فونیکسریمکسبهتام

رونق بازار خودروهای برقی؛ بهای جهانی لیتیوم ۵۰۰ درصد افزایش یافت

عصر خودرو- با افزایش اقبال عمومی به خودروهای برقی، بهای لیتیوم "سر به فلک گذاشته" و ظرف یک سال حدود ۵۰۰ درصد رشد کرده است.

رونق بازار خودروهای برقی؛ بهای جهانی لیتیوم ۵۰۰ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، روزنامه گاردین امروز چهارشنبهنوشت که همزمان با اقبال عمومی به خودروهای برقی، بهای فلز لیتیوم نیز سر به فلک گذاشته و در سراسر جهان تقاضای عظیمی برای قطعات اصلی باتری های لیتیوم - یونی ایجاد شده است.

    به نوشته گاردین، قیمت ماده خام اِسپودومِن که مملو از عنصر لیتیوم است از ژانویه 2021 تا ژانویه 2022 میلادی 478.3 درصد افزایش یافته است.

    تنها در ماه ژانویه، قیمت اِسپودومِن 45.5 درصد افزایش یافت و از 1650 دلار در ماه دسامبر به 2400 دلار در هر تن رسید. کربنات لیتیوم و هیدروکسید لیتیوم که درجات خلوص متفاوتی از لیتیوم تصفیه شده هستند نیز افزایش قیمت مشابهی را در سال گذشته ثبت کرده اند.

    پیش بینی شده که تقاضای زیاد، بهای باتری های لیتیومی را حداقل در شش ماه آینده افزایش دهد.

    در ماه ژانویه، شرکت مشاوره مک کینزی پیش بینی کرد که ارزش بازار باتری های لیتیومی تا سال 2030 به حداقل 360 میلیارد دلار افزایش یافته و تا پایان دهه میلادی جاری سالانه به طور میانگین‌ 20 درصد رشد کند.

    با این حال برخی از تحلیلگران جانب احتیاط را نگاه داشته و معتقدند که قیمت لیتیوم می تواند متغیر بوده و همزمان با افزایش تقاضا، معادن جدیدی نیز به مرحله بهره برداری رسیده و با افزایش عرضه، قیمت ها دوباره کاهش یابند.

    فروش وسایل نقلیه الکتریکی پس از کاهش در آغاز همه گیری ویروس کرونا، دوباره در بازارهای اروپایی و چین با افزایش استقبال روبرو شده است.

    گرچه رشد فروش در آمریکا کند بوده، چین به تنهایی شاهد افزایش 154٪ فروش خودروهای الکتریکی در سال 2021 بود و در مجموع 3 میلیون و 300 هزار دستگاه از این نوع خودروها در دومین اقتصاد بزرگ دنیا به فروش رسید.

    به نوشته گاردین، چین همچنین بزرگترین تولیدکننده لیتیوم تصفیه شده در جهان است و افزایش تنش ها و اقبال کشورهای مصرف کننده به دیگر منابع تامین لیتیوم، ممکن است قیمت ها نیز کاهش یابند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودروامروز ۶۷۴
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار