فونیکسریمکسبهتام

قیمت کارخانه‌ای خودرو افزایش یافت

عصر خودرو- افزایش قیمت کارخانه‌ای شرکت‌های خودروساز در طرح‌های جدید فروش، انتقاداتی را متوجه آنها کرده است، این در حالی است که این افزایش قیمت ارتباطی به خودروسازان ندارد. افزایش قیمت خودرو در مبدا مربوط به اجرای قانون جدید مالیات ارزش افزوده است که از ۱۳ دی ماه سال‌جاری توسط سازمان امور مالیاتی به شرکت‌های خودروساز ابلاغ شده است.

قیمت کارخانه‌ای خودرو افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، به استناد ماده 28 و 30 قانون جدید مالیات ارزش افزوده (مصوبه خرداد 1400)، از 13 دی ماه سال‌جاری، انتقال سند خودرو از شرکت خودروساز به خریداران مشمول مالیات تحت عنوان «مالیات سبز» شده است. این مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودروهای داخلی، بر اساس رتبه‌‌‌بندی انرژی محصولات که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، از صفر تا 5‌درصد برای خودروهای سواری و وانت دوکابین محاسبه می‌شود.

    بررسی قیمت خودرو در مبدا نشان می‌دهد که خودروسازان این افزایش قیمت را در طرح‌های فروش جدید خود از 13 دی ماه به بعد اعمال کردند.

    از آنجا که مالیات سبز بر اساس میزان مصرف انرژی خودروها تعیین می‌شود، ‌درصد افزایش این مالیات به قیمت کارخانه‌ای محصولات تولیدی خودروسازان برای تمامی خودروها یکسان نیست.

    بررسی قیمت‌های محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز در بهمن ماه نسبت به دی ماه 1400 نشان می‌دهد اعمال این مالیات جدید بین 2 تا 9‌میلیون تومان به قیمت خودروها در مبدا اضافه کرده است. به طور مثال ایران‌خودرویی‌ها پیش‌تر پژو پارس LX را با قیمتی حدود 171‌میلیون و 234‌هزار تومان برای مشتریان فاکتور می‌کردند اما این خودرو بعد از اعمال قانون جدید مالیات ارزش افزوده حدود 3‌درصد افزایش قیمت را در مبدا به خود دید و در حال حاضر از سوی این خودروساز با قیمتی حدود 175‌میلیون و 924‌هزار تومان عرضه می‌شود. به عبارت دیگر این خودرو بعد از اعمال مالیات سبز حدود 4‌میلیون و 690‌هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

    دیگر محصول آبی‌های جاده مخصوص یعنی دنا پلاس توربو شارژ نیز بعد از اعمال مالیات سبز حدود 8‌میلیون و 913‌هزار تومان افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد. این میزان افزایش قیمت حدود 5/ 2درصد به قیمت این خودرو اضافه کرده است.

    این خودرو، قبل از اعمال قانون جدید مالیات ارزش افزوده با قیمتی حدود 336‌میلیون و 157‌هزار تومان در طرح‌های فروش ایران‌خودرویی‌ها حاضر بود اما از 13 دی ماه به بعد غول آبی جاده مخصوص چنانچه بخواهد این خودرو را در طرح‌های فروش خود عرضه کند قیمت آن را حدود 345‌میلیون و 100‌هزار تومان اعلام خواهد کرد.

    البته باید توجه داشت که قیمت پایه خودرو در مبدا تغییری نکرده است و این به آن معناست که خودروسازان ریالی از این افزایش قیمت به حساب خود واریز نمی‌کنند و تمام آن را باید ذیل مواد 28 و 30 قانون جدید مالیات ارزش افزوده، بعد از دریافت از مشتریان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

    به طور مثال قیمت دنا پلاس توربو شارژ در آخرین لیستی که از سوی سازمان حمایت در اختیار ایران‌خودرو قرار گرفت حدود 297‌میلیون و 100‌هزار تومان تعیین شد. قبل از اعمال قانون جدید مالیات ارزش افزوده این خودروساز حدود 39‌میلیون و 70‌هزار تومان را تحت عنوان مالیات، عوارض و هزینه‌های شماره‌گذاری از مصرف‌کننده دریافت و آن را به قیمت محصول خود اضافه می‌کرد اما بعد از اعمال قانون جدید مالیاتی این رقم به حدود 48‌میلیون تومان افزایش یافته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو