فونیکسریمکسبهتام

مسیر «دایون» از خودرو تجاری تا آفرود

عصر خودرو- ۳۴ سال از آغاز فعالیت گروه دایون چین می گذرد و زیرشاخه های مختلف این گروه محصولات متنوعی را در دسته خودروهای تجاری سبک و سنگین، خودروهای سواری، پیشرانه و موتورسیکلت به بازار چین و بازارهای جهانی عرضه کرده اند و همکاری های بزرگی بین این گروه و بزرگان صنعت خودرو شکل گرفته اما مهمترین امضای دایون بدون شک فعالیت گسترده این گروه در حوزه خودروهای تجاری است. دایون در همین زمینه و بر اساس گزارش عملکرد سازندگان خودروهای تجاری چین، بین ۱۰ تولیدکننده برتر در رتبه ۸ قرار گرفت.

مسیر «دایون» از خودرو تجاری تا آفرود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سرعت بالای پیشرفت صنعت خودرو چین موجب پویایی در تمامی ارکان این صنعت و شرکت های فعال در آن شده است. صد ها خودروساز و ده ها هزار قطعه ساز در این سرزمین بزرگ مشغول فعالیت هستند اما تنها چند نام در این بین می تواند در بازار پررقابت چین و بازارهای بین المللی شناخته‌شده باشد. دایون یکی از بزرگترین گروه های خودروسازی چین است که گستره فعالیت هایش در حوزه خودروهای تجاری موجب شهرت آن شده و در کنار آن به صورت محدود اقدام به عرضه یک وانت و یک شاسی بلند شاسی مستقل نیز کرده است که مرزی بین خودروهای تجاری و سواری سبک به حساب می آید.

    کوچکترین دایون ها؛ بزرگان بازار سواری ها

    پیکاپ و شاسی بلند دایون مانند روند توسعه محصولات این خودروساز در حوزه تجاری های بر پایه شاسی مستقل ادامه یافته تا دایون روند فعالیتش در حوزه سواری ها را بر اساس تخصصش ادامه دهد. اگر پیکاپ این خودروساز را نیز در دسته باربرهای سبکش دسته بندی کنیم، شاسی بلند Y5 تنها محصول سواری بنزینی این خودروساز است که بر اساس تجربه دایون در حوزه تولید محصولات شاسی مستقل به بازار عرضه شده است.

    سنتی که خودروسازان بزرگ حفظ کرده اند
    طراحی و ساخت خودروها بر اساس بدنه روی شاسی مستقل یا همان شاسی نردبانی سنتی است که در حال تغییر و تبدیل به کراس اوور های بنا شده بر پایه پلتفرم خودروهای سواری است اما شاسی بلند های تنومند و معتبر جهان از برند های بزرگ همچنان این هویت را حفظ کرده اند چرا که این موضوع قابلیت ارتقاء سطح آفرودی را برای آنان فراهم می کند و با اضافه کردن چاشنی یک خودرو سواری می توان به محصولی دست یافت که هر دو مزیت را در یک قالب ارائه می کند. راه طراحی و ساخت شاسی بلند های شاسی مستقل معمولا یک پیکاپ آغاز می شود و دایون نیز دقیقا این گزینه را روز میز داشت و بر اساس این پیکاپ و شاسی آن، شاسی بلندی را با نام Y5 به بازار معرفی کرد. این مسیر توسط خودروسازان بزرگی مانند فورد با مدل Everest و تویوتا با مدلی مانند Fortuner  نیز طی شده است. شاید این روش ساخت خودرو کمی قدیمی به نظر برسد اما همچنان در برنامه خودروسازان قرار دارد چرا که مزیت های فراوانی بخصوص‌در زمینه‌توانمندی های آفرودی را به همراه دارد که بخش عمده آن را در خودروهای یونی‌بادی یا بر پایه پلتفرم نمی توان یافت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو