فونیکسریمکسبهتام

وزیر صمت:

با واردات خودرو موافقیم

عصر خودرو- وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر ا ینکه مسئولیت کیفیت پایین خودروهای تولیدی را می‌پذیریم، گفت: برای حل این مسئله پروژه تحولی طراحی کرده‌ایم.

با واردات خودرو موافقیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز مجلس و در پاسخ به سؤال ملی محمد باقری بنابی نماینده مردم بناب در مجلس و جمع دیگری از نمایندگان در خصوص علت کیفیت پائین خودروهای تولید داخل و برنامه این وزارتخانه برای ارتقای کیفیت این خودروها اظهار داشت: این مسئله قابل انکار نیست و همه می‌دانیم که کیفیت خودروهای تولیدی در کشورمان قابل قبول نیست.

    وی با اشاره به علت این مشکل گفت: حدود 70 درصد این مشکل به قطعه‌ساز و 30 درصد به مرحله مونتاژ و در کارخانه مربوط می‌شود. به دلیل رابطه نادرست قطعه‌ساز و خودروساز و عدم پرداخت پول قطعه‌سازان در فرصت مناسب، در کیفیت قطعا با مشکل مواجه می‌شویم و خودروساز در خط تولید قطعه بی‌کیفیت را به کار می‌گیرد.

    وی درباره راهکار این مشکل با بیان اینکه دو برنامه کوتاه مدت و بلندمدت داریم ادامه داد: در برنامه کوتاه مدت به دنبال آن هستیم که با سه اقدام مشکلات حوزه کیفیت را بهبود بدهیم. اقدام نخست شامل شفافیت جریان کالا از واردات مواد اولیه تا ساخت قطعه و خدمات پس از فروش است که این کار بر مبنای سامانه جامع تجارت در حال انجام است.

    فاطمی امین افزود: اقدام دوم تأمین مالی زنجیره تولید است که از دو ماه پیش این کار را شروع کرده‌ایم و اخیرا هم توافقنامه‌ای بین وزارت صنعت و 7 بانک دولتی امضا شده و مرحله آزمایشی آن در ایران خودرو و سایپا آغاز شده است.

    وی اضافه کرد: اقدام سوم نیز مربوط به حوزه نظارت است که بر این اساس یک سازوکار نظارتی ماهانه در حال طراحی است که از بهمن ماه مستقر خواهد شد تا علاوه بر کنترل کیفیت خودروها در داخل شرکتهای خودروسازی، ما نیز به عنوان حاکمیت بر فرایند و تولید آن نظارت کنیم.

    وزیر صنعت همچنین با بیان اینکه پنج اقدام در سطح قطعه‌سازان و خودروسازان باید انجام شود گفت: از جمله این اقدامات اصلاح قراردادها، یکپارچگی ساماندهی مدیریت کیفیت و توسعه خدمات پس از فروش است.

    وی در بخش دیگری از توضیحات خود به برنامه‌های بلندمدت و اساسی این وزارتخانه برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی اشاره کرد و اظهار داشت: در این بخش دو برنامه در دست طراحی و اجرا است که اولین آنها ایجاد رقابت میان قطعه ساز و خودروساز است که بخشی از این رقابت با واردات انجام می‌شود. ما نیز به عنوان دولت موافقیم که واردات تا حدودی که باعث حرکت وضعیت تولید در داخل شود صورت بگیرد.

    وی ادامه داد: برنامه دوم مربوط به اصلاح ساختار صنعت خودرو می‌شود. در حال حاضر در این بخش دو خودرو از ایران خودرو و سایپا تحت مطالعه قرار گرفته و چهار خودرو از تیرماه 1400 تحت اقدام قرار می‌گیرد و با اجرای این اقدامات مشکلات کیفیت خودرو به طور اساسی حل خواهد شد.

    مسئولیت کیفیت پائین خودرو را می‌پذیریم/ مشکل قابل حل است

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه مسئولیت کیفیت پایین خودروها را می‌پذیریم اظهار داشت: در این رابطه برنامه‌ای داریم که دراختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت.

    فاطمی امین همچنین به مسئله بنگاه‌داری وزارتخانه‌ها اشاره کرد و گفت:‌اخیرا در کمسیون اقتصادی دولت پیشنهاد دادیم که لایحه‌ای تدوین شود و جلوی بنگاه‌داری وزارتخانه‌ها گرفته شود.

    وی در خصوص رابطه مالکیتی دولت با خودروسازها گفت: 9 پروژه تحولی برای صنعت خودرو تعریف کردیم که یکی از آنها اصلاح ساختار سهامداری شرکتهای خودروسازی است. در حال حاضر شرکتها با مشکلاتی مانند اموال مازاد، شرکتهای غیرمولد و خودسهامداری مواجهند که اصلاح این ساختار غلط در قالب پروژه تحولی دنبال خواهد شد.

    وی در پایان تأکید کرد: مسائل و مشکلات صنعت خودرو به حق است اما راه حل دارد و می‌توان با کمک مجلس و دولت و شرکتهای زیرمجموعه وزارت صنعت مشکل را حل کرد و برای آن برنامه طراحی کرده‌ایم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط