فونیکسریمکسبهتام

شناخت دسته موتور مزدا با اتوکلاب

عصر خودرو- مزدا سواری در ایران در مدل های زیر ارائه شدند: مزدا ۳۲۳ مزدا ۳ قدیم مزدا ۳ نیو مزدا ۲ در این دانشنامه سعی داریم با توضیحات اجمالی از تک تک دسته موتور های مزدا با شما همراه باشیم.

شناخت دسته موتور مزدا با اتوکلاب
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶:۰۰

    دسته موتور های مزدا

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، مزدا‌ سواری در ایران در مدل های زیر ارائه شدند: مزدا‌ 323 مزدا‌ 3 قدیم مزدا‌ 3 نیو مزد‌ا‌ 2 در این دانشنامه سعی داریم با توضیحات اجمالی از تک تک دسته موتور های مزدا‌ با شما همراه باشیم ، لطفاً تا انتها با همراه باشید و با مطالعه این دانشنامه به جواب سوالات خود دست پیدا کنید ، سوالاتی متداول چون : چه نوع دسته موتوری انتخاب کنیم؟ قیمت دسته موتور های مزدا؟ زمان تعویض دسته موتور مزدا؟ با ما در ادامه همراه باشید

    دسته موتور های مزدا‌ 323:

    323 در تمامی مدل ها و تیپ های مختلف دارای چهار عدد دسته موتور می باشد، دسته موتور جلو 050 ، دسته موتور راست 060، دسته موتور 070 یا همان چپ ( راننده ) و دسته موتور عقب پایین که 040 نام دارد.

    نکته مهم در دسته موتور 040 مزدا‌ 323، متفاوت بودن نسخه های اتوماتیک و دنده ای می باشد،الباقی سه دسته موتور ها در mazda 323 یکسان می باشند.

    دقت داشته باشید که دسته موتور زیر رادیاتور 323 پر مصرف ترین دسته موتور در مزدا‌ 323. می باشد ،سالم بودن و رسیدگی به سلامت دسته موتورهای 323 در صحت عملکرد موتور خودرو شما شایان اهمیت است.

    برای اطلاع از قیمت و مشخصات دقیق  دسته موتور مزدا‌ در اتوکلاب روی لینک زیر کلیک کنید:

    دسته موتور مزدا‌ در اتوکلاب

    دسته موتور های مزدا‌ 3:

    مزدا‌ 3 قدیم و مزدا‌ 3 نیو هر دو دارای سه عدد دسته موتور می باشند

    که با نام های زیر شناخته می شوند:

    1-دسته موتور راست 060( مشترک بین مزدا3قدیم‌و مزدا‌ 3نیو )

    2-دسته موتور عقب 040 ( مشترک بین مزدا‌ 3 قدیم و مزدا‌ 3نیو )

    3-دسته موتور چپ 070 ( متفاوت بین 3قدیم و 3نیو )

    اصلی ترین نشانه خرابی دسته موتور های مزدا‌ 3 لرزش بیش از حد موتور و ایجاد صدای تقه در تعویض دنده ها می باشد.

    دسته موتور راست مزدا‌ 3 یا همان 060 مزدا‌ مهم ترین دسته موتور در مزدا‌ 3 قدیم و مزدا‌ 3 نیو می باشد ، این دسته موتور حیاطی دارای سیال روغن می باشد که تاثیر مهمی در جذب ارتعاشات پیشرانه مزدا‌ را خواهد داشت.

    اصلی ترین دلیل خرابی 060 مزدا‌ طول عمر و خرابی دیگر دسته موتور ها می باشد ، چرا که عدم صحت در کارکرد یک دسته موتور ، موجب فشار دینامیکی مضاعف به دیگر دسته موتور ها خواهد شد ، بهترین راه برای جلوگیری از خرابی دسته موتورهای مزدا‌ ، پیگیری مستمر سلامت هر یک از آن ها خواهد بود تا به موقع ایرادات هر یک ، قبل از آسیب زدن به دیگری برطرف شود، کمپانی مزدا‌ ، طبق دستور العمل های خود ، کارکرد و زمان تعویض دسته موتور را 150 هزار کیلومتر کارکرد را معین کرده است.

    در ادامه به معرفی کلی، دسته موتور خودرو و نشانه های خرابی خواهیم پرداخت :

    دسته موتور چیست؟

    به طور خلاصه دسته موتور ها وظیفه اتصال موتور و بدنه خودرو را به عهده دارند که عموماً در چند ( 3 یا 4 ) ناحیه برای اتصال موتور با بدنه و شاسی به کار می روند.

    آنچه به عنوان دسته موتور یا دسته گیربکس شناخته و نامیده می‌شود در انواع آن، در واقع پایه‌ای متشکل از فلز، لاستیک‌ لرزه گیر، فنر یا جک‌ روغنی است که موتور و گیربکس را به شاسی و بدنه خودرو متصل می‌سازد و وظیفه دارد تا لرزه ها را بی اثر کند .

    نبود یا خرابی دسته موتور باعث مشکلاتی همچون لرزش بیش از انتظار و تکان های ناگهانی و صداهای اضافی در هنگام رانندگی را در بر خواهد داشت .

    اجزاء تشکیل دهنده دسته موتور ها :

    در ساخت دسته موتور های امروزی برخلاف تکنولوژی قدیمی تر ، از لاستیک‌ پلیوراتان ، فلز و در نیمی از موارد از روغن به عنوان سیال جاذب استفاده می شود،شاید تابحال برایتان اتفاق افتاده باشد که روی دسته موتور خودروی خود اثرات روغن زدگی دیده باشید، بله درست است ( دسته موتور روغن زده ی شما دیگر قابل استفاده نخواهد بود ).

    نحوه ی تعویض دسته موتور :

    تعویض هر کدام از دسته موتوردهای خودروی شما نیاز به دانش و تجربه تعمیراتی خواهد داشت اما عموماً تعویض دسته موتور های چپ ، راست و در خودروهایی که از دسته موتور جلو بهره می‌برند نسبت به دسته موتور عقب ساده تر خواهد بود ، چرا که برای تعویض دسته موتور عقب نیاز به باز و بسته دیگر قطعات، در اطراف قرارگیری این دسته موتور خواهد بود،اما الباقی دسته موتورها به سادگی باز و بست چند پیچ و جک‌ زدن زیر موتور، صورت خواهد گرفت.

    دلایل خرابی دسته موتور:

    1- طول عمر طبیعی مواد بکار رفته در قطعات

    2-شرایط آب و هوایی خاص ( مناطق گرمسیر و رطوبتی)

    3- رانندگی هیجانی و تعویض ناگهانی دنده ها موجب فشار مضاعف به دسته موتور ها خواهد شد.

    4-عوامل محیطی همچون شست و شوی داخل موتور با مواد غیر استاندارد که باعث خشکی قطعات پلاستیکی خواهد شد.

    از نشانه‌های دسته موتور معیوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1- لرزه و تکان های غیر متعارف در مجموعه موتور و گیربکس مخصوصاً به هنگام ورود به دنده یا نیم کلاچ.

    2- جا نرفتن یا بیرون نیامدن اهرم از دنده مخصوصاً در خودروهای دنده دستی یا اتوماتیک‌های سیمی.

    3- بروز صدا از ناحیه موتور و گیربکس مخصوصاً به هنگام عبور از ناهمواری های جاده ای.

    هر گاه این موارد برای خودرویی پیش بیاید، ناچار به عوض کردن دسته موتور یا دسته گیربکس هستید.

    چه عواملی باعث آسیب و خرابی زود هنگام دسته موتور می شود:

    اصلی ترین دلیل خرابی زود هنگام دسته موتور های خودرو ، رانندگی در شتاب و هیجانی و پرش از سرعت گیر ها می باشد، نیم کلاچ های سریع و خشن نیز باعث آسیب جدی به دسته موتور خواهد شد.نکته مهم در اهمیت به صحت عملکرد دسته موتور ها، آسیب دسته موتور معیوب به پلوس ها خواهد بود ، چرا موتور خودرو در صورت خرابی در پایه های نگه دارنده خود دچار تکان و لرزش های شدیدی خواهدشد که نتیجه آن آسیب به سیستم پلوس ها خواهد بود.

    پیشنهاد می شود با هر بار تعویض روغن سلامت دسته موتور ها را چک کنید تا متحمل هزینه های سنگین خرید قطعات یدکی خودرو و هزینه های تعمیرکاری نشوید.

    تست عملکرد و خرابی دسته موتور خودرو :

    نشانه های خرابی دسته موتور ها واضح هستند، برای مثال عیوب ظاهری همچون پارگی لاستیک‌ و یا جدا شدن قسمت فلزی و لاستیکی از یکدیگر و نشانه های روغن زدگی در سطح دسته موتور، عیوب ظاهری هستند که عموماً با چشم قابل رویت هستند.

    خودرو را روشن کنید ، ترمز دستی را فعال کنید، یا نیم کلاچ کردن در خودروهای دنده‌ ای و گاز دادن کوتاه و تیکه تیکه در نمونه های اتوماتیک صدای لقی و تق تق دسته موتور های معیوب را خواهید شنید.

    عموما دسته موتور های مزدا‌ در تمامی مدل های مزدا‌ سواری ، در کیفیت های اصلی مزدا‌ موتور ( ساخت ژاپن ) ، و چین ( البته در کیفیت های مختلف در بازار لوازم یدکی یافت می شوند که متاسفانه سودجویان به دنبال فریب شما در فروش دسته موتور های چینی به نام تایوان اقدام به فروش می کنند.

    منبع: اتوکلاب

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو