فونیکسریمکسبهتام

معاون سازمان تاکسیرانی تهران:

افزایش کرایه تاکسی تا ابلاغ نرخ جدید ممنوع

عصر خودرو- معاون نظارت وامور مناطق سازمان تاکسیرانی تهران، افزایش نرخ کرایه تاکسی را تا قبل از ابلاغ شورای شهر تهران غیرقانونی می‌داند و از شهروندان می‌خواهد رانندگان متخلف را به این سازمان معرفی کنند.

افزایش کرایه تاکسی تا ابلاغ نرخ جدید ممنوع
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از​ همشهری آنلاین؛ تقریبا از اواخر اسفند تا اوایل اردیبهشت، برخی رانندگان تاکسی نرخ کرایه‌های تردد درون شهری را خارج از چارچوب ضوابط و مقررات موجود و تنها براساس سلیقه شخصی خود افزایش می‌دهند. این اتفاق معمولاً در فاصله زمانی بین تصویب نرخ جدید کرایه‌ها از سوی شورای شهر تهران تا زمان ابلاغ آن و صدور و ارائه برچسب و تابلوهای قیمت خطوط رخ می‌دهد و در تاکسی‌های گردشی و خطوطی که نظارت بر آنها کمتر است، بیشتر دیده می‌شود.

    مسئله‌ای که واکنش شهروندان را به دنبال داشته و معمولا منجر به مجادله میان و رانندگان تاکسی می‌شود. سوال اساسی مسافران این است که چرا زودتر نرخ کرایه‌ها ابلاغ نمی‌شود یا حداقل نظارت بر فعالیت خطوط تاکسیرانی در این فاصله زمانی افزایش نمی‌یابد. برای پاسخ به این سوال و سوالات دیگر در خصوص کیفیت خدمات و عملکرد تاکسی‌ها در سطح شهر سراغ معاون سازمان تاکسیرانی تهران رفتیم.

    وحیدسرلک، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی که در روزهای پایانی سال 1400 سکان هدایت این معاونت  را به دست گرفته، در این باره گفت:  شهر تهران بیش از 70 هزار تاکسی دارد که فعالیت آنها برای ارائه خدمات به شهروندان برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی شده و روشن است که تردد و عملکرد این تعداد تاکسی در تهران به کنترل و نظارت جدی نیاز دارد. افزایش نرخ در خطوط متفاوت است. ممکن است برخی خطوط هیچ افزایش قیمت نداشته باشد اما برخی دیگر 10 درصد و تعدادی دیگر تا 35 درصد افزایش قیمت داشته باشند.

    او سپس توضیح داد: افزایش قیمت توسط رانندگان تاکسی پیش از نصب برچسب نرخ‌ها از چند سال گذشته مطرح است. در صورتی که نرخ کرایه تاکسی براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و تایید فرمانداری ابلاغ می‌شود و به طور معمول اردیبهشت ماه شاهد این افزایش قیمت به طور رسمی خواهیم بود. رانندگان هم موظف‌اند تا قبل از دریافت برچسب‌های نرخ جدید، نصب نرخنامه در داخل خودرو، کرایه با نرخ سال قبل را دریافت کنند.

    سرلک تصریح کرد: براساس بخشنامه‌ها، مشاهده هرگونه افزایش قیمت تا قبل از ابلاغیه قیمت‌های جدید در شهر توسط رانندگان تخلف به شمار می‌آید. بنابراین برای پیشگیری از این تخلفات سه اقدام در دستور کار قرارداده‌ایم؛ گشت‌های خودرویی با اولویت پایانه‌های سطح شهر، پیگیری پیام‌های ثبت شده توسط شهروندان در سامانه 1888 و همچنین طرح جدید کنترل‌های نامحسوس میدانی. در روزهای آغازین طرح هنوز تخلفی اعلام نشده است و معمولا تخلفات را با بازگشایی مراکز اداری و تجاری و مراکز آموزشی شاهد خواهیم بود.

    رصد هوشمند تاکسی های پایتخت، به زودی

    سرلک همچنین به نظارت بر عملکرد رانندگان تاکسی با شیوه جدید اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته نظارت توسط خودروهای گشت در پایانه‌های سطح شهر صورت می‌گرفت، اما در روش جدید علاوه بر نظارت توسط خودروهای گشت، کنترل‌های میدانی نیروها در خطوط شلوغ و پرازدحام به صورت نامحسوس انجام می‌شود.

    معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی اظهار داشت: طبق دستور مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در سال 1401 هوشمندسازی، نظارت و کنترل سیستمی بر عملکرد تاکسیرانان، پرداخت الکترونیکی کرایه‌ها و همچنین بازنگری مجدد دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها در دستور کار سازمان تاکسیرانی قرار دارد. برخی بزرگراه‌ها و خیابان‌های جدید به تهران اضافه شده و حجم مسافر و تاکسی نیز بیش از گذشته شده است، بنابراین نیاز است برای افزایش کیفیت ارائه خدمات به شهروندان، تغییراتی در این باره در شهر صورت بگیرد.

    همچنان تخلفات را به 1888 گزارش دهید

    معاون نظارت وامور مناطق سازمان تاکسیرانی  مردم را بهترین ناظران به عملکرد رانندگان معرفی کرد و در این باره گفت: در واقع نظارت کامل و صد در صدی روی عملکرد همه راننده‌ها امکانپذیر نیست و گشت‌های نامحسوس قاعدتا تا حدودی می‌توانند مانع از تخلفات رانندگان مطلع شوند. بنابراین از مسافران این انتظار می‌رود درباره افزایش نرخ کرایه‌ها و سایر تخلفات توسط راننده‌های تاکسی شهر بی‌تفاوت نباشند و یا با آنها وارد بحث نشوند. چون راه‌های ارتباطی برای اعلام تخلفات رانندگان در شهر فراهم شده است. پایتخت‌نشینان می‌توانند با مشاهده هرگونه تخلفی، موارد را با سامانه 1888 در میان بگذارند و سازمان تاکسیرانی با استقبال از این پیام‌ها، به منظور افزایش کیفیت خدمات تاکسیرانی در شهر، حتما موارد را پیگیری خواهد کرد.

    تعداد مسافران همچنان براساس شرایط کرونایی

    سرلک به تداوم شرایط کرونایی در شهر و 3 نفر مسافر در هر تاکسی تاکید کرد و گفت: اگر مسافران در ایام کرونایی مشاهده کردند، راننده تاکسی قصد بیش از 3 مسافر را دارد، حتما این تخلف را به سازمان اطلاع بدهند. مسافران مطلع باشند که رانندگان ون ها باید 7 نفر و تاکسی‌ها 3 نفر مسافر سوار کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو