فونیکسریمکسبهتام

سال آینده خودروهای رده پایین داخلی نیز میلیاردی می‌شود

عصر خودرو- طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰، اگر جمع ارزش خودروهای تحت تملک یک شخص و خودروهای فرزندان زیر ۱۸ سال او، بیش از ۱‌میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خودروهای لوکس خواهد شد.

سال آینده خودروهای رده پایین داخلی نیز میلیاردی می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، در همین راستا اخیرا سرپرست دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی اعلام کرد که اگر مؤدیان تا پایان بهمن برای پرداخت مالیات خود اقدام نکنند، از نقل و انتقال خودروی آن‌ها جلوگیری می‌شود. جهانگیر رحیمی گفت: فرصت شناسایی خودروهای مشمول مالیات، تا پایان دی بود و تاکنون بالغ بر 570‌هزار خودرو شناسایی شده‌اند.

    در همین خصوص محمدرضا حسینا رییس مجمع فعالان اقتصادی کشور، اظهار کرد: خودروهایی همچون هیوندای سانتافه و یا هیوندای آزرا  که در حال حاضر در لیست خودروهای لوکس ایران قرار دارند و دولت خواستار دریافت مالیات از آنها است، در کشورهای دیگر خودروی لوکس به حساب نمی آید و شاغلان در این کشورها به راحتی توان خرید این خودروها دارند. این در حالی است که در ایران چالش‌هایی همچون نوسان نرخ ارز ، روند افسارگسیخته تورم و همچنین جلوگیری از واردات خودرو باعث بروز چنین شرایطی شده است که به عنوان مثال قیمت خودروی 300 میلیون تومانی به بالای یک میلیارد رسیده است.

    عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: تورم موجود در اقتصاد ، این افزایش قیمت در بازار خودرو را به دنبال داشته است که اتفاقا خود دولت عامل ایجاد آن است اما به جای اینکه در این خصوص به مردم پاسخگو باشد، با چنین اقداماتی امنیت خاطر آنها را نیز به خطر می‌اندازد.

    به گفته وی، با تورمی که در حال حاضر در کشور وجود دارد و روز به روز به نرخ آن افزوده می‌شود، می‌توان این‌طور پیش‌بینی کرد که قیمت خودروهای رده پایین که بعضا تولید داخل هم هستند نیز تا سال آینده به بالای یک میلیارد تومان برسد. بنابراین اینکه در چنین شرایطی خواستار دریافت مالیات از مردم باشیم، نه تنها منصفانه نیست بلکه از هیچ منطقی هم برخوردار نیست.

    حسینا با بیان اینکه عامل گرانی خود دولت بوده و باید با بهره‌گیری از سیاست‌های اقتصادی این معضلات را رفع کند، گفت: معمولا در سایر کشورها در زمان خرید خودرو، مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت می‌شود و پس از آن مالیاتی در رابطه با خودرو اخذ نمی‌شود چراکه صاحب خودرو هر سال باید هزینه استهلاک خودرو را بپردازد که این موضوع در پایین آمدن هرساله قیمت خودروی او تاثیرگذار است.

    رییس مجمع فعالان اقتصادی کشور همچنین در رابطه با خودروهای وارداتی، بیان کرد: زمانی که این خودروها به کشور وارد می‌شوند کلیه حقوق و عوارض آنها از سوی شرکت واردکننده به صورت کامل پرداخت می‌شود . وقتی هم که مصرف‌کننده برای خرید خودروی وارداتی وارد عمل می‌شود، عرضه‌کننده کالا تمامی این هزینه‌ها را در قالب افزایش قیمتی که روی جنس اعمال می‌کند، از مصرف‌کننده دریافت می‌کند. بنابراین دریافت مالیات از خودروهای رده پایین و یا متوسط به عنوان خودروی لوکس در کشور ما هیچ توجیهی ندارد و باید در مورد آن تجدید نظر شود.

    حسینا با تاکید بر اینکه اخذ مالیات از خودروهای لوکس در زمان نقل و انتقال دارای توجیه بیشتری است، افزود: به نظر می رسد دریافت مالیات از افزایش ارزش دارایی مردم با هدف جبران کمبود درآمدهای مالیاتی دولت است. در حال حاضر دولت در تنگنای مالی قرار دارد و با کسری بودجه بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان مواجه است.

    وی اظهار کرد: تبعات این قبیل اقدامات بر قشر عادی جامعه تحمیل می‌شود و حتی منشاء اقتصادی هم ندارد. به گفته حسینا، عواملی که باعث شده قیمت برخی از خودروها به بالای یک میلیارد برسد، در نهایت منتج به سود دارنده خودرو نشده است بلکه فقط به عنوان پوششی برای هزینه های خودرو عمل می کند و این فرد باید در حوزه های دیگر اقتصادی از پس افزایش تورم بالای 50 درصد در اقتصاد بر بیاید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو