فونیکسریمکسبهتام

راه مقابله با سونامی خودروهای فرسوده

عصر خودرو- در حالی که خودروهای فرسوده نقش مهمی در آلودگی هوا دارند و گفته می‌شود تعداد آنها تا سال ۱۴۰۴ به هشت میلیون دستگاه خواهد رسید، به نظر می‌رسد دولت فعلا برنامه خاصی برای از رده خارج کردن این خودروها ندارد، نه از مسیر واردات و نه از ناحیه طرحی جدید.

راه مقابله با سونامی خودروهای فرسوده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، خودروهای فرسوده از سه ناحیه آسیب‌زا هستند و علاوه بر تحمیل هزینه‌های اقتصادی هنگفت به کشور، عامل بخشی از سوانح جاده‌ای نیز به شمار می‌روند. عارضه نخست خودروهای فرسوده، ایجاد آلودگی فراوان است و عرضه بعدی نیز به مصرف سوخت بالای آنها مربوط می‌شود. در نهایت اما عارضه سوم، با ضعف ایمنی فرسوده‌ها در ارتباط است.

    طبق آماری که اخیرا سخنگوی انجمن قطعه‌سازان اعلام کرد، سالانه 200 هزار میلیارد تومان بابت خودروهای فرسوده توسط دولت هزینه می‌شود و اگر جلوی روند رو به رشد این خودروها گرفته نشود، تعدادشان در سال 1404 به بیش از هشت میلیون دستگاه خواهد رسید؛ بنابراین زیان سالانه خودروهای فرسوده ظرف کمتر از 4 سال آینده، بیش از 550 هزار میلیارد تومان خواهد بود. این هزینه ناشی از آلایندگی بسیار بالای خودروهای فرسوده به ویژه در بخش محصولات سنگین و همچنین مصرف سوخت زیاد آنها است.

    فرسوده‌ها با توجه به اینکه سال‌ها از عمرشان گذشته است، علاوه بر اینکه سوخت زیادی می‌بلعند و آلایندگی فراوانی تولید می‌کنند، سبب بروز سوانح نیز می‌شوند، زیرا ایمنی آنها کاهش یافته است. گفته می‌شود در حال حاضر بیش از سه میلیون دستگاه خودرو فرسوده در کشور وجود دارد و اگر فکری به حال اسقاط آنها نشود، تا سال 1404 این رقم دو و نیم برابر خواهد شد. این در شرایطی است که به نظر می‌رسد دولت فعلا برنامه‌ای برای اسقاط فرسوده‌ها ندارد.

    در اواسط دهه 80 با شکل‌گیری ستاد تبصره 13، اسقاط خودروهای فرسوده به شکلی جدی پیش رفت اما این جریان ادامه نیافت. در نتیجه کم توجهی به فرسوده‌ها، تعداد این خودروها بالا رفت و حالا هم خطر سونامی آنها ظرف کمتر از 4 سال آینده کشور را تهدید می‌کند. در گذشته، اسقاط خودروهای فرسوده از مسیر واردات طی می‌شد، به نحوی که واردکنندگان در ازای واردات، گواهی اسقاط ارائه می‌دادند و از این مسیر، فرسوده‌ها از رده خارج می‌شدند. با ممنوع شدن واردات خودرو اما نفس‌های مراکز اسقاط نیز به شماره افتاد و تعداد فرسوده‌ها به‌شدت بالا رفت. به اعتقاد کارشناسان، حالا اگر دولت می‌خواهد اسقاط خودروهای فرسوده را از سر بگیرد، یک راه آن ازسرگیری واردات است.

    با لغو ممنوعیت واردات خودرو، می‌توان از واردکنندگان گواهی اسقاط دریافت کرد، بنابراین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده رونق خواهد گرفت. با این حال دولت فعلا برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد و هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز با مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر واردات خودرو در ازای صادرات، مخالفت کرده است. در این شرایط، اگر دولت قصد ندارد به این زودی‌ها واردات خودرو را آزاد کند، بهتر است راهی دیگر برای اسقاط فرسوده‌ها بیابد، زیرا در غیر این صورت، سونامی فرسوده‌ها ظرف آینده‌ای نه چندان دور گریبان کشور را خواهد گرفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو