فونیکسریمکسبهتام

روش اقتصادی و دوستدار محیط زیست برای بازگردانی روغن‌های سوخته

عصر خودرو- محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان خط بازپالایش روغن‌های سوخته و کارکرده را مطابق استانداردها پیاده‌سازی کردند و به گفته آنها این خط بازپالایش از مزایایی چون سازگار با استانداردهای زیست‌ محیطی، مصرف کم انرژی، بازدهی بالای تولید و کنترل و حذف مواد سمی و بدبو برخوردار است.

روش اقتصادی و دوستدار محیط زیست برای بازگردانی روغن‌های سوخته
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، محسن قدریان، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این خط بازپالایش، بدون هیچ آسیبی به محیط‌ زیست روغن‌ سوخته را به روغن قابل استفاده تبدیل می‌کند، گفت: تصفیه غیراصولی روغن‌های سوخته خارج شده از موتور اتومبیل می‌تواند باعث آلودگی‌های آب‌وخاک شود.

    وی با بیان اینکه روغن‌های معدنی در حین کار، در اثر واکنش با اکسیژن و تجزیه بر اثر حرارت، ترکیبات اشباع نشده قطبی و آسفالتی تولید می‌کنند، اظهار کرد: این روغن‌ها همچنین با مواد خارجی دیگر مانند گرد و خاک، انواع سوخت، کربن و ذرات فلز آغشته و مخلوط می‌شوند و کارایی خود را از دست می‌دهند، به چنین روغنی، روغن کارکرده می‌گویندکه باید تعویض و یا تصفیه شوند.

    قدریانی از ارائه راهکاری در این زمینه خبر داد و یادآور شد: روش بازپالایش روغن کارکرده ما با استفاده از روش‌های تصفیه با اسید و خاک رنگبر، تصفیه با روش استخراج با حلال و تصفیه‏ روغن به روش پیشرفته‏ تقطیر مولکولی در خلاء انجام می‌شود. این خط باز پالایش به روش تقطیر مولکولی در خلاء و فیلم نازک انجام می‌شود که عدم خوردگی تجهیزات و عدم استفاده از حلال، عدم ایجاد آلودگی و راندمان و کیفیت بالا را در پی دارد.

    به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه فناوری فیلم نازک در خلاء (ATFE) که یک فرآیند مقرون‌به‌صرفه و سازگار با استانداردهای زیست‌محیطی است، خاطر نشان کرد: در این روش روغن کارکرده را بدون هیچ‌گونه افزودنی شیمیایی (اسید و خاک) بازیابی می‌کنیم و خروجی این فرآیند تولید روغن‌های پایه‌ مطابق با استاندارد API یا ACEA است.

    وی مدت‌زمان کم‌روغن در تماس با سطح داغ، تبخیر در دمای کم، ضرایب انتقال حرارتی بالا، افت فشار کم در زمان تبخیر، نگه‌داشتن خواص و کیفیت روغن، قابلیت خود تمیزکنندگی و مناسب برای مایعات دارای ویسکوزیته بالا را از ویژگی‌های این خط بازپالایش روغن کارکرده نام برد و اضافه کرد: همچنین این خط بازپالایش صرفه اقتصادی، سازگار با استانداردهای زیست‌ محیطی، مصرف کم انرژی، بازدهی بالای تولید و کنترل و حذف مواد سمی و بدبو را نیز به دنبال دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط