فونیکسریمکسبهتام

برگ های برنده هایما S۵ در بازار کراس اوورهای ایران

عصر خودرو- هایما S۵ به تازگی با گیربکس جدید ۶ سرعته از سوی ایران خودرو احیا و آماده عرضه به بازار شده است.

برگ های برنده هایما S۵ در بازار کراس اوورهای ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، جدیدترین خبر در زمینه این کراس اوور توانمند این است که ایران خودرو اعلام کرده که S5 جدید با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک پاورتک از برند معتبر هیوندای کره جنوبی روانه بازار خواهد شد که موضوع رقابت این محصول با رقبایش را کاملا متفاوت می کند چرا که تمامی کراس اوورهای هم رده این محصول از گیربکس های چینی بهره می برند و حتی اگر برند گیربکس آن ها از برندی ژاپنی باشد در چین مونتاژ می شود و این خبر جدید یکی از برتری های تازه  S5 را نشان می دهد اما داستان مزیت های S5 در مقایسه با رقبا به همین جا ختم نمی شود چرا که S5 برای هر یک از کراس اوور های تا مرز یک میلیاردی بازار، برتری هایی را کنار گذاشته که در ادامه به مرور آن ها خواهیم پرداخت.

    برتری فنی هایما S5 در بازار کراس اوور‌ها
    هایما S5 در نسخه جدید ضمن بهره گیری از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT که مزیت های زیادی دارد مانند گذشته به پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر توان 161 اسب بخار و حداکثر گشتاور 223 نیوتن متر مجهز شده است که از دور موتور 1800 تا 4000 در مدار است و تقریبا در تمام زمان، بیشترین کشش را در اختیار شما قرار می دهد. وزن خالص این کراس اوور 4358 میلیمتری حدود 1445 کیلوگرم است و به این واسطه شتاب قابل توجهی در اختیار شما قرار می گیرد. ایران خودرو در آخرین مرحله فروش این محصول آن را با قیمت 595 میلیون تومان به فروش رسانده لذا مقایسه در بخش فنی این محصول با رقبا را از این سطح قیمتی آغاز می کنیم. نخستین محصول پیش روی S5 جدید با این قیمت جک S3 از کرمان موتور است که از پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان 107 اسب بخار بهره می برد و گیربکس از نوع اتوماتیک CVT است لذا ناگفته مشخص است که در همه ابعاد فنی، S3 حداقل دو الی سه رده پایینتر از S5 قرار می گیرد و حتی اگر از اختلاف 54 اسب بخاری ( معادل یک خودرو سواری اقتصادی) بین دو کراس اوور بگذریم، عملکرد گیربکس 6 سرعته AT به مراتب منظم تر و پرشتاب تر از گیربکس اتوماتیک CVT است که در نسخه قبلی S5 نیز وجود داشت. بعد از جک S3 نوبت به ام وی ام X22 Pro محصول جدید مدیران خودرو می رسد که یک کراس اوور جمع و جور شهری است و به تازگی با چهره و مشخصت فنی جدید به بازار معرفی شده است. این محصول که هم اکنون قیمت نقدی حدود 620 میلیون تومان دارد به پیشرانه یک لیتری توربو 3 سیلندر 12 سوپاپ با حداکثر توان 102 اسب بخار و گیربکس اتوماتیک CVT مجهز شده است که وضعیت رقابت با رقیب ارزان ترش یعنی S5 مشابه S3 است و در هیچ مشخص فنی حتی نمی توان آن را نزدیک به S5 دانست. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که S5 از نظر ابعاد حدود 10 سانتیمتر از جک S3 و 20 سانتیمتر از ام وی ام X22 طول بیشتری دارد.

    در گام بعد نوبت به ورود خودروها در رده قیمتی بالاتر می رسد. شرکت خودروسازان بم با لیفان X70 در گام بعدی قیمتی و فراتر از 700 میلیون تومان قرار دارد. X70 از پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان 140 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر در کنار گیربکس اتوماتیک CVT بهره می برد. X70 نزدیک ترین ابعاد به هایما S5 را در این رقابت دارد اما همچنان 6 سانتیمتر طول کمتری از S5 دارد و 2 سانتیمتر فضای داخلی آن کمتر از S5 است. در بحث فنی نیز پیشرانه تنفس طبیعی این خودرو قدرت کمتری دارد اما اختلاف در گشتاور به اوج می رسد جایی که S5 به لطف سیستم توربوشارژ حدود 50 نیوتن متر گشتاور بیشتر و در نتیجه شتاب بهتر تولید می کند  گیربکس CVT نقطه شکست دیگری برای لیفان در این رقابت است که از نظر شتابگیری و نظم و لذت رانندگی در رتبه پایینتری از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک پاورتک S5 قرار می گیرد.

    وقتی حدود نیمی از قیمت هایما S5 را به قیمتش اضافه کنیم به رقیبی در نزدیکی مرز یک میلیارد تومان می رسیم که در بازه ای پرفروش ترین خودرو چینی بازار ایران بوده اما آیا این محصول با وجود قیمتی به مراتب بالاتر می تواند S5 را شکست دهد؟ جک S5 در جدیدترین نسخه به پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر توان 171 اسب بخار مجهز شده و حداکثر گشتاورش به 251 نیوتن متر می رسد. این محصول شاید در ظاهر 10 اسب بخار قدرت و حدود 30 نیوتن متر گشتاور بیشتر از S5 داشته باشد اما با در نظر گرفتن وزن 1.5 تنی آن اوضاع در رقابت فنی چندان فرقی نمی کند و طول آن تنها حدود 3 سانتیمتر بیشتر از S5 است و در بخش امکانات نیز دوشادوش S5 حرکت می کند و تفاوت چندانی ندارند. از طرف دیگر در مقایسه گیربکس دو محصول با توجه به دو کلاچه بودن گیربکس اتوماتیک S5 باید این نکته را در نظر گرفت که آیا بی دردسر تر بودن گیربکس AT را انتخاب می کنید یا گیربکس های نسبتا پیچیده دو کلاچه ؟

    ام وی ام X55 محصول دیگری است که تا مرز یک میلیارد تومان افزایش قیمت یافته اما در بررسی فنی از رقیبی با نصف قیمتش همانند هایما S5 عقب تر قرار می گیرد. این خودرو از پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر توان 147 اسب بخار بهره می‌برد که به گیربکس 6 سرعته دو کلاچه خشک متصل شده و در این نقطه علاوه بر عقب تر بودن مشخصات فنی X55 از S5 در زمینه اعداد قدرت و گشتاور، دردسرهای گیربکس 6 سرعته دو کلاچه خشک نیز اضافه می شود و S5 از نظر فنی از این محصول سبقت می گیرد. در نهایت اگر فکر می کنید یکی از گل های سرسبد این روزهای بازار که در بازار آزاد قیمتش از 1.3 میلیارد تومان نیز فراتر رفته نمی تواند از S5 در بحث فنی شکست بخورد سخت در اشتباهید چرا که خودرویی مانند دیگنیتی نیز در هیچ مشخصه فنی نمی تواند مقابل S5 پیروز شود چرا که این خودرو با پیشرانه 1.5 لیتری توربو به حداکثر توان 148 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتون متر دست پیدا می کند که از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT به محور جلو منتقل می شود. دیگنیتی حدود 13 اسب بخار قدرت و 3 نیوتون متر گشتاور کمتری از S5 تولید می کند و حدود 130 کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به S5 دارد لذا در بحث فنی، S5 یک سر و گردن بالاتر از رقیب پرحاشیه اش قرار می گیرد.

    دست پر در امکانات رفاهی
    هایما S5 جدید با امکاناتی نظیر کروز کنترل، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، ABS، EBD، کنترل فشار باد تایرها TPMS، استارت و ورود بدون کلید به کابین، رینگ 17 اینچی آلومینیومی، نمایشگر 7 اینچ لمسی، دوربین 360 درجه، روکش چرم و پارچه صندلی ها، سانروف، تنظیم برقی صندلی های جلو، 6 کیسه هوا و آینه های برقی با راهنما و گرم کن تقریبا هیچ آپشن خاصی کمتر از رقبایش ارائه نمی کند. در بررسی مهمترین رقبای این خودرو در بازار از بازه قیمتی 600 میلیون تومان به بالا، جک S3 تعداد 4 کیسه هوا کمتر دارد و از سیستم استارت و ورود بدون کلید و دوربین 360 درجه نیز بهره نمی برد. ام وی ام X22 از کیسه های هوای پرده ای بهره می نمی برد و هر چند نمایشگر 2 اینچ بزرگتر از S5 است اما سیستم ورود و استارت آن بدون کلید نیست،از سیستم دوربین 360 درجه بهره نمی برد و سیستم تهویه مطبوعش نیز دستی است. کمی جلو تر به لیفان X70 می رسیم که 4 کیسه هوا کمتر دارد و به دوبین 360 درجه نیز مجهز نشده است. جک S5 جدید نیز هر چند مملو از امکانات به بازار عرضه می شود و چند آپشن بیش از S5 دارد اما در نهایت به دوربین 360 درجه مجهز نشده و دو کیسه هوا کمتر از هایما S5 دارد. در نهایت نوبت به دیگنیتی می رسد که که نزدیکترین سطح آپشن ها را در سطح قیمتی به مراتب بالاتر از S5 دارد و برخی آپشن های آن بیشتر یا بهتر از S5 هستند اما سوال اینجاست که آیا پرداخت هزینه ای به مراتب بالاتر برای آپشن هایی نظیر نمایشگر 10.25 اینچی یا سانروف دو تکه و چنین امکاناتی توجیه دارد؟

    نگهداری و پشتیبانی
    بی شک ایران خودرو با بیشترین تعداد نمایندگان خدمات پس از فروش در سراسر کشور، مطمئن ترین انتخاب برای پشتیبانی صحیح و دقیق از یک محصول است و S5 بدون شک در این رقابت برتر از رقبایی است که بعضا تعداد نمایندگان در سطح کشور به تعداد انگشتان دست نمی رسد و از طرف دیگر پشتیبانی امداد خودرو ایران در سراسر کشور از S5 و همچنین تامین قطعات مورد نیاز از سوی ایساکو اطمینان خاطر دیگری است که شما را از خدمات برای نگهداری این کراس اوور بیش از دیگر گزینه ها مطمئن می کند.
    هایما S5 در نسخه جدید با گیربکس 6 سرعته AT پاورتک محصولی است که باید بیشتر شناخته شود؛  خودرویی که با قیمت کمتر از رقبا قوای محرکه قدرتمندتر و مطمئن تری را در کنار مجموعه کاملی از امکانات در اختیار شما قرار می دهد و برند مادر این خودرو یعنی هایما سال ها به تولید محصولات مزدا مشغول بوده است و  از پلتفرم یکی از محصولات مزدا برای توسعه S5 استفاده کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو