فونیکسریمکسبهتام

بررسی تیگو۷ پرو از نمای نزدیک در آستانه عرضه به بازار ایران

فصل جدید تیگو۷

عصر خودرو- مدیران خودرو را به جرات می توان فعال ترین خودروساز کشور طی سال های اخیر دانست. تعداد خودروهای جدید معرفی شده از سوی این شرکت و سرعت در ارائه نسخه های جدید و فیس لیفت به حدی زیاد بوده که حتی خودروسازان نیمه دولتی و اصلی کشور نیز توان رقابت با این سطح از سبد محصولات و تنوع را ندارند و از این جهت، بدون شک مدیران خودرو فعال ترین بازیگر صنعت و بازار خودرو کشور در دوران سکوت بازار و ممنوعیت واردات بوده است.

فصل جدید تیگو۷
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸:۰۰
  • فصل جدید تیگو7
  • فصل جدید تیگو7
  • فصل جدید تیگو7
  • فصل جدید تیگو7
  • فصل جدید تیگو7

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نیمه دوم سال 1400 مصادف با پوست اندازی کامل سبد محصولات مدیران خودرو بود. تمامی محصولات این خودروساز در نسخه های جدید آماده عرضه به بازار شدند و در کمتر از 3 ماه؛ مدل های جدید آریزو5 توربو جدید، تیگو8 پرو، ایکس22 پرو و تیگو7 پرو برای عرضه به بازار طی مراسم متعدد و برنامه های مختلف معرفی شدند و در گام بعد، آریزو6 جدید سبد محصولات نوین مدیران خودرو را تکمیل خواهد کرد. جدیدترین محصول مدیران خودرو که از دو هفته قبل، در صدر اخبار خودرویی قرار گرفته تیگو7 پرو؛ نسخه جدید و به روز شده کراس اوور محبوب این خودروساز است که با چهره ای متفاوت و به روز و با امکانات جدید و تغییرات قابل توجه در بخش قوای محرکه؛ امده حضوری متفاوت در بازار است.

تحولی که با تیگو7 آغاز شد

تیگو7 به نوعی هویتی جدید را برای محصولات مدیران خودرو به ارمغان آورد. خودرویی که از فلسفه پیشرانه های تنفس طبیعی فاصله گرفته بود و با طراحی مدرن و پیشرانه ای قدرتمند؛ شتاب، زیبایی و امکانات جدید را به سبد محصولات مدیران خودرو برای رقابت با رقبای کره ای و ژاپنی دست دو اضافه کرد و در بدو ورود به خودرویی محبوب بدل شد که عملکرد بهتری در زمینه فروش نسبت به دیگر محصولات مدیران خودرو را به نمایش گذاشت.

بلندقامت‌تر  از گذشته

نسل جدید تیگو7 با پسوند پرو از نظر ابعاد متفاوت از نسل اول است. فاصله بین دو محور آن دستخوش تغییری نشده و همچنان 2670 میلیمتر است در حالی که طول خودرو به واسطه تغییر در طراحی سپرها، تنها 5 میلیمتر کمتر شده اما در مقابل عرض آن 5 میلیمتر افزایش سایز داشته و مهمترین تغییر مربوط به ارتفاع این خودرو است که حدود 8 سانتیمتر افزایش پیدا کرده و به 1746 میلیمتر رسیده که در نتیجه با 1013 میلیمتر فضای سر، بهترین فضای سر برای سرنشینان را در این کلاس ارائه می کند. همچنین نخستین موردی که با نشستن در ردیف دوم این خودرو توجهتان را جلب خواهد کرد، فضای 958 میلیمتری پای سرنشینان است که باز هم بیشترین فضا در این کلاس از خودروهای بازار به حساب می آید. تیگو7 پرو روی تایرهایی با رینگ های 18 اینچی باطرحی جدید سوار شده است.

تحولات ظاهری

تیگو7 پرو شاید در ظاهر نسخه فیس لیفت سبکی از تیگو7 نسل اول باشد اما با توجه به جزئیات، سطح تغییرات ظاهری آن بسیار گسترده است. در نمای جلو همه جزئیات از چراغ ها تا سپر، درب موتور و جلوپنجره دستخوش تغییر شده اند. جلوپنجره کهکشانی و امضای جدید خانواده آریزو و تیگو روی این خودرو با ارتفاع بیشتر جلوه خوبی دارد. چراغ ها به جای فرم بومرنگی، ساده با خطوط مستقیم هستند که بخش مهمی از حجم آن زیر در موتور کاملا مربعی مخفی شده و مه شکن و چراغ های روشنایی در روز روی سپر جدید خودنمایی می کنند. چراغ های LED این نسل از تیگو7، حدود 2.7 برابر نور بیشتری از چراغ های هالوژنی نور تولید می کند. در نمای جانبی تغییرات کلی خودرو بیش از هر بخشی نمایان است. سپر های عقب و جلو در نسل اول تیگو7، جلوتر از مجموعه چراغ ها قرار داشتند اما در این نسل، کاملا هم‌تراز با چراغ ها است و به کلیت قالب خودرو شکلی مکعبی و حجیم بخشیده که کلیت جلوه را متفاوت از نسل قبل جلوه می دهد. خطوط کمر و شخصیت نمای جانبی و به طور کلی قالب جانبی تیگو7 در نسخه پرو متحول شده و با افزایش فاصله ستون C از در پنجم، لچکی بزرگی در این قسمت پدید آمده که جلوه جانبی خودرو را متحول کرده است. در نمای عقب نیز مانند نمای جلو تمامی المان ها تغییر پیدا کرده اند و هویتی جدید را به نمایش می گذارند که مهمترین آن ها چراغ های پیوسته به یکدیگر است که در نگاه ما ایرانیان بی شباهت به رنو کولئوس نیست و البته پیشتر نیز در طراحی های خانواده تیگو، استفاده از فرم حرف C در بخش بیرونی چراغ ها بخصوص در مدلی مانند X55 مشاهده شده بود.

قوای محرکه جدید و قوی‌تر از گذشته

تیگو7 پرو برای نخستین بار در نمایشگاه سال 2019 گوانگژو معرفی شد. مدیران خودرو از بین تنوع قوای محرکه تیگو7 در نسل جدید، پیشرانه به روز رسانی شده 1.5 لیتری توربو را انتخاب کرده است که در نسخه بهسازی شده حداکثر توانش به 154 اسب بخار یعنی 7 اسب بخار قوی تر از نسل قبل می رسد اما این پیشرانه زمانی از تیگو7 قبلی پیشی می‌گیرد که به 230 نیوتون متر گشتاور دسترسی پیدا می کند در حالی که گشتاور نسخه قبلی تیگو7 به 210 نیوتون متر می رسد. یکی از مهمترین انتقادات به نسل اول تیگو7، گیربکس 7 سرعته DCT یا دوکلاچه خشک این خودرو بود که در ترافیک یا استفاده بلندمدت و سربالایی ها با مشکل داغ کردن مواجه می شد و مالکین برای خنک شدن آن باید مدتی توقف می کردند لذا در این نسخه جدید و برای همگام سازی گیربکس همه محصولات خانواده مدیران خودرو، گیربکس CVT با قابلیت تعویض مصنوعی 9 سرعته را انتخاب کرده است که گیربکسی با ظرفیت حداکثر 280 نیوتون متر گشتاور است و به عقیده مدیران خودرو عملکردی معادل یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک آیسین را دارد. یکی از مهمترین نکات فنی در تیگو7 پرو، پایداری قابل توجه حداکثر گشتاور از دور موتور 1750 تا 4500 است که استمرار شتابگیری را رقم می زند. مدیران خودرو همچنین میانگین مصرف سوخت تیگو7، با چینش جدید قوای محرکه را 6.8 لیتر در 100 کیلومتر اعلام کرده است.

امکانات و کابین مدرن

در کابین تیگو7 پرو، هیچ چیز مشابه نسل اول این خودرو نیست. اگر با کاپیتان جدید خانواده تیگو یعنی تیگو8 پرو آشنایی داشته باشید، تیگو7 پرو به نوعی پیرو خط هویت ظاهری این کراس اوور با سطح پایینتری از کیفیت است. روی داشبورد نمایشگر اصلی 10.25 اینچی است که به صورت پاپ‌آپ جای مانیتور داخل داشبورد نسل قبل را گرفته و به جای دریچه‌های هوای عمودی نسل قبل، دریچه های افقی در بخش میانی و طرفین نوار میانی آن قرار دارند. پشت فرمان، یک نمایشگر 8 اینچ، تمامی اطلاعات مورد نیاز راننده را به نمایش در می آورد و در بخش پایینی کنسول میانی؛ نمایشگر 7 اینچ، جایگزین کلید‌های فیزیکی نسل قبل برای کنترل سیستم تهویه مطبوع دوگانه شده است. همچنین کلید استارت پیشرانه در کنار دریچه های میانی تهویه تعبیه شده و پایینتر از آن، 8 کلید فیزیکی آپشن های مختلفی را روی نمایشگر نشان می دهند که از طریق تاچ نمایشگر 10.25 اینچی نیز قابل دسترسی است و به نوعی، این کلید ها وظیفه خالی نبودن آن بخش و نمایش جلوه ای متفاوت را بر عهده دارند. همچنین از روی فرمان D شکل این خودرو امکان فعال کردن دستیار صوتی، تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل فراهم شده است. کمی پایین تر از سیستم تهویه، پنل جامع اهرم تعویض دنده و برخی آپشن های دیگر قرار دارد. بر خلاف تیگو8 پرو که کلید ها در این بخش تمام کلید ها در پنل افقی لمسی بودند، 3 آپشن دوربین 360 درجه AVM، تنظیم مد رانندگی در سه حالت نرمال، اکو و اسپرت و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی از طریق کلید های فیزیکی مشابه کلید های روی کنسول میانی در دسترس است. مهمترین تغییر در این بخش، انتقال اهرم تعویض دنده سه سمت چپ و نزدیک به راننده بر خلاف تیگو7 نسل اول است و همچنین اهرم تعویض دنده به مدل خلبانی تغییر هویت داده و کلید حالت پارک آن نیز مانند تیگو8 پرو، روی سردنده قرار دارد. سیستم ترمز پارک برقی و اتوهلد نیز مانند نسل قبل تیگو7 از طریق کلید هایی در پشت دسته دنده قابل کنترل هستند. در نهایت به آپشن جدید تیگو7 پرو یعنی سیستم شارژ وایرلس تلفن همراه در کنار اهرم تعویض دنده می رسیم. صندلی ها مانند نسل اول طراحی ارگونومیک و قابل قبولی را دارند و ضمن در اختیار گذاشتن تنظیمات برقی به گرم‌کن نیز مجهز شده اند. فضای بار در تیگو7 پرو به 475 لیتر در حال استاندارد می رسد و با خواباندن ردیف دوم صندلی ها این فضا به 1500 لیتر افزایش پیدا می کند. همچنین یکی از آپشن‌های تازه تیگو7 پرو، در پنجم الکتریکی است که استفاده از این خودرو را متفاوت می‌کند.

چقدر ایمن است ؟

تیگو7 پیشتر در نسل نخست و در آزمایشات موسسه CNCAP موفق به کسب هر 5 ستاره ایمنی شده است و بهترین نتیجه آن مربوط به ایمنی در برخورد جانبی بوده است که بدون شک در نسخه پرو ایمنی این خودرو ارتقاء نیز پیدا کرده است. مدیران خودرو تیگو7 پرو را با سطح گسترده از امکانات و آپشن های ایمنی روانه بازار خواهد کرد. این خودرو در گام نخستین به 6 کیسه هوای شامل کیسه های هوای جلو، جانب یو پرده ای مجهز شده و مغز متفکر تکنولوژی های ایمنی آن نیز به Bosch 9.3 ارتقاء پیدا کرده که در نسخه قبلی از نوع نسخه 9.1 بود. از مهمترین تغییرات این تکنولوژی که منجر به واکنش سریع تر و دقیق تر تکنولوژی های نظیر ESP، کنترل کشش TCS و ... می شود می توان به جایگزینی سنسور فشار دیجیتال به جای آنالوگ با 33 برابر سرعت بیشتر اشاره کرد. این خودرو همچنین به سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل حرکت در سراشیبی HDC، ترمز اضطراری BAS، واکنش سریع تمام توان ترمز BOS و روشن شدن اتوماتیک فلاشر در ترمز های شدید ESS نیز مجهز شده است.

پشت فرمان تیگو7 در پوسته جدید

با هماهنگی های انجام شده، در روزهای پایانی پاییز 1400، فرصت دیدار و رانندگی با نسل جدید تیگو7 در پیست اتومبیلرانی آزادی فراهم شد. هویت این پیست به گونه ای است که عمد هرفتار دینامیکی خودرو در آن قابل بررسی است و طبیعتا عملکرد سیستم تعلیق در دست انداز های شهری و ... را باید به آزمایش های شهری بعدی موکول کنیم که نتایج آن نیز طی گزارشی برای شما منتشر خواهد شد. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که با وجود مشکلات گیربکس 7 سرعته DCT قبلی این خودرو، از جایگزینی با گیربکس CVT چندان خوشحال نباشید اما در این تست با خودرویی طرف بودیم که 230 نیوتون متر گشتاور را از ابتدای حرکت تا دور موتور 4500 در اختیارمان قرار می داد و همین مساله بخش مهمی از ضعف های گیربکس CVT در شروع کند اولیه را پوشش می دهد. شتابگیری اولیه خودرو قابل قبول است و گیربکس علی رغم CVT بودن، حس تعویض دنده را حتی در حالت D القا می کند و قابلیت تعویض دستی نیز به صورت 9 سرعته مصنوعی فراهم است که عملا تا دنده 5 مصنوعی تا سرعت 120 قابل تجربه است و به سختی شرایطی پیش می آید که به 4 سرعت دیگر نیاز پیدا کنید مگر در اتوبان ها و جاده های برون شهری و مسیر های طولانی. رفتار گیربکس CVT 9 سرعته این کراس اوور جدید چندان برای ما آشنا نبود؛ تست را در حالت رانندگی اسپرت آغاز کردیم اما تعویض دنده‌ها به صورت مصنوعی روی دور موتور 5هزار انجام می شد در حالی که انتظار می رفت، شبیه سازی تعویض دنده تا دور 6هزار ادامه پیدا کند اما ظاهرا سلامت پیشرانه و جلوگیری از فشار روی این پیشرانه توربو اولویت اصلی تیگو7 پرو است. یکی دیگر نکات مهم در حالت تعویض دستی این است که در هر سرعتی اگر گیربکس را به حالت دستی تغییر دهید، حرکت در همان دنده ادامه پیدا می کند و حتی با تخته کردن گاز، هیچ معکوسی به صورت اتوماتیک وارد مدار نمی شود و خودتان باید دنده را کاهش دهید وگرنه شتابگیری کند روی همان دنده بدون توجه به میزان فشار به پدال گاز ادامه پیدا می کند. شتابگیری خودرو همانطور که گفته شد با توجه به گشتاور بالا، تا حدی قابل قبول است و در شرایط پیست اتومبیلرانی شتابی حدود 12 ثانیه به ثبت رسید اما ذکر این نکته ضروری است که در نهایت قرار است در شرایطی شهری از این خودرو استفاده کنید و این ریزه کاری ها در بررسی وضعیت گیربکس چندان دست و پایتان را نخواهد گرفت. کابین خودرو به طرز محسوسی بزرگتر از نسل قبل است و این موضوع برای سرنشینان عقب، وضعیت بهتری دارد و در کل تیگو 7 پرو، گزینه ای ایده آل بخصوص برای خانواده ها است که در بازار پیش روی خودروهای دست دوم کره ای و ژاپنی هم کلاسش قرار می گیرد. عمده رقبای این خودرو در بازار به پیشرانه هی تنفس طبیعی با حداکثر توان 170 اسب بخار و گیربکس های 6 سرعته AT و سیستم دو دیفرانسیل مجهز هستند که سطح امکاناتی کمتر از تیگو7 پرو دارند و تکنولوژی ساخت و طراحی آن ها نیز قدیمی تر از زبان به روز تیگو7 پرو است. به طور کلی، ارائه شرایط خرید اقساطی توسط مدیران خودرو و گارانتی بلندمدت این خودرو، تیگو7 پرو را برای مشتریانی که به دنبال خودرویی صفر کیلومتر بدون در نظر گرفتن ملیت هستند به گزینه ای جذاب بدل می کند که یک پله قیمتی پایینتر از برادر لوکسش تیگو8 پرو خواهد داشت.
تیگو 7 بابرند فونیکس (Fownix) در آینده نزدیک روانه بازار خودرو کشور خواهد شد.

نوشته : امیرحسین برخورداری
عکس : روزبه نوروزیان 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط