدام خودروها را ابطال می‌کند؟

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران درباره آمار مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی پایتخت در نخستین ماه قرن جدید، صدور گواهی معاینه فنی، پذیرش اینترنتی و طرح رایگان معاینه فنی تاکسیرانان، توضیحاتی ارائه کرد.

پلیس معاینه فنی کدام خودروها را ابطال می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری  «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، حسین مقدم  ضمن اشاره به مراجعه 186 هزار دستگاه خودرو در نخستین ماه امسال، گفت: این آمار در مقایسه با سال گذشته 34 درصد افزایش داشته است. از آمار اعلامی، 146 هزار دستگاه خودرو برای مراجعات اول بوده است.

    وی ادامه داد: طی این یک ماه، تعداد نقص فنی مربوط به آلایندگی 18 هزار، همراستایی 11 هزار، کمک فنر 5 هزار، تست ترمز 13 هزار و وضعیت ظاهری 19 هزار دستگاه خودرو شناسایی شده است.

    مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه البته نقص فنی‌های اعلامی توسط راکبان برای دریافت معاینه فنی رفع شده است، افزود: در مجموع 28 درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند. البته تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص فنی بوده‌اند.

    به گفته مقدم؛ حدود 139 هزار گواهی معاینه فنی در فروردین 1401 صادر شده که از این تعداد، حدود 28 هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع حدود 20 درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

    وی درباره آمار پذیرش اینترنتی، توضیح داد: از ابتدای امسال حدود 17 هزار و 529 دستگاه خودرو (11 درصد از مراجعات اول) با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌ اند؛ تقریباً شهروندان از 80 درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده کرده‌اند.

    مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا امسال هم معاینه فنی تاکسی‌ها رایگان است یا خیر؟، گفت: در سال 1401 هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی‌های شهر تهران در هشت مرکز معاینه فنی بیهقی، سراج، الغدیر، شقایق، دماوند، چمران، نیایش و آبشناسان رایگان است. خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است، می‌توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده کنند.

    مقدم در ادامه اضافه کرد: طرح رایگان که از سال 1400 به اجرا در آمده با هدف کاهش آلودگی هوا، حمایت مالی از رانندگان تاکسی، ترویج فرهنگ استفاده از خودروهای سالم و حفظ سلامت شهروندان انجام شده است.

    وی درباره زمان اعتبار معاینه فنی خودروها، توضیح داد: مطابق قانون گواهی معاینه فنی یک خودرو تا زمانی دارای اعتبار است که خودرو دارای نقص فنی که موجب کاهش ایمنی در عبور و مرور و یا انتشار بیش از حد مجاز گازهای آلاینده هوا و یا آلودگی بیش از حد مجاز صدا شود، نباشد.

    مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه هشدار داد: افرادی که پس از اخذ معاینه فنی نسبت به تغییر وضعیت ظاهری و نصب تجهیزات غیر استاندارد مانند گارد و یا لامپ‌های زنون و هدلایت اقدام می‌کنند، توسط پلیس متوقف و بلافاصله معاینه فنی آنها ابطال می‌شود.

    وی همچنین از شهروندان درخواست کرد با توجه به متفاوت بودن ساعت کاری، جهت اطلاع از آخرین وضعیت کاری مراکز به سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به آدرس inspection.tehran.ir مراجعه کنند.

    بنا براعلام سایت شهر، مقدم در ارتباط با وضعیت کاری مراکز افزود: باتوجه به افزایش تقاضا و مراجعات به مراکز معاینه فنی خودروی شهر تهران در راستای مدیریت امور مشتریان و تسهیل در ارائه خدمات شایسته به مراجعه کنندگان عموما مراکز تا ساعت 18 و واحدهای سیار معاینه فنی تا ساعت 19 فعال هستند. همچنین دو مرکز آبشناسان و الغدیر در دو شیفت کاری تا ساعت 22 ارائه خدمات می‌کنند.

    مدیر عامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران درباره انجام معاینه فنی برتر در مراکز پایتخت هم گفت: معاینه فنی برتر در 9 مرکز منتخب بیهقی، سراج، آبشناسان، دماوند، الغدیر، شقایق، نیایش، چمران و خاوران انجام شده و این مراکز منتخب به استناد ضوابط قانونی و ممیزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران دارای گواهی صلاحیت صدور معاینه فنی برتر هستند. خودروها می‌توانند به صورت اختیاری در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اخذ معاینه فنی معمولی و یا برتر اقدام کرده و با اخذ معاینه فنی برتر از تخفیف 30 درصدی عوارض تردد در طرح کاهش و طرح ترافیک استفاده کنند. تفاوت معاینه فی برتر و عادی تنها در فرآیند آزمون آلایندگی خودرو بوده و از لحاظ هزینه پرداختی یکسان است.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو