فونیکسریمکسبهتام

کاهش حدود ۴۰ میلیون تومانی خودروهای مونتاژی در بازار

عصر خودرو- بررسی بازار خودروی پایتخت حاکی از کاهش ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومانی برخی خودروهای مونتاژی نسبت به ابتدای هفته است. موضوعی که کارشناسان دلیل آن را ناشی از افزایش عرضه خودروسازان و تحویل خودرو به مشتریان اعلام می‌کنند.

کاهش حدود ۴۰ میلیون تومانی خودروهای مونتاژی در بازار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایرنا، این کاهش قیمت‌ها به ویژه در خودروهای گروه بهمن و شاسی بلندهای نوبرانه آن نمود داشته و دیگنیتی و فیدیلیتی این خودروساز با افت 35 تا 40 میلیون تومانی در روز جاری نسبت به ابتدای هفته خرید و فروش می‌شوند.

    بررسی‌ها حاکی است در روزهای اخیر با تحویل خودروهای ثبت‌نامی، عرضه این خودروها در بازار افزایش یافته که همین مساله منجر به کاهش قیمت‌ها شده است.

    در این زمینه، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: بازار خودرو این روزها در رکود به سر می‌برد و خبری از خرید و فروش نیست.

    «سعید موتمنی» بیان‌داشت:‌ با کاهشی شدن نرخ ارز و حرکت آن در کانال 29 هزار تومان، اندک خریداران واقعی بازار نیز با انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها دست از خرید کشیده‌اند.

    وی تاکید کرد: ‌با این حال همه چیز در بازار به عرضه خودروسازان برمی‌گردد و هرگاه روند عرضه‌ها افزایشی بوده، قیمت‌ها کاهش داشته‌اند.

    این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد:‌ هرچه عرضه خودرو به بازار افزایش یابد، تقاضای کاذب برای سرمایه‌گذاری افت خواهد کرد و در کاهشی شدن روند قیمت‌ها موثر خواهد افتاد.

    وی یادآور شد: تا همین سه سال پیش (شهریور 97) اختلاف قیمت بازاری و کارخانه‌ای خودروها بین یک تا پنج میلیون تومان بود، اما اختلاف قیمت‌هایی که این روزها حتی به بیش از 100 میلیون تومان افزایش داشته، ناشی از کمبود عرضه خودرو است.

    موتمنی ادامه‌داد: در دسته خودروهای داخلی، در چند روز گذشته تغییر قیمتی خاصی را شاهد نبودیم و افزایش قیمت آن‌طور که برخی سایت‌ها به آن دامن می‌زنند اتفاق نیفتاده است و به نظر می‌رسد این سایت‌ها برای جلب بیشتر بیننده و دنبال‌کننده به انتشار قیمت‌های جعلی دست می‌زنند.

    وی تصریح‌کرد: برخی خودروها مثل پراید، پژو 405 جی. ال. ایکس، پژو پارس اتوماتیک، ال 90 و ساندرو دیگر تولید نمی‌شوند، بنابراین اندک دارندگان این خودروها قیمت‌های بالایی برای آنها اعلام می‌کنند که نمی‌تواند ملاک باشد.

    عرضه بیشتر، راهکار خروج بازار خودرو از التهاب

    رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت تاکید کرد: تنها راه فروکش کردن التهابات خودرویی در بازار، تولید و عرضه بیشتر خودرو است، در این زمینه ستاد تنظیم بازار نیز باید به سنجش نیاز بازار بپردازد تا آن میزان نیاز تامین شود.

    وی بیان‌داشت: زمانی تولید سالیانه خودرو بیش از یک میلیون دستگاه بود و منعی برای واردات هم وجود نداشت، اما در چند سال اخیر تیراژ به کمتر از 700 هزار دستگاه رسیده، ضمن اینکه با ممنوعیت واردات مواجه هستیم و همه این شرایط منجر به پیشی گرفتن تقاضا از عرضه و افزایش قیمت‌ها شده است.

    موتمنی خاطرنشان‌کرد: مشارکت بیش از پنج میلیون نفر در برنامه قرعه‌کشی اخیر ایران‌خودرو نشان‌دهنده تقاضای بالای موجود در جامعه برای خودرو است که تبدیل به کالایی سرمایه‌ای شده و همگان می‌خواهند با شرکت در این توزیع رانت، شانس خود را امتحان کنند.

    خودروهای 1 تا 2.5 میلیارد تومانی؛ جذاب‌ترین خارجی‌ها

    «کورش طواحن» نمایشگاه‌دار در شمال پایتخت گفت: در بازار خودروهای خارجی با رکود شدید مواجه هستیم و خرید و فروش‌ها انگشت‌شمار است.

    وی بیان‌داشت: فروشندگان قیمت‌های بالایی برای خودروهای خود اعلام می‌کنند و راغب به فروش نیستند.

    طواحن از رشد بیش از 20 درصدی قیمت برخی خودروهای خارجی در چند ماه اخیر به تبع افزایش قیمت خودروهای داخلی خبر داد و خاطرنشان‌کرد: به‌طور نمونه تیگوان مشکی رنگ صفر کیلومتر مدل 2017 که تا چند ماه پیش 2.7 میلیارد تومان قیمت داشت، این روزها بیش از سه میلیارد و 350 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

    این فعال بازار خودروهای خارجی افزود: این روزها اندک خرید و فروش‌ها در خودروهای با بازه قیمتی یک تا 2.5 میلیارد تومان است.

    کارشناسان معتقدند: در صورت سیگنال‌های مثبت سیاسی در عرصه بین‌المللی، ضعیف شدن تحریم‌ها و آزاد شدن واردات خودرو، شکست قیمت‌ خودروها را شاهد خواهیم بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط