فونیکسریمکسبهتام

خودرو شاسی مستقل بخریم؟

عصر خودرو- طراحی و ساخت خودروهای شاسی مستقل سریعتر و کم‌هزینه تر با پیچیدگی کمتر از خودروهای کراس اوور است و در عوض توانایی هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که در کراس اوورها ضعیف تر است اما در نقطه مقابل این خودروها از پیچیدگی های تکنولوژی به دور هستند.

خودرو شاسی مستقل بخریم؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در خودروهای شاسی مستقل دو دیفرانسیل به دلیل طراحی مستقل اتاق که بر روی شاسی قرار می گیرد و بین این دو بخش عایقی نصب می شود، صدای کمتری از جاده یا پستی و بلندی ها به کابین منتقل می شود که البته فاصله بیشتر نقطه نشیمن سرنشینان از سطح زمین در این خودروها نیز در این موضوع بی تاثیر نیست. در خودروهای شاسی مستقل، لطمات ناشی از حوادث و تصادفات با هزینه کمتر و ساده تر ترمیم می شود چرا که در خودروهای مجهز به پلتفرم، ضربه به شاسی می تواند به بدنه منتقل شود و شدت خرابی در سراسر خودرو پخش شود اما در خودروهای شاسی مستقل، محصول می تواند فارغ از شاسی ترمیم و تعمیر شود و البته استحکام و ایمنی این خودروها می تواند نسبت به خودروهای مشابه بر پایه پلتفرم ضعیف تر باشد. خودروهای شاسی مستقل همچنین می توانند نیروی پیچشی بیشتری از خودروهای کراس اوور را تحمل کنند وبه همین منظور در حمل بار و استفاده های آفرود توانمندی بالاتری دارند. ارتفاع کف این خودروها از سطح زمین معمولا بالاتر از کراس اوور های مشابه است و به همین دلیل در آفرود، امکان بروز صدمه به اتاق درصد پایینتری دارد. در نهایت این نتیجه گیری حاصل می شود که خودروهای شاسی مستقل هر چند مزایای قابل توجهی بخصوص در آفرود دارند اما در کنار آن مصرف سوخت بالاتر به دلیل وزن بیشتر، پایداری کمتر از کراس اوورها به دلیل ارتفاع بیشتر از سطح زمین و هندلینگ ضعیفتر نیز از معایب این خودروها به شمار می رود.

    چه چیزهایی یک خودرو شاسی مستقل را جذاب تر می کند؟
    بدون شک کسی انتظار سطح بالایی از امکانات رفاهی را از یک خودرو شاسی مستقل آفرودی ندارد اما اگر این موارد به کابین غول های آفرودی افزوده شود بدون شک رانندگی لذت بخش تری را برای راننده و سرنشنیان رقم می زند. امکاناتی نظیر گرم کن صندلی، صندلی های راحت، دستگیره های کنترل وضعیت سرنشینان و ... ابتدایی ترین مواردی است که می تواند آفرود را لذت بخش تر کند اما مولتی مدیا با نمایشگر لمسی، دریچه و سیستم تهویه برای همه سرنشینان، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و کنترل سرعت در سراشیبی نیز می تواند یک خودرو شاسی مستقل را از محصولی صرف برای آفرود به خودرویی چند منظوره که در جاده ها نیز کاربردی است تبدیل کند.
    دایون Y5 یکی از معدود شاسی بلند های شاسی مستقل جدید در بازار ایران است که با تغییرات صنایع خودروسازی ایلیا و افزودن چند آپشن به نسخه پایه این خودرو علاوه بر قابلیت های آفرودی، می تواند خودرویی مناسب در جاده نیز باشد. این خودرو از پیشران هسری 4K21 میتسوبیشی بهره می برد که بر پایه سری معروف 4G6 توسعه پیدا کرده با حجم 2 لیتر مجهز به توربوشارژر حداکثر توانش به 202 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 280 نیوتون متر می رسد که از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخته شده توسط آیسین  به چهار چرخ منتقل می شود و سیستم چهار چرخ محرک ساخته شده توسط BorgWarner و قفل دیفرانسیل ساخته شده توسط Eaton در کنار تایرهای M+S مناسب برای آفرود گزینه ای مناسب برای خارج از جاده را پیش روی شما قرار می دهد و اگر به دنبال امکانات هم باشید سیستم تهویه مطبوع دیجیتال با تنظیم مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، نمایشگر لمسی 8اینچ، GPS ، تنظیم برقی صندلی راننده با قابلیت تنظیم گودی کمر روکش چرم صندلی ها نیز در اختیار شما است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط